The importance of research in the institutional educational project

Authors

  • Leovigildo Sierra - Mora IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Yohenis López–Flórez IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Melba Flórez–Quiro IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Celina Flórez–Sierra IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Luis Ferreira–Alfaro IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Alexi Tinoco–Flórez IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Ada Luz Martínez–Hernández IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Emiro Lemus–Pacheco IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Yesid Barros–Cantillo IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Yanet Fonseca–Guerra IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Nidia Flórez de Miranda IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Carmen González–Rodríguez IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)
  • Rocío Hernández–Hernández IED Hato Viejo. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.02

Keywords:

Educational project; scientific research; project based learning; desing curricular; knowledge

Abstract

    This article focuses on the educational project, which in a flexible way allows the articulation of the research with the curricular design of the IEDR of Ricaurte. The theoretical references of Duque (2016), Mejia (2013), Cuevas et. to the. (2016), propose that research exerts a binding impact between pedagogical practice and theory, giving students the possibility of appropriating the logic of knowledge and tools of science. A qualitative approach is assumed; 40 students of different grades were taken as sample. Among the findings found, there is great affinity between the students and the research activities, which indicates that the project has a high level of acceptance, however, it is necessary to resignify the PEI to obtain significant results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarzua A y Cerda, C. (2011). Integración curricular de TIC en educación parvularia. Revista de Pedagogía, vol. 32, núm. 90, enero-junio, 2011, pp. 13-43. Universidad Central de Venezuela. Recuperado de: http:/www.redalyc.org/articulo.oa?id=65920055002

Azorin C. (2015). Integración pedagógica de wix en educación primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Vol. 163-177. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36841180011

Blanco, M. (2005). La educación de calidad para todos empieza en la primera infancia. Revista Enfoques Educacionales. 7 (1): 11 – 33. Chile. Documento Recuperado de: http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/enfoques/09/Blanco-DelPiano_N7_2005.pdf

Castro, C (2017) Valores Organizacionales En Institutos Universitarios. Revista REDHECS. Vol. 23 (2017): Abril 2017 - Septiembre 2017 .Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín (URBE).Maracaibo-Venezuela. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/issue/view/68.

Ciro, C. (2012). Aprendizaje Basado en Proyectos (A.B.Pr) Como estrategia de enseñanza y Aprendizaje en la Educación Básica y Media. Universidad nacional de Colombia. Recuperado de: www.bdigital.unal.edu.co/9212/1/43253404.2013.pdf

Cuevas, A., Hernández, R., Leal, B., Mendoza, C (2016). Enseñanza-aprendizaje de ciencia e investigación en educación básica en México. REDIE vol.18 no.3 Ensenada. México. Documento Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000300014

Duque, I. (2016). La investigación como estrategia pedagógica en el aula. Compartir aula maestra. Documento Recuperado de: https://compartirpalabramaestra.org/columnas/la-investigacion-como-estrategia-pedagogica-en-el-aula

Garzón E y Acuña L. (2016). Integración de los proyectos transversales al currículo: una propuesta para enseñar ciudadanía en ciclo inicial. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", Vol. 16 p. 1-26. Recuperado de http://imss.redalyc.org/articulo.oa?id=44746861010

Maranto, M y González, M. (2015). Fuentes de Información. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Documento Recuperado de: http://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/bitstream/handle/123456789/16700/LECT132.pdf?sequence=1

Martìnez, J. C., Berthel, Y., & Vergara, M. S. (2017). Síndrome de Burnout en profesores y su relación con el aprendizaje de los estudiantes de básica primaria de una institución educativa oficial de Sincelejo (Colombia), 2016. Revista Salud Uninorte, 33 (2) .118-128. http://dx.doi.org/10.14482/sun.33.2.10538

Martínez, Royert JC. (2014). Modelo de evaluación del Proceso de Atención de Enfermería. [Tesis doctoral], Universidad del Atlántico, Atlántico, Barranquilla. doi:10.13140/RG.2.2.35792.00000

Mejía, M & Manjarrez, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Revista de educación y pedagogía Praxis y Saber. Recuperado de: file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet-LaInvestigacionComoEstrategiaPedagogica-4044548.pdf

Mejía, M & Manjarrez, M. (2013). La investigación como estrategia pedagógica una propuesta desde el sur. Ediciones desde abajo. Bogotá. Colombia.

Orjuela, D. (2010). Acercamiento a la integración curricular de las tic. Praxis & Saber. Vol. 1, p. 111-136. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477248386007

Salcedo. (2009). La investigación Acción en la transformación e integración curricular. Un diálogo crítico desde la IED Delia Zapata Olivella. Revista actualidad pedagógica N° 54/Julio – Dic. 2009. Recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/download/961/868

Sánchez, H. (2013). La actividad científico – investigativa en educación. Revista Científico-Metodológica, No. 57, pp.21-25, julio-diciembre. Recuperado de: http/:www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634164005

Villarroel F (2012). El constructivismo. y su papel en la innovación educativa. Revista de Educación y Desarrollo, 20. Enero-marzo de 2012. Recuperado de: www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/20/020_Villarruel.pdf

Published

2018-11-15

How to Cite

Sierra - Mora, L., López–Flórez, Y. ., Flórez–Quiro, M. ., Flórez–Sierra, C. ., Ferreira–Alfaro, L. ., Tinoco–Flórez, A. ., Martínez–Hernández, A. L. ., Lemus–Pacheco, E. ., Barros–Cantillo, . Y. ., Fonseca–Guerra, Y. ., Flórez de Miranda, N. ., González–Rodríguez, C. ., & Hernández–Hernández, R. . (2018). The importance of research in the institutional educational project. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2), 21–31. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.02