Environmental education through research as a pedagogical strategy

Authors

  • Maria Vasquez Thorné Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Yarleidis Núñez–Sarmiento Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Digna Hernández–Mejía Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Senia Abello–Arambul Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Katherine De Lima–Rodríguez Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Danielly Cantillo–Jiménez Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Marly Erazo–Rudas Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Egracielys Bustamante–Bravo Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Arles Aguilar–Retamozo Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Indira Gómez–Martínez Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Helmo Juvinao Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Julián Campo Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Mavis Granados–Lobo Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Hortensia Márquez–Rodríguez Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Manuel De León–Ortega Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Edilsa Gámez–Cabarca Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Zeila Rudas–Salamanca Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • Fernando Díaz–Herrera Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • María Arias–López Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)
  • María Acosta–Herrera Institución Educativa Tucurinca. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.18

Keywords:

Environmental education; research as a pedagogical strategy; productive projects, educational institution

Abstract

Environmental education is a theoretical-practical tool that allows the integration of social elements typical of the school context, creating a conscious citizenship. The study sought to promote environmental education through research as a pedagogical strategy, guided by the methodological guidelines of the IEP with a design based on the trajectories of inquiry, was attended by eighty (80) participants from the educational institution Tucurinca located in the Municipality of Magdalena Bananera Zone. The results showed different environmental problems observed by the students in the community through the process of investigation, where the wetland deterioration was found, as well as the proliferation of insects and fungi produced by decomposing garbage that affect the health of the population. students were organized in research groups and designed proposals to solve the different problems found, finally these proposals were disseminated and socialized in the institutional science fair.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, G. (2011). Estudio de niveles de educación ambiental formal del parque Nacional Macahlilla y su zona de amortiguamiento.

Carrato, A., y Marval, R. (2007). Propuesta de un programa de educación ambiental para la conservación del agua y recolección de residuos sólidos, aplicable a las comunidades. Universidad del Oriente, Venezuela.

Cortés Peña, O. (2016). Sustainable development in synergistic relationship with proambiental behavior and fair trade. IJMSOR, vol. 1, no. 1, pp. 54-58

De Souza, J. (2001). Manual de estilo de la lengua española. Edições Bagaço.

Espejel, A., & Flores, A. (2012). Educación ambiental escolar y comunitaria en el nivel medio superior, Puebla-Tlaxcala, México. Revista mexicana de investigación educativa.

Herrera, K., & Bravo, E. (2013). Perspectiva de la ecología en la comprensión de los comportamientos ambientales. Omnia, 19 (3), 20-30.

Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI.

Martínez, R. (2009). Importancia de la educación ambiental. En Revista Educare, Vol. XIV, # 1, UNA.

Martínez, R. (2007). Enfoque de la investigación cualitativa. Revista Tópicos #144, UNA.

Mejía, M & Manjarrés, M. (2010). La Investigación como Estrategia Pedagógica. Programa Ondas – Colciencias.

Mignolo, W. (2003). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Paidós

Navarro, R. y Garrido, S. (2006). Construyendo el significado del cuidado ambiental: un estudio de caso en educación secundaria, Reice. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad eficacia y cambio en educación (España), vol. 4, núm. 1, pp. 52-70.

Novo, María. (2006). Educación ambiental. Desarrollo sostenible y globalización. Revista de Educación Ambiental, año 4 No 6, México.

Organización de las Naciones Unidas. (2012). Política Nacional de Educación Ambiental. Recuperado de https://rio20.un.org/sites/rio20.un.org/files/a-conf.216-l-1_spanish.pdf.pdf

Ortega, P., Peñuela, D & López, D. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Ediciones El Búho. Bogotá.

Perales, F., & Ayerbe, J. (2016). El trabajo por proyectos y por resolución de problemas en Educación Ambiental: análisis y tendencias.

Pozo, J. & Gómez, M. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Ediciones Morata. 5ta. Edición. Madrid.

Sandoval, M. (2012). Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(1), 181-196.

Sauvé, L. (2014). Educación ambiental y ecociudadania. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico-Environmental education and eco-citizenship. Key dimensions of a pedagogical-political project. Revista científica, 1(18), 12-23.

Torres, A. (2007). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá: El Búho.

Published

2018-11-14

How to Cite

Vasquez Thorné, M., Núñez–Sarmiento, Y. ., Hernández–Mejía, D. ., Abello–Arambul, S. ., De Lima–Rodríguez, K. ., Cantillo–Jiménez, D. ., Erazo–Rudas, M. ., Bustamante–Bravo, E. ., Aguilar–Retamozo, A. ., Gómez–Martínez, I. ., Juvinao, H., Campo, J. ., Granados–Lobo, M. ., Márquez–Rodríguez, H. ., De León–Ortega, M. ., Gámez–Cabarca, . E. ., Rudas–Salamanca, Z. ., Díaz–Herrera, F. ., Arias–López, M. ., & Acosta–Herrera, M. . (2018). Environmental education through research as a pedagogical strategy. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(1), 228–239. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.18