Building peace and school coexistence through research as a pedagogical strategy
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.06Keywords:
Building peace; co-existence in school; research as a pedagogical strategyAbstract
The conflict is inherent in human relations, is thus, as Dynamics is reproduced in any area where people interact. However, violence is only one of the possibilities to resolve a conflict situation, this article will show different ways of solving problems from the pedagogy. The purpose of the investigation was to generate spaces for building peace and coexistence through research as a pedagogical strategy (IEP). The study focused under the qualitative approach, since the type of action research. This study population consisted of forty (40) students of the sixth grade of Bachelor of the FDI Humberto Velázquez Garcia. The results showed little understanding and respect of human rights, lack of democratic conception, what fair demotion the construction of interpersonal and institutional and cultural relations, leading to flaws in the strengthening of the values in the institutions.
Downloads
References
Belloch. (2012). Las Tecnologías de la In-formación y Comunicación en el apren-dizaje. Universidad de Valencia.
Carbajal, P. (2013). Convivencia democrá-tica en las escuelas. Apuntes para una reconceptualizacion. Revista Iberoame-ricana de Evaluación Educativa, 6 (2), 13-35.
Cárdenas, N., & Angulo, F. (2016). Análisis de las dimensiones de adaptación, me-joramiento e innovación en los proce-sos de aprendizaje tecnológico. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 139-149.
Cerdas, E. (2015). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una cultura de paz. Revista Electrónica Educare, 19(2).
Fernández, O. (2006). Una aproximación a la cultura de paz en la escuela. Revista Educere V .10 N .33.
Herrera, B. (2013). La constitucionaliza-ción de los derechos del consumidor en Colombia: un análisis desde los derechos sociales fundamentales. Ci-vilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 13 (25), 33-47.
Mejía, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo XXI. Praxis & saber. Vol. 2. Núm. 4.
Mineducación. (2016). Eduderechos. Re-cuperado el 15 de octubre de 2017, de Ministerio de Educación Nacional: http://www.mineducacion.gov. c o /1759 /w3-propertyvalue-55309.html
MinEducación. (2016). Propuesta de des-empeños de educación para la Paz, para ser enriquecidas por los docentes de Colombia. Recuperado el 15 de octu-bre de 2017, de Ministerio de Educación Nacional: http://www. mineducacion.gov.co /
MinEducación. (2016). Secuencias didác-ticas de educación para la Paz, para ser enriquecidas por los docentes de Colombia. Recuperado el 15 de octubre
de 2016, de Ministerio de Educación Nacional: http://www.mineducacion.gov.co /
Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de 1994. Ley General de la Educación, 1994.
Ministerio de Educación Nacional. Ley 70. Decreto 804 de 1995. Decreto 1290. Decreto 804 del 1995.
Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1965 de 2013. Min-educación. Recu-perado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-328630_archivo_pdf_Decreto_1965.pdf.
Ministerio de Educación Nacional. Ley 1620 de 2013. Min-Educación. Recu-perado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles327397_archivo_pdf_proyecto_decreto.pdf.
Ministerio de Educación Nacional. De-creto 1860 de agosto 3 de 1994. Min-Educación. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/arti-cles-86240_archivo_pdf.pdf
Presidencia de la República de Colombia. 1991. Constitución política de Colom-bia. Recuperado de: http://wsp.presi-dencia.gov.co/Normativa/Documents/Constitucion-Politica-Colombia. Pdf
Pick, S. (2002). Formación cívica y ética/Civics and Ethics. Editorial Limusa.
Ramírez Molina Reynier Israel y Hugueth Alfredo. (2017). Modelo de comunicación productiva para las organizaciones de salud pública en Venezuela. Revista Opción. Año 33, N° 83. Pág.: 305-335. Universidad del Zulia. Maracaibo ( Venezuela).
Robles, A. (2015). Propuesta de convivencia escolar a través de talleres de prevención de violencia escolar con perspectiva de género. Cultura Educación y Sociedad, 6(2).
Samper, J., & Maussa, E. (2014). Desarrollo moral y competencias ciudadanas en la juventud universitaria. Jurídicas CUC, 10(1), 43-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.