Discussions regarding the administration of the conflict and its relationship with school coexistence
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.02Keywords:
Conflict management; school coexistence; authoritarism; democracyAbstract
We examine the relationship between conflict management and school climate styles in two Chilean public schools. It is hypothesized that the type of administration implemented will influence the form and characteristics of the school life. Through microethnographies, and content analysis, we distinguished two forms of conflict management: the positivist and critical technocratic; and three styles of school coexistence: functional authoritarian, functional democratic and sociocritical democracy. The results show, in both cases, a technocratic positivist administration, characterized by a high behavioral control of students and teachers, high normativity with accents in punitive aspects, and strategies of elimination and invisibilization of the problems that are presented.
Downloads
References
Acosta, A. (2007). Material para la mejora de la convivencia escolar: Normas de Convivencia. Recuperado de: https://convivencia.wordpress.com/category/2-protocolos/p-guias-habilidades/
Apple, M. W., & Beane, J. A. (1997). Escuelas democráticas. Madrid: España: Morata.
Arnal, J. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona, España: Labor.
Atkinson, A. C., Donev, A. N., & Tobias, R. D. (2007). Optimum experimental designs, with SAS. New York, NY: Oxford University Press.
Baeza, J. (2002) Leer desde los alumnos (as), condición necesaria para una convivencia escolar democrática. En UNESCO (Eds.), Educación secundaria: un camino para el desarrollo humano (pp. 163-184).
Banz, C. (2008). Convivencia Escolar. Documento Valoras UC. Recuperado del sitio de internet Educar Chile, http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/convivencia_escolar.pdf
Barroso, J. M., & Collado, J. (2012). La creación de materiales curriculares para promover la participación ciudadana en un sistema educativo coherente. Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Vol. I. Sevilla, España: Díada Editora.
Becerra, S., Tapia, C., Mansilla, J., & García, R. (2010). Las prácticas de convivencia escolar y su impacto en el proceso identitario de los jóvenes en contexto de pobreza. Manuscrito enviado para su publicación.
Benbenishty, R., & Astor, R. A. (2005). School violence in context: culture, neighborhood, family, school and gender. New York, NY: Oxford University Press.
Benítes, L (2011). Convivencia escolar y calidad educativa. Lima, Perú: Escuela Profesional de Psicología.
Brigido, A. (2006). Sociología de la educación. Bienos Aires, Argentina: Editorial Brujas.
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2(1), 53-82.
Carozzo, J. (2012). El bullying en la escuela: Interrogantes y reflexiones. En L. Benítez, J. Carozzo, V. Horna, L. Palomino, C. Salgado, C. Uribe, & L. Zapata, Bullying y convivencia en la escuela. aspectos conceptuales, aplicativos y de investigación. Observatorio sobre violencia y convivencia en la escuela. Lima, Perú: Observatorio sobre Violencia y Convivencia en la Escuela.
Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Martínez Roca.
Cornejo, R., & Redondo, M. J. (2001). El clima escolar percibido por los alumnos de enseñanza media. Última Década, 15, 11 -52.
Dabas, E. (1993). Red de redes: Las prácticas de intervención en redes sociales. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Delval, J. (2012). Ciudadanía y escuela: El aprendizaje de la participación. En N. Alba, F. García, & A. Santisteban (eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales, Vol. II. Sevilla, España: Diada.
Denzin, N. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23-46.
Fierro C., Carbajal, P., & Martínez-Parente, R. (2010). Ojos que sí ven: Casos para reflexionar sobre la convivencia en la escuela. México, D.F.: SM.
Fierro, M. C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática. Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Revista Electrónica Sinéctica, 40, 1-18.
Franzosi, R. P. (2010). Content analysis. En M. Hardy, & A. Bryman (eds.), The handbook of data analysis. London, UK: Sage.
García, F., & De Alba, N. (2007). La educación para la participación ciudadana entre dos polos: el simulacro escolar y el compromiso social. En N. De Alba, F. F. García, & A. Santisteban (coords), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales (pp. 297-306). Lugar?: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.
García, F., & De Alba, N. (2008). ¿Puede la escuela del siglo XXI educar a los ciudadanos y ciudadanas del siglo XXI? Diez años de cambios en el Mundo, en la Geografía y en las Ciencias Sociales, 1999-2008. Actas del X Coloquio Internacional de Geocrítica, Universidad de Barcelona, 26-30. En http://www.ub.es/geocrit/-xcol/394.htm
Ghiso, A. (1999). Pedagogía y conflicto: Pistas para deconstruir mitos y desarrollar propuestas de convivencia escolar. Signo y Pensamiento, 34(18), 35-58.
Gento, S. (1994). Participación en la gestión educativa. Madrid: Santillana.
Gijón Casares, M., & Puig Rovira, J. (2010). Encuentros y convivencia escolar. Educação: Revista do Centro de Educação, 35(3), 367-379.
Giroux, H. (1990): Los profesores como intelectuales: Barcelona, España: Paidós.
Giroux, H. A., & McLaren, P. (1998). Sociedad, cultura y educación. Madrid, España: Miño y Dávila.
González, L. (2006). Gestión y convivencia democrática en la escuela. Lugar: Ediciones: OEI.
Grundy, S. (1991). Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata.
Habermas, J. (1990). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
Halcartegaray, M. A. (2009). Análisis y reflexiones sobre reglamentos de Convivencia Escolar: Los supuestos, opciones y visiones a la hora de formular un reglamento. Ficha 1 Valoras UC.
Hernández, C. (2012). Ciudadanía, diversidad y participación: Educar para la participación desde la diversidad. Revista Educação e Políticas em Debate 1(1). Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/236758167_Ciudadania_Diversidad_y_Participacion_Educar_para_la_Participacion_desde_la_Diversidad_Citizenship_Diversity_and_Participation_Education_for_Diversity_from_Participation
Hernández Sampieri, R. (2003). Metodología de la investigación. 3a. ed. México, D. F.: McGraw-Hill.
Hirmas, C., & Eroles, D. (coords.) (2008). Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz: Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Santiago, Chile: Unesco-Red Innovemos.
Holstein, J., & Gubrium, J. (1995). The active interview. London, UK: Sage.
Ianni, N. (2003). La convivencia escolar: una tarea necesaria, posible y compleja. Monografías virtuales, 2: Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales.
Ibáñez, J. (1986). Más allá de la sociología. Madrid: España: Siglo XXI.
Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 15.
Kröyer, O. N., Muñoz Reyes, M., & Ansorena Carrasco, N. (2012). Normativa y reglamentos de convivencia escolar, ¿Una oportunidad o una carga para la escuela? Educere, 16(55), 373-384.
Larraín, R. & López, R. (2006). Reflexiones sobre convivencia y democracia. En Juan Ruz (ed.), Convivencia y calidad de la educación. Santiago, Chile: OEI.
Leiva, J. (2008). Interculturalidad, gestión de la convivencia y diversidad cultural en la escuela: Un estudio de las actitudes del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 46/2.
Llaña, M. (2011). La convivencia en los espacios escolares. Santiago, Chile:.Universidad de Chile.
ONU (1999). Declaración y programa de acción sobre una cultura de paz. (A/RES/53/243), 6 de octubre de 1999. http://www3.unesco.org/iycp/kits/sp_res243.pdf
Magendzo, A., Toledo, M., & Gutiérrez , V. (2012). Descripción y análisis de la Ley sobre Violencia Escolar (Nº20.536): Dos paradigmas antagónicos. Estudios Pedagógicos, 39(1), 377-391.
Maldonado, H. (2004). Convivencia escolar ensayos y experiencias. Buenos Aires, Argentina: Lugar Editorial.
Martínez, J. B. (1998). La voz del alumnado: Ausencia temporal de la ciudadanía. Cuadernos de Pedagogía, 275, 56- 65.
Martínez Carazo, P. (2006). El método de estudio de casos: Estrategia metodológica de la investigación científica pensamiento y gestión. Revista de la División de Ciencias Administrativas de la Universidad del Norte, 20, 165-193.
Mena, I., Becerra, S., & Castro, P. (2011). Gestión de la convivencia escolar en Chile: Problemáticas, anhelos y desafíos. En J. Catalán (ed.), Psicología Educacional: Proponiendo rumbos, problemáticas y aportaciones (pp. 81-112). La Serena, Chile: Universidad de La Serena.
Milicic, N., & Arón, A. M. (2011). Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. Psykhe, 9(2).
Mineduc. (2002). Política nacional de convivencia escolar. Hacia una educación de calidad para todos. Recuperado de: http://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2015/12/politica-noviembre-definitiva.pdf
Mineduc. (2004). Política de participación de padres, madres y apoderados/as en el sistema educativo. Recuperado de: http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103021416340.Politica_de_Participacion_de_Padres_Madres_y_Apoderados_en_el_Sistema_Escolar.pdf
Mineduc. (2011a). Convivencia Escolar. Extraído el 22 de julio de 2013 desde http://www.convivenciaescolar.cl/index2.php?id_portal=50&id_seccion=4010&id_contenido=1
Mineduc. (2011b). Conviviendo Mejor en la Escuela y el Liceo: Orientaciones para abordar la Convivencia Escolar en las Comunidades Educativas. Recuperado de: http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201203291223210.Conviviendo.pdf
Mineduc. (2013) Gestión de la Buena Convivencia. Orientaciones para el encargado de Convivencia Escolar y equipos de Liderazgo Educativo. Recuperado de: http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201309091630460.GestiondelaBuenaConvivencia.pdf
Mora, M. E., & Estepa, J. (2012). La democracia como fundamento para la enseñanza de la participación. En N. De Alba, F. García Pérez, & A. Santisteban, Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales (pp. 93-100). Sevilla, España: Asociación Universitaria de Profesorado de Ciencias Sociales.
Núñez, I. (2004). La identidad de los docentes. Una mirada histórica en Chile. Santiago: Ponencia presentada al XIV Congreso de la Asociación Mundial de Ciencias de la Educación.
Obando, G (2008). La participación docente en la toma de decisiones desde la visión de la micropolítica. Educación, 17(32), 87-108.
Oraisón, M., & Pérez, A. M. (2006). Escuela y participación: el difícil camino de la construcción de ciudadanía. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 15-29.
Ortega, R. (2012). Convivencia escolar: Dimensiones y abordaje. Documento de trabajo del Núcleo de Educación del Departamento de Sociología de la Universidad de Chile.
Palma, R. (2011). Estudio comparativo sobre experiencias educativas de convivencia escolar y prevención de la violencia escolar en américa latina y el caribe.
Pérez, A. I. (2009). Menudos ciudadan@s. Madrid, España: Pearson Educación.
Perrenoud, P. (1996). La construcción del éxito y del fracaso escolar: Hacia un análisis del éxito, del fracaso y de las desigualdades como realidades construidas por el sistema escolar. 2a ed. Madrid, España: Morata.
Prieto, M. (2001). La investigación en el aula: una tarea posible. Valparaíso, Chile: Ediciones Universitarias, Universidad Católica de Valparaíso.
Quintana, A. (2006). Metodología de investigación científica cualitativa. En Quintana, A. y Montgomery, W. (Eds.), Psicología: Tópicos de actualidad. Lima: UNMSM.
Ramírez, T. (2007). Estudio de la oferta laboral docente. Tesis de postgrado. Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.
Rodas, M. T. (2003). Participación y democracia. Documento Valoras UC. Recuperado de: http://valoras.uc.cl/images/centro-recursos/equipo/ValoresEticaYDesarrolloSocioemocional/Documentos/Participacion-y-democracia.pdf
Ruz, J. (2006) Convivencia y Calidad de la Educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Educación (OEI). Pg. 2247 – 262
Santos Guerra, M. A. (2004). Arte y parte: Desarrollar la democracia en la escuela. Argentina: Editorial Homo Sapiens.
Tuvilla, J. (2007). Convivencia escolar y resolución pacífica de los conflictos. Consejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía.
Unesco. (1995). Declaración de la 44ª. reunión de la Conferencia Internacional de Educación. Disponible en http://www.unesco.org/cpp/sp/declaraciones/educacion.htm
Unicef. (2011). Violencia Escolar en América Latina y el Caribe. Superficie y Fondo. Recuperado de: https://www.unicef.org/lac/violencia_escolar_OK.pdf
Valencia Murcia, F., & Mazuera, V. (2006). La figura del manual de convivencia en la vida escolar. Elementos para su comprensión. Revista Científica Guillermo de Ockham, 4(1), 119-131.
Vicente de Abad, J. (2010). 7 Ideas claves: Escuelas sostenibles en Convivencia. Barcelona: Editorial Grao.
Yoneyama, S., & Naito, A. (2003). Problems with the paradigm: The school as a factor in understanding bullying (With special reference to Japan). British Journal of Sociology of Education, 24(3), 315-330.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.