Factors Associated With Young People Drop Out Of School In San Andrés Island

Authors

  • Sashany Castillo Walters
  • Kadry Garcia Mendoza Universida de la Costa

Keywords:

deserción, factores de deserción, formación educativa, revisión sistemática

Abstract

Dropping out of school is a problem that affects education, and that is present throughout the country, regardless of the economic, family or personal situation of the student, there will always be factors that affect this phenomenon more than others. In San Andrés Islas, it is evident that educational dropout has become an obstacle that puts the development and future of many young people at risk. This article aims to analyze the factors that influence the school dropout of young people between 14 -16 years of San Andrés Islands, based on the documentary review that analyzes economic and family difficulties, motivation, adaptation problems, and identifying the different reasons that led young people to the decision to withdraw from the educational system. The foregoing led the researchers to carry out a systematic review to identify: What are the factors that influence the school dropout of young people between 14 and 16 years of age in the San Andrés Islands? Based on official reports established by the government, and deepening with national and international investigations. After analyzing the available documentation, interrelated factors were identified, linked to the problem of school dropout among the youth of San Andrés Island, ranging from personal aspects of the student to social and family influences, in addition to the scarcity of opportunities and resources aggravated by the particular situation of the island. In this context, the complex nature of the problem stands out, making it imperative to adopt measures to improve educational conditions in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, P., y López, D. (2017). Estudios sobre deserción académica y medidas orientadoras de prevención en la Universidad de la Laguna (España). Revista Paradigma, 38(1), 48-71. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/600

Bezanilla, J., y Miranda, M.A. (2013). La familia como grupo social: una re-conceptualización. Alternativas en Psicología, 17(29), 58-73. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/alpsi/v17n29/n29a05.pdf

Binstock, G. y Cerrutti, M. (2005). Carreras truncadas. El abandono escolar en el nivel medio en la Argentina. UNICEF. https://www.researchgate.net/profile/Marcela-Cerrutti/publication/272757405_Carreras_Truncadas_El_abandono_escolar_en_el_nivel_medio_argentino/links/54ed96ff0cf28f3e6535c2d0/Carreras-Truncadas-El-abandono-escolar-en-el-nivel-medio-argentino.pdf

Bruner (1997). La educación, puerta de la cultura. Editorial Visor.

Bustos, A. (5 de octubre 2020). Deserción escolar: una realidad a enfrentar más allá de la pandemia. diarioUChile, 15(31). Recuperado de https://radio.uchile.cl/2020/10/05/desercion-escolar-una-realidad-a-enfrentar-mas-alla-de-la-pandemia/

Cerdá-Navarro, A., Sureda-García, I., y Salvà-Mut, F. (2020). Intención de abandono y abandono durante el primer curso de Formación Profesional de Grado Medio: un análisis tomando como referencia el concepto de implicación del estudiante ("student engagement"). Estudios Sobre Educación, 39, 33-57. https://doi.org/10.15581/004.39.33-57

Cesar (25 de julio de 2015). Alta deserción escolar en el Archipiélago preocupa a líderes de la isla. The Archipiélago Press https://thearchipielagopress.co/alta-desercion-escolar-en-el-archipielago-preocupa-a-lideres-de-la-isla/

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) / Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2022). La Educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL/UNESCO. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2002). Panorama social de América Latina 2001-2002 (LC/G.2183-P/E). Publicación de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/1213/1/S026433_es.pdf

Denzin, N., and Lincoln, Y. (2011). The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage Publications. https://books.google.com.co/books/about/The_SAGE_Handbook_of_Qualitative_Researc.html?id=qEiC-_ELYgIC&redir_esc=y

El Tiempo (10 de julio de 2022). Cerca de la mitad de los estudiantes en primaria no termina su bachillerato. Recuperado de https://www.eltiempo.com/vida/educacion/desercion-escolar-en-colombia-cifras-y-causas-del-abandono-de-alumnos-685904

Espíndola, E., y León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación, (030), 39-62. https://www.redalyc.org/pdf/800/80003003.pdf

Gadamer, H. (2013). Truth and Method. Bloomsbury Academic.

García, L. (2019). El problema del abandono en estudios a distancia. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 245-270. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22433

Gobernación Departamento Archipiélago de San Andrés, Providencia y Santa Catalina (2022). Plan de Desarrollo Informe de Gestión Vigencia 2022. https://www.sanandres.gov.co/documentos/infogestion2022/INFORME%20DE%20GESTION%202022%20VERSION%20FINAL.pdf

Gobierno de Colombia (2021) Pacto Colombia con las Juventudes. https://pactocolombiajuventudes.presidencia.gov.co/assets/relatorias/SAN_ANDRES.pdf

Goulart, J. (2022). El desinterés escolar: en busca de un entendimiento. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 04(7), 89-110. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/el-desinteres-escolar

Helg, A. (2022). La educación en Colombia 1918-1957: una historia social, económica y política. (3ª ed.). Editorial Universidad Pedagógica Nacional. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/17120/Educaci%C3%B3n%20en%20colombia_web.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Kantor, D. (2001). La escuela secundaria desde la perspectiva de los jóvenes con trayectorias escolares inconclusas. Dirección General de Planeamiento. Secretaría de Educación - Argentina.

Larraz, I. (24 de enero de 2020). Fracaso escolar y abandono temprano no son lo mismo. Newtral. Recuperado de https://www.newtral.es/fracaso-escolar-y-abandono-temprano-no-son-lo-mismo/20200124/

López Pérez, R. (16 de enero de 2021) El drama de la educación. Revista Portafolio. Recuperado de https://www.portafolio.co/revista-portafolio/el-drama-de-la-educacion-situacion-en-america-latina-548299

Lugo, B. (2013). La deserción estudiantil: ¿realmente Es un problema social?. ARJÉ Revista de Postgrado, 7(12), 289-309. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj12/art17.pdf

Pizarro Laborda, P., Santana López, A., y Vial Lavin, B. (2013). La participación de la familia y su vinculación en los procesos de aprendizaje de los niños y niñas en contextos escolares. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 9(2), 271-287. https://www.redalyc.org/pdf/679/67932397003.pdf

Meza-Rodríguez, L., y Trimiño-Quiala, B. (2020). Participación de la familia en la educación escolar: resultados de un estudio exploratorio. EduSol, 20(73), 13-28. https://www.redalyc.org/journal/4757/475765806002/html/

Micolta, A., y Christopher, L. (2007). La familia nativo raizal en Saint Andrews Island. El caso de Saint Luís y Hill. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (12), 21-55. https://www.redalyc.org/pdf/5742/574261798002.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2022). Deserción Escolar en Colombia: Análisis, determinantes y políticas de acogida, bienestar y permanencia. MEN-Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_34.pdf

Nieto Vargas, L. (2023). Políticas educativas en Colombia dedicadas a la protección de los menores trabajadores y los mecanismos de acción para la inserción y permanencia en el régimen escolar durante los años 2019 -2022. Revista Vía Iuris, (34), 185-223. https://doi.org/10.37511/viaiuris.n34a7

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (17 de septiembre de 2021). La UNESCO alerta que 117 millones de alumnos a través del mundo permanecen aún sin escolarizar. UNESCO. Recuperado de 24 de junio de 2023 de https://www.unesco.org/es/articles/la-unesco-alerta-que-117-millones-de-alumnos-traves-del-mundo-permanecen-aun-sin-escolarizar

Pérez Porto, J., Merino, M. (17 de septiembre de 2008). Deserción escolar - Qué es, definición y concepto. Recuperado el 23 de junio de 2023 de https://definicion.de/desercion-escolar/

Rojas, G. (2019). Participación de los padres de familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los niños de quinto de básica de la escuela básica general Antonio Farfán del Cantón Cuenca, 2018-2019. [Tesis de Pregrado, Universidad Politécnica Salesiana sede Cuencia]. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17892/1/UPS-CT008469.pdf

Rumberger, R. (1995). Dropping out of Middle School: A Multilevel Analysis of Students and Schools. American Educational Research Journal. 32(3), 583-625. https://doi.org/10.2307/1163325

Sánchez, O. (1 de marzo de 2015) Deserción escolar. El Isleño.com. http://xn--elisleo-9za.com/index.php?option=com_content&view=article&id=9144:desercion-escolar&catid=47:columnas&Itemid=86

Sanmiguel, R. (2006). El debate sobre la educación en la isla de San Andrés: un análisis cultural. Revista Cuadernos del Caribe, 4(8), 76-88. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ccaribe/article/view/41707

Sotomayor, P., y Rodríguez, D. (2020). Factores explicativos de la deserción académica en la Educación Superior Técnico Profesional: el caso de un centro de formación técnica. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 199-223. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941sotomayor11

Tinto, V. (1982). Limits of theory and practice of student attrition. Journal of Higher Education, 3(6), 687-700. https://doi.org/10.2307/1981525

Valencia, J., Sánchez, J., Montoya, L., Giraldo, A., y Forero, C. (2014). Ser niño en situación de calle: un riesgo permanente. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 32(2), 85-91. http://www.scielo.org.co/pdf/rfnsp/v32n2/v32n2a11.pdf

Zapata, V. (2022). Relación familia-escuela en el contexto de diversidad social y cultural, desde un enfoque educativo intercultural: principales tensiones epistemológicas. Revista Educación, 46(1), 582-594. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43800

Published

2023-11-29

How to Cite

Castillo Walters, S., & Garcia Mendoza, K. (2023). Factors Associated With Young People Drop Out Of School In San Andrés Island. La Casa Del Maestro, 1(5), 305–320. Retrieved from https://ojstest.certika.co/RVCDM/article/view/5534