Urban Logístics from the perspective of the Travel Generator Agent

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/ingecuc.15.1.2019.05

Keywords:

extended enterprise, travel generator agent, efficient load unit, optimal social, creation of shared value, fuzzy financial math

Abstract

Introduction:  Urban logistics has been responsible for planning and managing the services of a city with the purpose of attracting investments and retaining productive activities. Where, the strategies of business of the type to win to win, are one of so many useful means of the administration of the city, on the viability of the retention of widespread, productive companies and of service, which can be structured from the management of the joint inventory, following one of three approaches of direction: i) Load generator agent, ii) Load regulating agent, and iii) Generating agent of trips.

Objective: To design a strategy of administration of the joint inventory in a condition of uncertainty and ambiguity, with regard to the generating agent of trips in the widespread urban company of shared economy.

Methodology: The development of the research was carried out through of the execution of an operational structure of analysis of technical - economic and financial efficiency, with which there was carried out the design of the strategy of administration of the joint inventory in conditions of uncertainty and ambiguity, in order to identify the aspects in which the generating agent of trips influences the widespread urban company of shared economy.

Results: With the analysis of the technical-economic and financial efficiency obtained, it is demonstrated that one way to manage the joint inventory in a state of uncertainty and ambiguity is the calculation centered on econometrics with application in utility transfer sets, basing its viability, eligibility, and priority on Fuzzy financial math.

Conclusions: In general, the management of the joint inventory takes place within the framework of the concrete negotiation, between the load generator agent as in the of trips in order to balance in equity opposed Push and Pull Strategies, in which they support their integration as an urban extended company.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oscar Palacio León, Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá (Colombia)

Ing. Industrial, Esp. en Evaluación y Desarrollo de Proyectos, MSc. en Investigación Operativa y Estadística, MSc. en Ingeniería con mención en Ingeniería Industrial, Doctorando en Ingeniería en la UC (Venezuela) y Doctorando en Proyectos en la UNINI (México). En la actualidad se desempeña como profesor asociado en el Programa de Ingeniería Industrial de la Universidad Militar Nueva Granada. Sus principales áreas de investigación son: Diseño de Redes Urbanas de Suministro y Evaluación de Proyectos Inmobiliarios de Tipo Industrial, con publicación de resultados en revistas indexadas. Consultor en planeación estratégica de centros de distribución urbanos de mercancías para Mipymes y Multinacionales.

References

W. Adarme-Jaimes, “Notas de clase de la asignatura: Logística Aplicada a Redes de Distribución y Transporte”, Maestría en Ingeniería, Dept. Ing. de SI., Ing., Universidad Nacional de Colombia, Bogotá D.C, 2018.

M. D. Arango-Serna, J. W. Branch-Bedoya and J. E. Londoño-Salazar, “Enterprise architecture as tool for managing operational complexity in organizations”, Dyna, vol. 81, no.185, pp. 219–226, May. 2014. http://dx.doi.org/10.15446/dyna.v81n185.41928

M. J. Ávila-Gutiérrez, F. Aguayo-González, M. Marcos-Bárcena, J. Lama-Ruiz and M. Peralta-Álvarez, “Reference holonic architecture for sustainable manufacturing enterprises distributed”, Dyna, vol. 84, no. 200, pp. 160–168, Jan. 2017. http://dx.doi.org/10.15446/dyna.v84n200.53095

A. Bernardello, M. Bianco, M. Casparri, J. García y S. Olivera, “Modelos dinámicos discretos”, en Matemáticas para Economistas con Excel y Matlab. Buenos Aires: Omicron System, 2004, pp. 328–329.

J. Browne and J. Zhang, “Extended and virtual enterprises - similarities and differences”, International Journal of Agile Management Systems, vol. 1, no. 1, pp.30–36, Apr. 1999. https://doi.org/10.1108/14654659910266691

J. J. Buckley, “The fuzzy mathematics of finance”, Fuzzy sets and systems, vol. 21, no. 3, pp. 257–273, Mar. 1987. https://doi.org/10.1016/0165-0114(87)90128-X

V. B. Campos, y I. C. Melo, Análisis de la demanda de transporte de carga en área urbana bajo el punto de vista de la producción y de la atracción de viajes, Zaragoza, España: VI-CIT, 2004.

S. Chopra and P. Meind, Supply chain management: strategy, planning and operation. Evanston-Illinois, USA: Pearson Education, 2016.

T. G. Crainic, City Logistics. Montreal, Canadá: CIRRELT, 2008.

L. Cuatrecasas, Organización de la producción y dirección de operaciones: Sistemas actuales de gestión eficiente y competitiva. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos, 2011.

Conpes 3819. Política nacional para consolidar el sistema de ciudades en Colombia. Consejo Nacional de Política Económica y Social.Departamento Nacional de Planeación. 21-10-2014 .

B. L. Gil, y M. A. Vieira, “Análise de geração de viagens de carga em área urbana”, XXIX-CNPTA, Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes da anpet, Ouro Preto, 2015, p. 10.

B. Fleischmann, “The impact of the number of parallel warehouses on total inventory”. OR Spectrum, vol. 38, no. 4, pp. 899–920, Apr. 2016. https://doi.org/10.1007/s00291-016-0442-2

M. G. Fiestras-Janeiro, I. García-Jurado, A. Meca, and M. A. Mosquera, “Cost allocation in inventory transportation systems” Top. [Online , vol. 20, no. 2, pp. 397–410, Jul. 2012. https://doi.org/10.1007/s11750-011-0207-7

M. G. Fiestras-Janeiro, I. García-Jurado, A. Meca, and M. A. Mosquera, “Centralized inventory in a farming community”. Journal of Business Economics, vol. 84, no. 7, pp. 983–997, Oct. 2014. https://doi.org/10.1007/s11573-014-0710-z

J. P. García, C. Carboneras, J. Albarracín, y J. García, Gestión de stocks de demanda independiente, Valencia, España: Editorial Universitat Politècnica de València-UPV, 2004, pp. 74–75.

D. B. Gillies, “Some theorems on n-person games”, Dissertation Ph.D, Dept. OR and FE, Eng., Princeton Univ., Princeton, N.J, USA, 1953.

R. P. Gillies, The Cooperative Game Theory of Networks and Hierarchies. Belfast, UK: Springer Science & Business Media, 2010.

J. Gonzalez-Feliu, F. Semet and J. Routhier, Sustainable Urban Logistics: Concepts, Methods and Information Systems. Heidelberg, Germany: Springer, 2014.

M. Gutiérrez y V. Cantillo, “Una propuesta para la modelación de transporte de carga interregional basado en el análisis de productos”, en IX-SITT Simposio de Ingeniería de Tránsito y Transporte. Villa de Leyva, Nov. 19-21, 2009, p. 10.

J. Holguín-Veras, C. Wang, M. Browne, S. Darville and J. Wojtowicz, “The New York City off-hour delivery project: Lessons for city logistics”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 125, pp. 36–48, Mar. 2014. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1454

R. Jordán, L. Riffo y A. Prado, “La producción socio­espacial de las ciudades latinoamericanas y la sostenibilidad urbana”, en Desarrollo sostenible, urbanización y desigualdad en América Latina y el Caribe: Dinámicas y desafíos para el cambio estructural, Santiago de Chile, Chile: Naciones Unidas, 2017, p. 215.

A. Kaufmann y J. Gil-Aluja, Introducción de la teoría de los subconjuntos borrosos a la gestión de las empresas. Vigo, España: Editorial Milladoiro S.I, 1986.

K. C. Tan, “An Innovation in Last-Mile Delivery”, in: TA-Q-BIN: Service Excellence and Innovation in Urban Logistics. Singapore: Springer, 2015. https://doi.org/10.1007/978-981-287-673-7_4

D. H. Maister, “Centralization of Inventories and the Square Root Law”, International Journal of Physical Distribution, vol. 6, no. 3, pp. 124–134, Dec. 1976. https://doi.org/10.1108/eb014366

M. Mauleón, “Embalaje y transporte”, en Transporte, Operadores, Redes. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos, 2013, p. 155.

L. A. Metzler, “The nature and stability of inventory cycles”, The Review of Economics and Statistics, vol. 23, no. 3, pp. 113–129, Aug. 1941. http://www.jstor.org/stable/1927555

M. Navarrete-Peñuela, “Desarrollo urbano sustentable: el gran desafío para américa latina y los preparativos para Hábitat III”. Revista Luna Azul, vol. 45, no. 1, pp. 123–149, Jul. 2017. https://doi.org/10.17151/luaz.2017.45.8

L. K. De Oliveira, R. Magalhães, C. De Fátima y D. Gonçalves, “Modelo de geração de viagens de carga em áreas urbanas: um estudo para bares, restaurantes e supermercados”, Revista Transportes, vol. 24, no. 2, pp. 53–67, Mar. 2016. https://doi.org/10.14295/transportes.v24i2.1058

O. Palacio-León, “Metodología para la Coordinación de Inventarios en una Red de Suministros Urbana”, [TD en Ejecución , Dpto. Ing. Industrial, Ing., UC, Valencia, Venezuela, 2019.

O. Palacio-León, “Propuesta metodológica para la evaluación financiera de proyectos inmobiliarios de tipo industrial”, [TD en Ejecución , Dpto. Proyectos, UNINI-México, Campeche, México, 2019.

A-W. Scheer, Architektur integrierter Informations-systeme: Grundlagen der Unternehmensmodellierung, Heidelberg, Germany: Springer, 1992.

O. Serrat, “The SCAMPER Technique”, In: Knowledge Solutions: Tools, Methods, and Approaches to Drive Organizational Performance, Singapore: Springer, 2017, pp. 311–314.

E. Taniguchi, T. Fwa and R. Thompson, Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns, Boca Raton, USA: CRC Press, 2014.

R. J. Tersine, “Independent demand systems: Deterministic models”, In: Principles of inventory and materials management. New York, USA: Prentice-Hall, 1994, pp. 137–139.

M. S. Viana, y J. P. Delgado, “Análise espacial da demanda de transporte urbano de mercadorías na área central da cidade de salvador visando a. aplicabilidade de estratégias de logística urbana”, XXIX-CNPTA Congresso Nacional de Pesquisa em Transporte da Anpet. Ouro Preto, 2015, p. 12.

W. K. Viscusi, “The value of life: estimates with risks by occupation and industry”, Economic Inquiry, vol. 42, no. 1, pp. 29–48, Mar. 2004. https://doi.org/10.1093/ei/cbh042

K. Yang, L. Yang and Z. Gao, “Hub-and-spoke network design problem under uncertainty considering financial and service issues: A two-phase approach”, Information Sciences, vol. 402, pp. 15–34, Sep. 2014. https://doi.org/10.1016/j.ins.2017.03.022

L. A. Zadeh, “Fuzzy sets”, Information and Control, vol. 8, no. 3, pp. 338–353, Jun. 1965. https://doi.org/10.1016/S0019-9958(65)90241-X

Mecanismo de CVC basado en la UCE

Published

2019-03-30

How to Cite

León, O. P. (2019). Urban Logístics from the perspective of the Travel Generator Agent. INGE CUC, 15(1), 45–62. https://doi.org/10.17981/ingecuc.15.1.2019.05