When leisure moments becomes the source of great ideas and opportunities. A critical approach that demystifies the gamer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/econcuc.42.2.2021.Org.1

Keywords:

Strategies, ICT, Corporate culture, Corporate social responsibility, Creativity, Technological leisure, Videogame

Abstract

Among its purposes, the manuscript in question has to raise arguments that, from a sophist perspective, seek to unveil the myths that for decades have prejudiced the gamer phenomenon, before the eyes of those who do science. It is a documentary type writing with a bibliographic design, where the bibliographic method with an interpretive approach was applied and the documentary research technique was used in the review of the documents selected for such study. From this, it was reflected on leisure moments, considered by detractors of the study of being, as a waste of time and what, in the opinion of the authors of this extensive, configure a series of opportunities, where the gamer finds spaces to generate new strategic proposals, with which it could favor the development of soft processes. Finally, from an analytical and documentary perspective, leisure is recognized as a human need towards evolution, understanding that the highest form of thought is one where great ideas are erected like galleons in the waters of the epoché

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ramiro A. Buitrago Acuña, Alcaldía Bolivariana del Municipio Miranda – Edo. Zulia

He is a Doctor in Management Sciences / Magister Scientiarum in Human Resources Management / Diploma in Forensic and Criminal Sciences / Diploma in Venezuelan Criminal Procedure graduated from the Private  Dr. Rafael Belloso Chacín University (URBE), Lawyer graduated from the Zulia University (LUZ ), Lawyer IV for the Alcaldía Bolivariana del Municipio Miranda – Edo. Zulia / Independent Researcher.

Josué N. Vera Rodríguez, Consultant and Partnership Alliance For Excellence, Inc. / Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico

He is a Participant with a degree option in the Doctoral Program of Industrial-Organizational Psychology of the Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico - Ponce Campus / Master's Degree in Writing for the Media at the Sagrado Corazón University - San Turse - Puerto Rico / Master's Degree in Health General Public of the Puerto Rico University - Medical Sciences Campus - Rio Pierdas / Bachelor's Degree in Public Communication from the University of Puerto Rico - Rio Piedras Campus / Executive President for Consultant and Partnership Alliance For Excellence, Inc./ Independent Researcher.

References

Acosta, J. (2017). La experiencia y significados de la práctica de jugar según padres, madres o cuidadores primarios en las habilidades sociales y de comunicación de niños y niñas de 7 a 11 años de edad. [Diserción doctoral]. Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico Recinto de Ponce, Ponce, España.

Andréu, J. (2002). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Andalucía: Centro de Estudios Andaluces.

Arráez, M., Calles, J. y Moreno, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. Sapiens, 7(2), 171–18. Disponible en https://sapiensrevistave.wordpress.com/

Barragán, C., García, J., Meza, V., Mercado, M. y Olarte, L. (2019). Responsabilidad social empresarial en medios impresos en los Departamentos del Atlántico y Magdalena (Colombia). Económicas CUC, 41(1), 187–202. https://doi.org/10.17981/econcuc.41.1.2020.Org.3

Botero, A. (2003). La metodología documental en la investigación jurídica: alcances y perspectivas. Opinión Jurídica, 2(4), 109–116. Disponible en https://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1350

Buitrago, R. (2019). Liderazgo reformador: una perspectiva cualitativa desde la plasticidad de la industria farmacéutica. Consensus, 3(2), 4–40. Disponible en http://pragmatika.cl/review/index.php/consensus/article/view/34

Buitrago, R. (2017). Gestión del conocimiento a través del liderazgo femenino como recurso esencial para la competitividad organizacional. CICAG, 14(2), 320–337. Disponible en http://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/136

Buitrago, R. (2016). Liderazgo ético como factor potenciador del marketing social hacia la innovación estratégica en la mercadotecnia moderna. Marketing Visionario, 5(1), 72–87. Disponible en http://ojs.urbe.edu/index.php/market/article/view/2392

Buitrago, R. y El Kadi, O. (2019). Autotomía caudal como herramienta estratégica prospectiva ante un cambio de época en organizaciones públicas. Dictamen libre, (24), 155–177. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.24.5362

Buitrago, R. y León, L. (2019). Branding personal como eje dinamizador de la imagen política para los candidatos a cargos de elección popular en Venezuela. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 15(27), 1–16. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v14i26.2609

Buitrago, R. y Vera, J. (2019). Desmitificando al gamer: una aproximación ontológica desde el pensamiento crítico ante un cambio de época. Consensus, 3(3), 28–62. Disponible en http://www.pragmatika.cl/review/index.php/consensus/article/view/42

Caro, L. (2015). Relaciones e interacciones parasociales en redes sociales digitales. Una revisión conceptual. Icono14, 13(2), 23–47. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.853

Castellano, M., Hernández, P. y Caridad, M. (2017). Gestión de talento humano para la generación del compromiso organizacional en empresas constructoras colombianas. En, R. Prieto y A. Cazallo (comp.), Desarrollo Organizacional y Gestión Humana en Contextos Globalizado. Barranquilla: Ediciones UniSimón. 235–268. Disponible en http://hdl.handle.net/20.500.12442/2602

Del Cioppo, J. y Bello, M. (2018). Indicadores de impacto social para evaluación de proyectos de vinculación con la colectividad. Revista Económicas CUC, 39(1), 105–116. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.1.2018.07

Gallardo, P. y Camacho, J. (2008). La investigación participativa y su aplicación en el campo social y educativo. Sevilla: Wanceulen.

Gil, J. (2006). La gestión empresarial bajo el enfoque de las organizaciones inteligentes en la sociedad de la información. Negotium, 2(6), 33–54. Recuperado de http://revistanegotium.org/pdf/6/6Art2.pdf

Gomes, C. (2014). El ocio y la recreación en las sociedades latinoamericanas actuales. Polis, (37), 1–17. Disponible en https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/1023

Gomes, C. (2012). América Latina, ocio y Geopolítica del Conocimiento. Educación física y deporte, 31(2), 1001–1008. Disponible en https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/14405

Roque, R. (2008). Ocio y tiempo libre teorías y enfoques conceptuales en Europa occidental estados unidos de américa. Revista Digital Actívate, (1), 1–45. Disponible en https://www.icoder.go.cr/

Ruz, A. y Lobo, D. (2018). Mercadeo interno: modelo de gestión organizacional en Universidades Privadas de Barranquilla-Colombia. En, J. Lechuga, O. Leyva, A. Cazallo, U. Paz, A. Paz, N. Campo, G. Hennessey R. Prieto J. García & Y. Rincón (Comp.), Liderazgo: tendencias emergentes para inspirar la gestión de personas en las organizaciones (pp. 109–128). Barranquilla. Ediciones UniSimón. Disponible en https://hdl.handle.net/20.500.12442/3841

Sabariegos, J. (2011). El concepto de trabajo en la economía actual. Desde el pacto social a la precariedad y las distintas reformas laborales. GeoGraphos Revista Digital para Estudiantes de Geografía y Ciencias Sociales, 2(6), 1–24. https://doi.org/10.14198/GEOGRA2011.2.06

Sabino, C. (2006). Los caminos de la ciencia: una introducción al método científico. Buenos Aires: Lumen Humanitas.

Sandoval, N. (2017). Diagnóstico acerca del uso del ocio y el tiempo libre entre los estudiantes de la universidad nacional experimental del Táchira. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (30), 169–188. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.12

Sandoval, Y. (2009). La industria del ocio, el nuevo consumismo de masas en el Siglo XXI. Topofilia. Revista de Arquitectura, Urbanismo y Ciencias Sociales, 1(3), 1–19. Disponible en http://69.164.202.149/topofilia/index.php/topofilia

Sierra, R. (2010). El método investigativo. Caracas: Editorial Suramérica.

Tamayo y Tamayo, M. (2007). El proceso de investigación científica. México, D.F.: Prentice Hall

Published

2021-03-10

How to Cite

Buitrago Acuña, R. A., & Vera Rodríguez, J. N. (2021). When leisure moments becomes the source of great ideas and opportunities. A critical approach that demystifies the gamer. ECONÓMICAS CUC, 42(2), 9–32. https://doi.org/10.17981/econcuc.42.2.2021.Org.1

Issue

Section

Articles: Administration, Organization and Methods