Use of Information and Communication Technologies by the Teachers of Sucre Educational Institutions

Authors

  • Marilú Tibisay Acurero Luzardo Corporación Universitaria del Caribe
  • María Elena Pérez Prieto Corporación Universitaria del Caribe
  • Alberto Luis Martínez Cárdenas Corporación Universitaria del Caribe

DOI:

https://doi.org/10.17981/econcuc.38.2.2017.10

Keywords:

Information and Communication Technologies, educational methods, educational processes, technological tools

Abstract

The study focused on the analysis of the use of Information and Communication Technologies in teachers of educational institutions in the municipality of Coveñas-Sucre. It is quantitative, descriptive, not experimental, field. The population consists of eleven (11) rural educational institutions and the sample was taken intentionally, being represented by three (3) institutions. The results show a standard deviation equal to one (1.0), being a highly reliable value showing that the calculated averages are cohesive. As conclusions it found the average (2.3) indicates that the degree of knowledge of teachers in terms of ICT is relatively low.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilú Tibisay Acurero Luzardo, Corporación Universitaria del Caribe

Posdoctora en Políticas Públicas y Paz Social. Doctora en Ciencias Gerenciales. Magister Sienciarum en Gerencia Financiera. Ingeniera de Sistemas. Docente Investigador del Grupo de Investigación “Estudios socioeconómicos, Administrativos y Contables–ESAC” de la Corporación Universitaria del Caribe–CECAR, Colombia. Categorizada por Colciencias nivel Asociado

María Elena Pérez Prieto, Corporación Universitaria del Caribe

Doctora en Gerencia. Universidad Yacambu, Venezuela. Maestría en Gerencia de los Recursos Humanos. URBE, Venezuela. Licenciada en Administración, Mención Gerencia Industrial. UNERMB, Venezuela. Docente Investigador del Grupo de Investigación “ESAC” de la Corporación Universitaria del Caribe–CECAR, Colombia

Alberto Luis Martínez Cárdenas, Corporación Universitaria del Caribe

Especialista en Gerencia del Talento Humano. Miembro de la línea de investigación Sistemas de información en el campo de las Ciencias Sociales. Docente Investigador del Grupo de Investigación “ESAC” de la Corporación Universitaria del Caribe–CECAR, Colombia.

References

Acurero; Rivera; Cáceres & Hernández (2017). Competencias emprendedoras desarrolladas a partir de herramientas tecnológicas aplicadas en los jóvenes de las instituciones educativas rurales del Municipio Sincelejo - Sucre

Acurero, M. (2016). Gestión Académica en las Universidades a través de las Tecnologías de Información y Comunicación. Depósito Legal: ZU2016000059, ISBN: 978-980-6792-78-4. Fondo Editorial UNERMB.

Blurton, C. (2000). Nuevas Tendencias en Educación. Informe Mundial sobre la Comunicación y la Información (1999 – 2000). Ediciones UNESCO / CINDOC.

Caicedo, A. M., Montes, J. y Ochoa-Angrino, S. (2013). Aprender de y con la tecnologia: algunos resultados de investigacion sobre la integracion de las TIC en la educacion superior. Carta de AUSJAL, 38, 28-35.

Cambar (2001). Gerencia de las Tecnologías de la Información en las Organizaciones Universitarias. Maracaibo, Venezuela.

Cool, C. & Martí, E. (2001). La educación escolar ante las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Desarrollo psicológico y educación. Psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza Editorial. Pág. 623-651.

Chumaceiro, A., Ramos, F. & Hernández, J. (2017) Los Procesos Formativos para el Siglo XXI. ISBN: 978-980-427-019-2. Primera edición. Venezuela.

Gross, B. & Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación, (42), pp. 103-125.

Dorrego, E. (2000). Tecnología de la Información y la Comunica¬ción en la Educación. Agenda Académica. Universidad Cen¬tral de Venezuela. Caracas, Venezuela.

Palacios, G. (2000). Implicaciones de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación. Artículo Científico ITESM Campus. Monterrey, México.

Pérez & Sarrate (2011). Las TIC promotoras de inclusión social Revista Española de Pedagogía, Año LXIX, Mayo-Agosto. nº 249, 237-254.

Quadra, T. (2000). Derecho de las Telecomunicaciones y Tecno¬logías de la Información. Universidad Carlos III de Madrid. España.

Salcedo, H. (2000). Indicadores de Gestión para las Universida¬des Venezolanas. Agenda Académica. Universidad Central de Venezuela.

Schalk, A. (2011). UNESCO-IESALC. La Universidad y el Campo Laboral. Boletin Iesalc de Educación Superior. Mayo 2011.Nro. 216

Silvio, J. (2000). La Virtualización de la Universidad ¿Cómo Pode¬mos Transformar la Educación Superior con la Tecnología? Instituto Internacional de Educación Superior en América La¬tina y el Caribe (IESALC). Caracas, Venezuela.

Thompson & Strincklan. (2004). Dirección y Administración Estratégicas: Conceptos, Casos y Lecturas. McGraw Hill Inte¬ramericana Editores S.A. Edición Especial en Español. Méxi¬co. Distrito Federal.

Tunnerman, C. (2004). La calidad de la Educación Superior. La Habana Cuba. UNESCO CRESALC.

UNESCO. (2015). El impacto de las TIC en la educación superior. Relatoría de la conferencia nacional de Brasilia. Brasil.

Wright, Dyer & Takla (2000). Nuevos Desafíos de la Gerencia Estratégica de Recursos Humanos: Creatividad, Agilidad y Acción. Tra¬ducción al castellano por Ediciones IESA. Caracas, Venezue¬la

Published

2017-11-08

How to Cite

Acurero Luzardo, M. T., Pérez Prieto, M. E., & Martínez Cárdenas, A. L. (2017). Use of Information and Communication Technologies by the Teachers of Sucre Educational Institutions. ECONÓMICAS CUC, 38(2), 121–130. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.2.2017.10

Issue

Section

Artículos.

Most read articles by the same author(s)