Cultural diversity in the promotion of the development of social skills in higher education
Keywords:
Cultural diversity; social skills; socializationAbstract
The article aims to emphasize the importance of diversity management in institutions of higher edu-cation, with the aim of promoting the development of social skills in students. The idea is to integra-te them into internal processes, both academics as transverse, supported shafts in these activities stu-dents can socialize according to share your ideas, concerns and expertise by encouraging reflexive processes, generating knowledge of desirable beha-vior in a given context. The methodology used was descriptive and documentary literature stressing the thematic cultural diversity and social skills such as main axes. The findings suggest to analyze the problems of social competence, in general students, prompting a repertoire with the behaviors and skills necessary to act in a certain interpersonal situation. Also is required to apply reinforcement, promote models appropriate to stimulate the college student, creating opportunities for social learning, on the ba-sis of cultural diversity.
Downloads
References
Amoros, E. (2007). Comportamiento organizacional. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Escuela de Economía, México.
Caballo, V. (2005). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana, Ediciones Unesco.
Duran S. E. (2010). Diversidad Cultural y Socialización Organizacional del personal administrativo de las universidades privadas del municipio Maracaibo. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Trabajo de grado para optar al título de Doctor. en Ciencias Gerenciales. Maracaibo. Venezuela.
Gardner, H. (2003). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
Gilbert, D. G., & Connolly, J. J. (1995). Personalidad, habilidades sociales y psicopatología. Un enfoque diferencial. Barcelona: Omega.
Gómez, L., Balkin, D., & Cardyn, R. (2008). Gestión de Recursos Huma-nos. (5 ed.) Madrid, España: Editorial Pearson.
Goleman, D. (2000). La inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Herriegel, D., Slocum, J. (2009). Comportamiento Organizacional. (10 ed.). México: Editorial Thompson.
Landy, F., & Conte J. (2005). Psicología Industrial. (1 ed.). México: Editorial Mc-Graw Hill.
Maris, E. (2009). Educación superior indígena en el centro de investiga-ción y formación para la modalidad aborigen (cifma): génesis, desarrollo y continuidad. En: D. Mato. (Ed.). Instituciones Interculturales de Educación Superior en América Latina. Procesos de Construcción, Logros, Innovaciones y Desafíos. IESALC-UNESCO. Caracas Venezuela.
Mato, D. (Ed). (2008). Diversidad Cultural e Interculturalidad en Educación Superior. Experiencias en América Latina. Caracas, Venezuela: UNESCO-IESALC.
Mato, D. (2009). Educación Superior, Colaboración Intercultural y De-sarrollo Sostenible/Buen Vivir: Experiencias en América Latina. Caracas, Venezuela: UNESCO-IE-SALC. Recuperado de: www.iesalc.unesco.org.ve/dmdocuments/biblio-teca/libros/version_final
Mato, D. (2009). Instituciones Interculturales de Educación Superior en América Latina. Procesos de Construcción, Logros, Innovaciones y Desafíos. Caracas, Venezuela: IE-SALC-UNESCO.
Matson, J. L., Rotatori, A. F., & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY ). Behavior Research and Therapy, 21, 335-340.
Morín, E. (2007). Globalización, Edu-cación y Diversidad Cultural. Versión Online. Recuperado de: http://www.paulofreire.org/biblioteca/ma-ringlobal.pdf
Newstrom, J. (2007). Comportamiento Humano en el trabajo. (12 ed.). México: Editorial Mc-Graw Hill.
Triandis, H.C. (2005). Issues in individualism and collectivism research. En: R.M. Sorrentino, D. Cohen, J. M. Olson, & M. P. Zanna (Eds.): Cultural and Social Behavior: The Ontario Symposium, Vol. 10. Mahawah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Wilkinson, J., & Canter, S. (1982). Social skills training manual: Assess-ment, programme design and man-agement of training. Chichester: Wiley
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.