Cultural diversity in the promotion of the development of social skills in higher education

Authors

  • Sonia Duran Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela)
  • Margel Parra Universidad de la Costa. Barranquilla (Colombia)

Keywords:

Cultural diversity; social skills; socialization

Abstract

The article aims to emphasize the importance of diversity management in institutions of higher edu-cation, with the aim of promoting the development of social skills in students. The idea is to integra-te them into internal processes, both academics as transverse, supported shafts in these activities stu-dents can socialize according to share your ideas, concerns and expertise by encouraging reflexive processes, generating knowledge of desirable beha-vior in a given context. The methodology used was descriptive and documentary literature stressing the thematic cultural diversity and social skills such as main axes. The findings suggest to analyze the problems of social competence, in general students, prompting a repertoire with the behaviors and skills necessary to act in a certain interpersonal situation. Also is required to apply reinforcement, promote models appropriate to stimulate the college student, creating opportunities for social learning, on the ba-sis of cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amoros, E. (2007). Comportamiento organizacional. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Escuela de Economía, México.

Caballo, V. (2005). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana, Ediciones Unesco.

Duran S. E. (2010). Diversidad Cultural y Socialización Organizacional del personal administrativo de las universidades privadas del municipio Maracaibo. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Trabajo de grado para optar al título de Doctor. en Ciencias Gerenciales. Maracaibo. Venezuela.

Gardner, H. (2003). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.

Gilbert, D. G., & Connolly, J. J. (1995). Personalidad, habilidades sociales y psicopatología. Un enfoque diferencial. Barcelona: Omega.

Gómez, L., Balkin, D., & Cardyn, R. (2008). Gestión de Recursos Huma-nos. (5 ed.) Madrid, España: Editorial Pearson.

Goleman, D. (2000). La inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Herriegel, D., Slocum, J. (2009). Comportamiento Organizacional. (10 ed.). México: Editorial Thompson.

Landy, F., & Conte J. (2005). Psicología Industrial. (1 ed.). México: Editorial Mc-Graw Hill.

Maris, E. (2009). Educación superior indígena en el centro de investiga-ción y formación para la modalidad aborigen (cifma): génesis, desarrollo y continuidad. En: D. Mato. (Ed.). Instituciones Interculturales de Educación Superior en América Latina. Procesos de Construcción, Logros, Innovaciones y Desafíos. IESALC-UNESCO. Caracas Venezuela.

Mato, D. (Ed). (2008). Diversidad Cultural e Interculturalidad en Educación Superior. Experiencias en América Latina. Caracas, Venezuela: UNESCO-IESALC.

Mato, D. (2009). Educación Superior, Colaboración Intercultural y De-sarrollo Sostenible/Buen Vivir: Experiencias en América Latina. Caracas, Venezuela: UNESCO-IE-SALC. Recuperado de: www.iesalc.unesco.org.ve/dmdocuments/biblio-teca/libros/version_final

Mato, D. (2009). Instituciones Interculturales de Educación Superior en América Latina. Procesos de Construcción, Logros, Innovaciones y Desafíos. Caracas, Venezuela: IE-SALC-UNESCO.

Matson, J. L., Rotatori, A. F., & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY ). Behavior Research and Therapy, 21, 335-340.

Morín, E. (2007). Globalización, Edu-cación y Diversidad Cultural. Versión Online. Recuperado de: http://www.paulofreire.org/biblioteca/ma-ringlobal.pdf

Newstrom, J. (2007). Comportamiento Humano en el trabajo. (12 ed.). México: Editorial Mc-Graw Hill.

Triandis, H.C. (2005). Issues in individualism and collectivism research. En: R.M. Sorrentino, D. Cohen, J. M. Olson, & M. P. Zanna (Eds.): Cultural and Social Behavior: The Ontario Symposium, Vol. 10. Mahawah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Wilkinson, J., & Canter, S. (1982). Social skills training manual: Assess-ment, programme design and man-agement of training. Chichester: Wiley

Published

2014-04-04

How to Cite

Duran, S., & Parra, M. (2014). Cultural diversity in the promotion of the development of social skills in higher education. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 5(1). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/995

Most read articles by the same author(s)