Sexuality conceptions in students of public schools with sexuality education projects in Barranquilla, Colombia
Keywords:
Sexuality; education; subjectivityAbstract
The topic of sexuality in relation to education has been extensively worked not only in the regional and national context, but in the world. Perhaps this is so, because the way we live it, and often identified it as one of the most distinctive features of our spe-cies. However, the approach from a more complex and more accurate perspective of sexual education has been hampered by the theoretical and discipli-ne diversity from which sexuality and issues related to it have been understood (eg, adolescence, usually understood as primary objective of both projects and programs), or the tendency to reduce sexuality to in-tercourse or set of stereotypical information, among other reasons.
Downloads
References
Asamblea General de la Asociación Mundial de Sexología (WAS) (1999). Declaración Universal de los Derechos Sexuales. Hong Kong.
Bleichmar, S. (2001). ¿Qué se conserva hoy de la infancia que conocimos?.Simposio La Niñez y la Adolescencia ya no son las mismas - Lo que todavía no se dijo. Centro Cultural San Martín. Buenos Aires, Argentina.
Engels, F. (1884) El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. En: Fajardo, J. (2012), (Trad.). Archivo Marx-Engels, Sección en Español del Marxists Internet Archive. Recuperado de: https://www.marxists.org/espanol/m-e/1880s/origen
Diario El Espectador. (24 de septiembre, 2012). Alarma en Colombia por aumento de embarazos en adoles-centes. Disponible en: http://www.elespectador.com/noticias/politica/alarma-colombia-aumento-de-emba-razos-adolescentes-articulo-377179
Doltò, F. (1979). Lorsque l’enfant paraît. When the child appears, Tome 3. Pa-ris: Editions du Seuil. Freud, Sigmund. (1987). Obras Completas. La Etiología de las Neurosis. (5 ed.) 1993 (III). Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, Sigmund. (1932). Obras Completas. ¿Por qué la Guerra? (5 ed.) 1993 (XXII). Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, Sigmund. (1913). Obras Completas. Introducción a Oskar Pfister, Die Psychanalytische Methode. (5 ed). 1993 (XXII). Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, Sigmund. (1914). Obras Completas. Pulsiones y destinos de pulsión. (5 ed.) 1993 (XIV). Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Moise, C. (1999). Prevención y Psicoaná-lisis: Propuesta en Salud Comunitaria. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Ministerio de la Protección Social (MPS). (2003). Política Nacional de Salud Sexual y Reproductiva. Bogotá, Colombia.
Mesa, C. (2006). Adolescencias Contemporáneas: De la educación sexual al saber en exceso. Informes Psicológicos, 8(1), 39 – 55.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2008). Política Nacional de Educación para la Sexualidad y Construcción de Ciudadanía. Bogotá, Colombia.
Martínez, M. (2007). La Investigación Cualitativa Etnográfica en Educación. México: Editorial Trillas.
Martínez Miguélez, M. (2006). Validez y confiabilidad en la Metodología Cualitativa. Paradigma, 6(2), 7-34.
Parens, H. (1993). Toward preventing experience-derived emotional disorders: Education for parenting. In: H. Parens & S. Kramer (Eds.), Prevention in Mental Health (121–148). Northvale, NJ: Jason Aronson.
Rubio, E. (1994). Antología de la Sexualidad Humana. México: Conapo.
Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia, Colombia.
Vasco, E. (2004). La Escalación de los Conflictos Discursivos acerca del Currículo, la Calidad y las Competencias. III Congreso Iberoamericano y V Nacional por una Educación de Calidad. Barranquilla - Colombia.
Winnicott, D. (1989 [1957]). “¿Y el padre?”, en Conozca a su niño. Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.