Crisis of values and education as a result of postmodernism

Authors

  • Faisal Yamil Bernal Higuita Universidad de la Costa. Barranquilla (Colombia)

Keywords:

Education; postmodernism; modernism; relativism

Abstract

This paper sets out an analysis of the relation-ship between Education and Postmodernism, and enquires about the impossibility to educate citizens with defined values towards society’s coexistence in a postmodern culture. In order to understand postmodernism, the concept of modernism was revised and impli-cations of postmodern conception in education, environment and other areas of knowledge were studied. In conclusion, postmodern con-ceptions lead to a society with high levels of uncertainty regarding which way to follow in order to solve daily life problems, something which, from a psychological perspective, gen-erates anxiety, nihilism, and makes social sus-tainability unfeasible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpízar, I. (2006). La concepción nietzscheana de la justicia en la genealogía de la moral confrontada desde Rawls y Habermas. Revista De Filosofía De La Universidad De Costa Rica, 44(111/112), 25-35.

Ardila, R., Gouveia, V., & de Medeiros, E. (2012). Human values of Colombian people. Evidence for the functionalist theory of values. Re-vista Latinoamericana De Psicología, 44(3), 105-117.

Balderrama, J. (2000). Ética y educación en el periodismo mexicano. Revista Latina De Comunicación Social, 3(36), 1-5.

Bauman, Z. (2009). Ética Posmoderna. Madrid: Siglo XXI de España Editores S.A.Bericat Alastuey, E. (2008). Duda y pos-modernidad: el ocaso de la seculari-zación en Europa. Revista Españo-la De Investigaciones Sociológicas, (121), 13-53.

Bersch, J., & Rodrigues, A. (2011). Co-municação publicitária no cenáriopósmoderno -- o exemplo da campanha Life’s for Sharing. Comu-nicação, Mídia E Consumo, 8(21), 135 -162 . Beuchot, M. (2010). Hermenéutica analógica y religión. TheologicaXave-riana, 60(169), 25-45. Botero Uribe, D. (2009). América Latina frente a la posmodernidad: análisis y perspectivas. Cuadernos De Filosofía Latinoamericana, 30(100), 119 -132 .

Correa-Ruiz, C., & Moneva-Abadía, J. M. (2011). Special issue on “social responsibility accounting and re-porting in times of ‘sustainability downturn/crisis.’ .Revista De Contabilidad - AccountingReview, 14 , 187-211.

Cruz, 1996. Posmodernidad. Serie Recursos. España: Editorial CLIE.El Espectador. (24 de Septiembre de 2012). Alarma en Colombia por aumento de embarazos en adolescentes. Recuperado el 2013, de El Espectador.com: http://www.elespec-tador.com/noticias/politica/articulo-377179-alarma-colombia-aumento-de-embarazos-adolescentes.El Tiempo. (1 de Febrero de 2007). La educación sexual en Colombia fracasó, afirma estudio de Profamilia. Recuperado el 2013, de El Tiempo.com: http://www.eltiempo.com/ar-chivo/documento/CMS-3421445

Emanuelli, P. B. (2001). Posmodernidad y globalización en los medios masivos de comunicación. Revista Latina De Comunicación Social, 4(39), 1-8.

Espasa (2001). Diccionario Consultor ESPASA. España: Editorial ESPA-SA.

Espeche, E. (2003). Ciencias sociales, in-flexiones políticas y contexto histórico-cultural. Desde la modernidad negativa hasta la posmodernidad. Utopia Y Praxis Latinoamericana, 8(21), 47-57. Espejo-Saavedra, I. (2005). Posmodernidad y educación. Mimesis: Revis-ta da Area de Ciencias Humanas, 26(1), 105-113.

Fisas, V. (2006). Cultura de Paz y Ges-tión de Conflictos (Quinta reimpre-sión ed.). Barcelona: Icaria Antrazyt - UNESCO

Follari, R. (2010). Reflexiones sobre pos-modernidad, multiculturalismo y movimientos sociales en la Latinoamérica actual. Utopía Y Praxis Lati-noamericana, 15(49), 53-67.

Fouce, J (2000). Frente a la posmodernidad. Fundamentos en Humanidades, (2), 77-109.

García-Vigil, J., García-Mangas, J., Ocampo-Martínez, J., & Martínez-González, A. (2011). Declaración de principios éticos. Revista Médica Del IMSS, 49(5), 571-574.

Gerdel, J., & Seoane, J. (2010). Apuntes para pensar la relación entre “medios” de comunicación social, educación y formación para la democracia. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 15(47), 1275-1299.

Gil Cantero, F. (2003). La filosofía de la educación como teoría ética de la formación humana. Revista Española De Pedagogía, (224), 115-130.

Girola, L. (2008). Del desarrollo y la modernización a la modernidad. De la posmodernidad a la globalización. Sociológica, 23(67), 13-32.

Gómez, M. (2009). La educación como perseverante tarea ética. Del absur-do al encuentro con el “otro”. Estudios Filosóficos, 58(169), 501-522.

Gowans, C. (12 de Enero de 2012). Moral Relativism. (E. N. Zalta, Editor). Obtenido de The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2012 Edition): http://plato.stanford.edu/entries/moral-relativism/Hernández, S. (2010). Educación y ética. Sociológica, 25(72), 215-227.

Hirschberger, J. (2006). Breve Historia de la Filosofía. Bogotá: Editorial y Libreria Herder Ltda.

Hottois, G., & Moltó, M. (2011). La ciencia. Entre valores modernos y posmodernidad. Revista Iberoame-ricana De Ciencia, Tecnologia Y So-ciedad, 7(19), 104-106.

Hurtado, G. (2004). ¿Existe una Pos-modernidad Mexicana? Intersticios, 9(20), 61-75.

Iturbe, J. (2007). Vida académica y solidaridad. Valores y compromisos del profesor universitario. Díkaion, 21(16), 273-294.

Kagelmacher, M. (2011). Los valores educativos en la posmodernidad: una propuesta desde la filosofía de la educación de Octavi Fullat. Recuperado el 2013, de Tesis Doctorales en Red. Universitat Ramon Llull: http://hdl.handle.net/10803/32194

Kittel, G. & Friedrich, G. (1985). Theological Diccionary of the New Tes-tament. Grand Rapids Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company.

Klimenko, O. (2008). Reflexiones sobre los propósitos formativos de la edu-cación en el contexto del paradigma de la complejidad. Revista Katharsis, (6), 65-84.

Locke, J. (2005). Carta sobre la Tolerancia (2° ed.). Madrid: Mestas Edicio-nes.Lozano Barragán, J. (2008). Fundamen-tos filosóficos y teológicos de la bioé-tica. Vida Y Ética, 9(1), 5-43.

Lozano Barragán, J. (2008). Fundamen-tos filosóficos y teológicos de la bioé-tica. Vida Y Ética, 9(1), 5-43.

Lucchesi, M. S. (2011). La Universidad Internacional en América Latina: un Nuevo Paradigma para el Si-glo XXI. Formación Universitaria, 4(1), 25-36. doi:10.4067/S0718-50062011000100005

Lyotard, Jean-Francois. (1984). The Postmodern Condition: A report on Knowledge. Manchester University Press.

Łukasiewicz, J. (1937). (A. Deaño, Ed.) Recuperado en 2012, de Estudios de Lógica y Filosofía: www.philoso-phia.cl /Escuela de Filosofía Univer-sidad ARCIS

Machado, A., Colvero, L., Rolim, M., & Helene, L. (2009). Subjetividade e pós-modernidad ena enfermagem. Revista Eletrônica De Enfermagem, 11(4), 1031-1036.

Manjon Ruiz, J. (1996). La Axiología y su relación con la Educación. Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación, 151-168.

Leiva,M. (2008). Educación ambiental y la formación de valores. I + A: Inves-tigación + Acción, 12 (11), 149-174.

Massini Correas, C. I. (2011). El cierre de la razón en el Derecho. Persona Y Derecho, (64), 121-141.

Mateos Castro, J. (2006). América Latina: una lectura de los signos de la posmodernidad en la periferia. In-tersticios, 11(24), 15-28.

Medrano, C., Cortés, A., & Palacios, S. (2009). Los valores personales y los valores percibidos en la televisión: un estudio con adolescentes. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 12(4), 55-66.

Mesa Peinado, M. (2010). Paz y Seguridad. Recuperado en 2013, de http://www.ceipaz.org/images/conteni-do/16_paz_seguridad_castellano.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2008). La sexualidad, un reto para la educación. Recuperado el 2013, de Centro Virtual de Noticias: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/a r ticle-16 8157.html

Molinari, J. (2003). Psicología Clínica en la Posmodernidad: Perspectivas desde el Construccionismo Social. PSYKHE, 12(1), 3-15.

Muller, M.,&Halder, A. (1976). Breve diccionario de Filosofía. Barcelona: Editorial Herder. Organización Mundial de la Salud, OMS. (Febrero de 2012). Mutilación Genital Femenina. Recuperado en 2013, de http://www.who.int/media-centre/factsheets/fs241/es/

Pinto, D. (2011). ¿Quién custodia a los custodios de la ética? Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano De Sociología, 20(3), 489-499. Presidencia de la República. (Julio de 2000). Encuesta Nacional de Jóvenes. Recuperado en 2013, de Colombia Joven: http://www.colombiajoven.gov.co/Es/documentacion/Documents/Sistema%20Nacional%20de%20Informaci%C3%B3n%20de%20Juventud/Encuestas%20y%20Estad%C3%ADsticas/ENCUESTA-NACIONAL.pdf

Priego Cuétara, R. (2006). La recuperación del planteamiento hegeliano como respuesta a la posmodernidad. Avatares, 9(27), 31-40.

Pruzzo, V. (2002). Hacia un modelo didáctico de la educación ética y ciudadana. Anuario De La Facultad De Ciencias Humanas, 4(4), 81-90.

Ramírez F., M. (2004). México, cultura y sociedad: ¿modernidad o posmo-dernidad? Intersticios, 9(20), 91-103.

Ramírez, J. (2011). Los giros en la Historia: función social de la historia y posmodernidad, un debate que no cesa. Historelo: Revista De Historia Regional Y Local, 3(6), 14-36.

Retondar, A. (2008). Hibridismo cultural: ¿clave analítica para la comprensión de la modernización la-tinoamericana? La perspectiva de Néstor García Canclini. Sociológica, 23(67), 33-49.

Romeu, V. (2007). Ilustración, derechos humanos y posmodernidad. Intersticios, 12(26), 109-118. Schaeffer, F. (2006). Escape from Reason. J.P. Moreland (foreword). USA: InterVarsityPress.

Sellés, J. (2009). Educar para corregir una actitud de los universitarios: el fideísmo. Educación Y Educadores, 12(3), 119-129.

Vargas, R., & Rodríguez, O. (2010). Teoría del conflicto social y posmodernidad. Revista De Ciencias Sociales (04825276), 128/12963-70.

Vásquez Roca, A. (Febrero - Marzo de 2008). Modernidad líquida y fragilidad humana; de Zygmunt Bauman a Sloterdijk. Recuperado en 2013, de Revista Almiar. Margen Cero: http://www.margencero.com/articulos/new/modernidad_liquida.html

Valenzuela García, H. (2002). Neorromanticismo posmoderno o “Adiós a la Razón”. Los frutos amargos del relativismo a ultranza. Recuperado en 2013, de Gaceta de Antropología: http://hdl.handle.net/10481/7392

Wester, J. H. (2008). Dimensiones y retos de una educación para la responsabilidad ciudadana. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 13(42), 55-69.

Weiss, J. (2006). Ética en los negocios: Un enfoque de Administración de los Stakeholders y de casos. México: International Thomson Editores, S.A de C .V

Wilber, Ken (1991). Ed. Cuestiones Cuánticas, Escritos místicos de los físicos más famosos del mundo. Tercera edición. Barcelona: Editorial Kairos.

Yúdice, G. (1998). Posmodernidad y valores. Revista De Estudios Hispánicos, 32(2), 399-414. Zeraoui, Z. (2002). Modernidad y posmodernidad: la crisis de los paradigmas y valores. Colección Reflexión y Aná-lisis. México: Editorial Limusa S.A. de C. V., Grupo Noriega Editores.

Published

2013-09-23

How to Cite

Bernal Higuita, F. Y. (2013). Crisis of values and education as a result of postmodernism. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 4(2). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/985