Conceptions and approaches to learning problems in the program health to school: A predicament in the health-medicine-education relation

Authors

  • Jein Maribel Ladino Gómez Universidad Pedagógica Nacional. Bogota (Colombia)
  • Heidy Natalia García Cadena Universidad Pedagógica Nacional. Bogota (Colombia)

Keywords:

Pedagogy; medicine; learning disabilities and problems

Abstract

This paper presents a critical analysis about concep-tions and approaches of learning disabilities in the “Program Health to School”, particularly en route of attending population with Special Educational Needs (SEN), in order to do so, it is worth to men-tion that the Program derives from the alliance be-tween Secretaría Distrital de Salud (District Health Secretary) and Secretaría de Educación (Office of the Secretary for the District Education) to involve vulnerable populations, according to public policy acts regarding education. The research project was developed during the years of 2007 and 2008, and it was conducted by students of the Psychology and Pedagogy program from the Education Department of Universidad Pedagógica Nacional. Referents for the proposal’s development are the situations, ac-tors and scenarios involved in the formulation and implementation of the Program Health to School. In consequence, the proposal allowed provided a psy-chopedagogical contribution for the teachers’ work in public education institutions, inasmuch as a new con-ceptualization for pedagogy perspective is suggested facing the relation between health and education

Downloads

Download data is not yet available.

References

AnderEgg, E. (1995). Diagnóstico social: conceptos y metodología. Buenos Aires: Editorial Lumen.

Alcaldía mayor. (2007). La política social en la Bogotá sin indiferencia. Secretaría de Integración Social: Bogotá D.C. Recuperado de: http://www.sdp.gov.co/portal/page/por-tal/PortalSDP/ciudadania/Planes-Desarrollo/BogotaSinIndiferencia

Ball, S.J. (1994). Foucault y la educación disciplinas y saber. Madrid: Ediciones Moranta.

Delgado, J.N. y Gutiérrez, J. (1995). Teoría de la observación. En: Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Proyecto editorial síntesis psicología. (141-171).

Foucault, M. (1984). El nacimiento de la Clínica: Una arqueología de la mirada médica. 8ª Ed. Madrid: Si-glo XXI Editores.

Foucault, M. (2000). Los anormales: curso en el College de France (1974-1975). Traducción de Horacio Pons. Edición de Francois Ewald [et al.]. Editorial: México: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2000). Los anormales: curso en el College de France (1974-1975). Traducción de Horacio Pons. Edición de Francois Ewald [et al.]. Editorial: México: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (1987). El orden del discurso. Trad. Alberto González Troyano. 2a.ed. Barcelona: Tusquets Editores.

Foucault, M. (1977). La voluntad del saber o la historia de la sexualidad. Madrid: Ed. Siglo XXI.

Otalvaro, G. (2007). Entrevista a Gabriel Jaime Otálvaro- Coordinador Distrital del Programa Salud al Colegio- Secretaria de Salud. Bogotá- Colombia.

Roth, A.N. (2004). Políticas públicas. For-mulación, implementación y evaluación. Bogotá, D.C.: Editorial Aurora.

Published

2013-09-23

How to Cite

Ladino Gómez, J. M., & García Cadena, H. N. (2013). Conceptions and approaches to learning problems in the program health to school: A predicament in the health-medicine-education relation. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 4(2). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/983