The education, a way between the cognitive thing and the moral thing

Authors

  • Solange Cecilia Domínguez Arévalo Corporación Universitaria de la Costa CUC, Barranquilla, Colombia
  • Ibeth Isabel Díaz González Corporación Universitaria de la Costa CUC, Barranquilla, Colombia

Keywords:

To understand, to value, academic plagiarism, cognitive development, moral development.

Abstract

The research was based  on  understanding  the  assessment  made  by  the  students  of  psychology  on  their  cognitive  development  and  moral  when  they committed plagiarism during his disciplinary training and explain how the cognitive and moral factors contribute to the prevention or generation the same. It was identified that students appreciate their cognitive and moral after having experienced the  kidnapping  and recognized  that  there  are  weaknesses  from  the  cognitive  and  moral  to  be  strengthened  to  perform  professionally.  In the methodological design was  chosen  interpretive  case  study  approached  from  the historical-hermeneutic  paradigm,  using  techniques  such  as  in-depth  interview  and  tools  such  as  life  history,  self-assessment and literature review.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boletín, P. (2005). Estándares mínimos de calidad. Vol. 1, No. 1. Barranquilla: Corporación Universitaria de la Costa CUC.

Bruner, L. (2004). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.

Código, C. (2000). Colección Códigos Brevis. Colombia: Leyer.

Comas, R. & Sureda, J. (2007). Ciber-Plagio académico. Una aproximación al estado de los conocimientos. Re- vista Textos de la cibersociedad. Recuperado de http:/ www.cibersociedad.net

Díaz, I. & Domínguez, S. (2009). Estudio acerca de la comprensión por parte del estudiante sobre su desarrollo cognitivo y moral a partir del plagio académico. (Proyecto de grado). Corporación Universitaria de la Costa CUC. Barranquilla.

Girón, S. (2008). Anotaciones sobre el plagio. Universidad Sergio Arboleda. Recuperado de http://www.user- gioarboleda.edu.co/libro%20plagio.pdf

Kohlberg, L. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg: La revolución cultural de la era electrónica. Barcelona: Gedisa.

Kohlberg, L. & Turiel, E. (1981). Desarrollo y educación de la moral. México: Trillas.

Ordóñez, C.; Mejía, F. & Castellanos, S. (2003). Percepciones estudiantiles sobre el fraude académico; hallazgos y reflexiones Pedagógicas Universidad de los Andes. Revista Textos de la cibersociedad. Recuperado de www.uniandes.edu.co/pdf/descargar.php?f=/data/ revista_No_18/03_Dossie

Papalia, D.; Wenkos, S. & Duskin, R. (2005). Desarrollo Humano. México: McGraw-Hill.

Pedroza, R. & Villalobos, G. (2006). Entre la modernidad y la postmodernidad: juventud y educación superior. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/ser vlet/ articulo?codigo=2104234

Piaget, J. (1997). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.

Puello, M.; Muñoz, L. & Lambraño, F. (2007) La comprensión de las inteligencias múltiples en estudiantes de Psicología. Maestría en Educación. Barranquilla: Universidad del Norte.

Reglamento Estudiantil (2009). Barranquilla: Corporación Universitaria de la Costa CUC.

Rojas, R. (1999). Trabajo intelectual e investigación de un plagio. México: Plaza y Valdez editores.

Published

2011-11-15

How to Cite

Domínguez Arévalo, S. C., & Díaz González, I. I. (2011). The education, a way between the cognitive thing and the moral thing. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 2(1). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/932