The education, a way between the cognitive thing and the moral thing
Keywords:
To understand, to value, academic plagiarism, cognitive development, moral development.Abstract
The research was based on understanding the assessment made by the students of psychology on their cognitive development and moral when they committed plagiarism during his disciplinary training and explain how the cognitive and moral factors contribute to the prevention or generation the same. It was identified that students appreciate their cognitive and moral after having experienced the kidnapping and recognized that there are weaknesses from the cognitive and moral to be strengthened to perform professionally. In the methodological design was chosen interpretive case study approached from the historical-hermeneutic paradigm, using techniques such as in-depth interview and tools such as life history, self-assessment and literature review.
Downloads
References
Boletín, P. (2005). Estándares mínimos de calidad. Vol. 1, No. 1. Barranquilla: Corporación Universitaria de la Costa CUC.
Bruner, L. (2004). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.
Código, C. (2000). Colección Códigos Brevis. Colombia: Leyer.
Comas, R. & Sureda, J. (2007). Ciber-Plagio académico. Una aproximación al estado de los conocimientos. Re- vista Textos de la cibersociedad. Recuperado de http:/ www.cibersociedad.net
Díaz, I. & Domínguez, S. (2009). Estudio acerca de la comprensión por parte del estudiante sobre su desarrollo cognitivo y moral a partir del plagio académico. (Proyecto de grado). Corporación Universitaria de la Costa CUC. Barranquilla.
Girón, S. (2008). Anotaciones sobre el plagio. Universidad Sergio Arboleda. Recuperado de http://www.user- gioarboleda.edu.co/libro%20plagio.pdf
Kohlberg, L. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg: La revolución cultural de la era electrónica. Barcelona: Gedisa.
Kohlberg, L. & Turiel, E. (1981). Desarrollo y educación de la moral. México: Trillas.
Ordóñez, C.; Mejía, F. & Castellanos, S. (2003). Percepciones estudiantiles sobre el fraude académico; hallazgos y reflexiones Pedagógicas Universidad de los Andes. Revista Textos de la cibersociedad. Recuperado de www.uniandes.edu.co/pdf/descargar.php?f=/data/ revista_No_18/03_Dossie
Papalia, D.; Wenkos, S. & Duskin, R. (2005). Desarrollo Humano. México: McGraw-Hill.
Pedroza, R. & Villalobos, G. (2006). Entre la modernidad y la postmodernidad: juventud y educación superior. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/ser vlet/ articulo?codigo=2104234
Piaget, J. (1997). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.
Puello, M.; Muñoz, L. & Lambraño, F. (2007) La comprensión de las inteligencias múltiples en estudiantes de Psicología. Maestría en Educación. Barranquilla: Universidad del Norte.
Reglamento Estudiantil (2009). Barranquilla: Corporación Universitaria de la Costa CUC.
Rojas, R. (1999). Trabajo intelectual e investigación de un plagio. México: Plaza y Valdez editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.