Training for the coexistence: A contemporary challenge

Authors

  • AURA ALICIA CARDOZO RUSINQUE Corporación Universitaria de la Costa, CUC, Barranquilla, Colombia

Keywords:

Training, Attitudes, Citizen security, Ethics and politics

Abstract

Training  in  civic  coexistence is  a  contemporary  challenge to enable coexistence in a world given the high complexity of social and political aspects and the im-portance of the human capacity to live with one another. The goal of this research is to assess the impact of  training  processes  aimed  at  generating  a  positive attitude towards coexistence and promoting the development of processes of dissemination to empower training about community processes, case Certificate on Training of Social Promoters for Coexistence. For the  theoretical  approach,  authors  from  psychology, ethics, politics and education will be consulted. The research model is complete, the evaluative tools and the instruments used are “Likert” scale, questionnaire and survey. The argument against the results focuses on verification of the personal favorability, but the difficulties for dissemination are evident.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backman, Secord (1981). Psicología social. méxico: mcGraw-Hill. Barrera morales, marcos Fidel y Hurtado de Barrera, Jacqueline (2001). Líneas de Investigación en investigación holística. Bogotá: Cooperativa Editorial magisterio.

Baró, Ignacio Martín (1985). Acción e ideología. Psicología Social desde Centroamérica. San Salvador: UCA Editores.

Baron, Robert (2005). Psicología Social. España: Prentice-Hall.

Bauman, Zygmunt (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. madrid: Siglo Veintiuno de España Editores.

Cerda Gutiérrez, Hugo (1994). La investigación total. La unidad metodológica de la investigación científica. Bogotá: Cooperativa Editorial magisterio.

Delgado, Ricardo y Vasco, Carlos. Interrogantes en torno a la formación de las competencias ciudadanas y la construcción de lo público. p. 4.

Educación Intercultural: Análisis y resolución de Conflictos. Colectivo AMANI.

Comunidad de Madrid. Consejería de Educación y Cultura. Dirección General de Juventud. madrid: Editorial Popular. S.A. 1994. p. 11.

Fernández de Silva, Inés Otilia (2002). Diccionario de Investigación Holística. Bogotá: Cooperativa Editorial magisterio.

Habermas, Jurger (1996). Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Ediciones Península.

Habermas, Jurger (2000). La Constelación posnacional. Ensayos políticos. Barcelona: Paidós.

Hurtado de Barrera, Jacqueline (2002). Proyecto de Investigación Holística. Colección Holos magisterio. Bogotá: Cooperativa Editorial magisterio.

Manual de Convivencia y Seguridad Ciudadana del Departamento del Atlántico (2008). p. 4.

Papachini, Ángelo (1995). Filosofía y Derechos Humanos. Editorial Facultad de Humanidades ciudad y democracia (Universidad del Valle). Santiago de Cali.

Savater, Fernando (1997). Ética para Amador. Bogotá: Editorial Ariel, S.A.

SAVATER, Fernando (1996). Política para Amador. Bogotá: Editorial Ariel, S.A.

Vargas Bustamante, mercedes; morales, Carlos Arturo y Quintana, María Fernanda. Con- vivir. Una experiencia con comunidad educativa. Bogotá: Instituto para el Desarrollo de la Democracia Luis Carlos Galán.

Touraine, Alain (2000). ¿Podremos vivir juntos? Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Whittaker, James (1995). La Psicología Social en el mundo de hoy. México: Trillas.

Worchel, Stephen et al. (2002). Psicología Social. méxico: Thompson.

Published

2010-11-19

How to Cite

CARDOZO RUSINQUE, A. A. (2010). Training for the coexistence: A contemporary challenge. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 1(1). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/912