Psychological well in a private university faculty of district of Santa Marta

Authors

  • Fernando Robert Ferrel Ortega Universidad Cooperativa de Colombia. Santa Marta (Colombia)
  • Jennifer Zareth Thomas Bornachera Universidad Cooperativa de Colombia. Santa Marta (Colombia)
  • Ana Isabel Solano Solano Universidad Cooperativa de Colombia. Santa Marta (Colombia)
  • Edel Mercedes Redondo Lara Universidad Cooperativa de Colombia. Santa Marta (Colombia)
  • Lucia Fernanda Ferrel Ballestas Universidad Cooperativa de Colombia. Santa Marta (Colombia)

Keywords:

Positive psychology; psychological well-being; occupational stress

Abstract

This research was conducted from the perspective of positive psychology, in order to describe the de-gree of psychological well-being, according to age, sex, marital status, occupation, time and type of employment relationship, presenting teachers of a Private University District of Santa Marta, Colom-bia. We worked with a population of 480 teachers and a representative sample of 192 (109 men and 83 women), aged from over 29 years older than 46, all linked through their work in three modes (91 CT, MT 9, and 92 CAT ) with participating univer-sity they were administered the Psychological Well-being Scale Ryff (1989), adapted to Spanish popula-tion by Diaz et al (2006). The data were processed using SPSS software 18.0v. The results indicate that teachers have low levels of psychological well-being in four of the seven scales measuring test: autonomy (9.9%), Environment Domain (9.4%), personal growth (15.6%) and purpose in life (12%), but with high levels of psychological well-being in two scales: self-acceptance (14.6%) and positive relations (13.5%). No significant correlations were found by gender or by bonding time, but by type of relationship to the scale of self-acceptance. The authors conclude that teachers are at probable risk of “psychological distress”, so recommend the de-sign and implementation of wellness programs and improving the quality of working life for teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaya, M. E. & Gaviria, A. M. (2007). Estilos de vida, bienestar psicológico y sentido de coherencia en los estudiantes adultos de la Universidad San Buenaventura, seccional Medellín. Colombia. V. 7. N° 2. Pp. 199 – 385. July – December. ISSN: 1657-8031.

Balcázar Nava, Patricia; Loera Mal-vaez, Nancy; Gurrola Peña, Mar-garita; Bonilla Muñoz, Martha Patricia; & Trejo González, Luis (s.f.). Adaptación de la escala de bienestar psicológico de Ryff en adolescentes preuniversitarios. Revista científica electrónica de psicología. Univ. Autónoma del Estado de México. Icsa-uaeh. No.7. Disponible en: http://dgsa.uaeh.edu.mx/revista/psicolo-gia/IMG/pdf/5_-_No._7.pdf

Ballesteros, B.P., Medina, A. & Caycedo , C. (2006). El bienestar psicológico definido por asistentes a un servicio de consulta psicológica en Bogotá, Colombia. Univ. Psychol. ISSN 1657-9267, 5 (2): 239-258, mayo-agosto. Disponible en: http://sparta.javeriana.edu.co/psicologia/publica-ciones/actualizarrevista/archivos/V5N203_bienestarpsicologico.pdf

Benatuil, D. (2003). El bienestar psicológico en adolescentes desde una perspectiva cualitativa. Psicodebate, 3, Psicología, cultura y sociedad, 43-58.

Casullo, M.M; Castro Solano, A. (2001) El significado del bienestar en estudiantes adolescentes. Revista oficial de la asociación iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica (AIDEP), 12, 57- 70.

Congreso de la República de Colombia (1993), Resolución 8430 del Ministerio de Salud, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud mental.

Congreso de la República de Colombia (2006), Ley 1090 de 2006 o Ley del Psicólogo.

Chávez, A. (2006). Bienestar Psicológico y su influencia en el rendimiento académico de estudiantes de nivel medio superior. Tesis Maestría en Psicología. Universidad de Colima. Facultad de Psicología. México.

Dapello, B. (2001). Profesorado y bienestar profesional: Desafío de una educación preventiva (Tesis de pregrado). Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.

Díaz Llanes, G. (2001). El bienestar subjetivo: Actualidad y perspectivas. Disponible en http://www.bvs.sld.cu/re-vistas/mgi/vol17_6_01/mgi1162001.htm.

Díaz G. & Sánchez, M. (2002). El bienestar subjetivo. Actualidad y perspectiva. Revista Cubana de medicina General Integral, 17(6), 572-579.

Díaz, D.; Rodríguez-Carvajal, R.; Blanco, A.; Moreno-Jiménez, B.; Gallardo, I.; Valle, C. & Dirk van Dierendonck (2006). Univ. Autónoma de Madrid. Psicothema, ISSN. 0214-6915, Vol. 18, n° 3, pp. 572–577. En: http://www.uam.es/gruposinv/esalud/Articulos/Psicologia%20Positiva/2006Well-being%20psicothema.pdf

Diener, E. (1994). Assessing sujbective well-being: Progress and opportuni-ties. Social indicators research, 31, 103 -157.

Diener, E., Suh, E., Lucas, R. & Smith, H. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological bulletin, 125 (2), 276-302.

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.

Diener, E. (1994). Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research, 31, 103 -157.

Diener, E., Suh, E., Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well- being. Indian Journal of Clinical Psychology, (publicación on line).

Diener, E. (2000). Subjective well-being: the science of happiness and a proposal for a national index. El bienestar subjetivo. American Psychologist, 55, 34-43.

Diener, E. & Diener, C.(1996). Most people are happy. Psychological Science, 7, 181-185.

Diener, E., Diener, M. & Diener, C. (1995). Factors predicting the subjective well-being of nations. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 653-663.

Ferrel, R; Pedraza, C; & Rubio, B. (2010). Síndrome de quemarse en el trabajo (burnout) en docentes universitarios. Revista Duazary. Fac. Ciencias de la Salud. Vol. 7 Nº 1 Junio. ISSN: 1794-5992. U. del Magdalena. Santa Marta.

Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2010) Metodología de la Investigación. Tercera Edición. México. McGraw Hill.

Morales de la Peña, E. (2004). Bienestar psicológico y religiosidad en adultos mayores. Tesis Psicología. D. Psicología, Escuela Ciencias Sociales, U. de las Américas Puebla

OMS (WHO) (1986). Otawa Charter for Helath Promotion.

Oramas, A., Santana, S. & Vergara, A. (2006). El bienestar psicológico, un indicador positivo de la salud mental. Revista Cubana de Salud y Trabajo; Cuba, 7(1-2):34-9.

Ryff, C. (1989). Happiness is everything, or is it? Exploration son the meaning of psychological well- being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

Salas, J. (2010). Bienestar psicológico y síndrome de burnout en docentes de la UGEL No. 7. Tesis Magister. Universidad Mayor de San Marcos. Lima, Perú.

Seligman, M.E.P. (2008) Positive Health. Applied Psychology: An International Review, 57:3-18.

Seligman MEP, Steen TA, Park N, Peterson C. (2005). Positive psychology progress. Empirical validation of interventions. Am Psychol; 60: 410-21.

Silva C., Quintana, R., Reyna, D., Jiménez, O. & Rivera C. (2005). Nivel de estrés de docentes de enseñanza básica Chillan-Chile. Universidad Bío-Bio. Santiago de Chile. Rev. Enfermería en Costa Rica, 2 (2).

Slade M. (2010). Mental illness and well-being: the central importance of posi-tive psychology and recovery approa-ches BMC Health Serv. Res.; 10:26.

Published

2014-09-21

How to Cite

Ferrel Ortega, F. R., Thomas Bornachera, J. Z., Solano Solano, A. I., Redondo Lara, E. M., & Ferrel Ballestas, L. F. (2014). Psychological well in a private university faculty of district of Santa Marta. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 5(2). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/885

Most read articles by the same author(s)