Characterization of the phenomenon of Bullying from the perspective of the victim, perpetrator and witness

Authors

  • Ana Clareth Corporación Universitaria Antonio José de Sucre. Sincelejo (Colombia)
  • Laura Mendoza Corporación Universitaria Antonio José de Sucre. Sincelejo (Colombia)
  • Carlos Gomez Corporación Universitaria Antonio José de Sucre. Sincelejo (Colombia)
  • Hector Urzola Corporación Universitaria Antonio José de Sucre. Sincelejo (Colombia)
  • Paola Córdoba Corporación Universitaria Antonio José de Sucre. Sincelejo (Colombia)

Keywords:

Bullying; victim; perpetrator; bystander; Colombia

Abstract

This article the problem of the phenomenon of bullying is presented from the perspective of the victim, the victimi-zer and the bystander within students from 6th to 11th degree of an educational institution in Sincelejo - Sucre, 2012. To describe the manifestations of bullying in this group of students an experimental model with a descrip-tive cross-sectional design analyzed from a quantitative approach with a probability sample that is supported in implementing adaptation CIMEI questionnaire (Avilés, 2003) was used; developed and used in a study conduc-ted by the Ombudsman (2000) in Colombia. As a result of this research it was found that students present ag-gressive, verbal, physical and psychological behavior causing distress, social isolation and even can affect the self-image of their classmates. Therefore, scientists in-puts showed in this study contribute to the process of continuous improvement of the institution, allowing the use of specific tools for handling and tackling bullying, impacting on the welfare of all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avilés, Avilés, J. Mª. (1999). CIMEI. Cuestionario sobre intimidación y maltrato entre iguales. Valladolid.

Avilés, J. (2005). Estudio de incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria mediante el cuestionario CIMEI (Avilés, 1999) –Cuestionario sobre Intimidación y Maltrato Entre Iguales–. Revista anales de Psicología. 21(1). 27-41

Avilés, J. (2003). Bullying: intimidación y maltrato entre el alumnado. Bilbao: STEE-EILAS.

Babbie, E. (1979). The practice of social research. Ed. Wadsworth. California

Becerra, F., Flores, V. & Vásquez, J. (2009). Acoso escolar (bullying) en lima Metropolitana. Texto no publicado UNFV.

Cepeda, E., Pacheco. P., García, L., & Piraquive, C, (2008). Acoso Escolar a Estudiantes de Educación Básica y Media. Revista de Salud Pública, 10(4). doi: S0124-00642008000400002

Cerezo, F., Calvo, A., Sánchez, C. (2010). Intervención psicoeducativa y tratamiento diferenciado del bullying. Madrid: Pirámide.
Defensor Del Pueblo (2000). Informe sobre violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria. Disponible en: http://www.oei.es/oeivirt/Informeviolencia.pdf

Fernández, I., & Ortega (1998). La intervención del maltrato en el medio escolar, basada en la mejora de las relaciones interpersonales y de amistad entre iguales. Tabanque (18). 117-134. doi:10.1080/02103702.2014.881651

Espelage, D. L., & Swearer, S.M. (Eds.). (2004). Bullying in American schools: A social-ecological perspective on prevention and intervention. Mahwah, NJ: Erlbaum

Garaigordobil, M. & Oñederra, J. (2009) Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology. 3(2). 243-256

Juvonen, J. & Graham, S. (2001), Peer harassment in school. The plight of the vulnerable and victimized, pp. 355-377. New York: Guilford Press

Hoyos, O.; Aparicio, J. & Córdoba, P. (2005). Caracterización del maltrato entre iguales en una muestra de colegios de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe.

Mazur, Mariel (2010). “Dinámica Bullying y Rendimiento académico en adolescentes”. Memoria de trabajo de grado. Universidad Católica de Uruguay. Montevideo, Uruguay

Marini, Z., Fairbairn, L., & Zuber, R. (2001). Peer harassment in individuals with developmental disabilities: Towards the development of a multi-dimensional bullying identification model. Developmental Disabilities Bulletin, 29, 170-195

Narváez, Víctor; Salazar, Omar. (2012). Bullying, matoneo, intimidación o acoso escolar. Carta de la Salud. (200).

Olweus, D. (1978). Aggresion in the school: Bullies and wipping boys. Washington D.C.: Hemisphere (Whiley). http://psycnet.apa.org/psycinfo/1979-32242-000

Olweus, D. (1998), Conductas de acoso y amenaza entre escolares, Madrid, Morata.

Oliveros M. & Barrientos A. (2007). Incidencia y factores de riesgo de la intimidación (bullying) en un colegio particular de Lima-Perú. Revista Perú Pediatría. 60(3). 150-155.

Ortega, R. & Mora-Merchán, J. (2000). Violencia escolar: mito o realidad. Sevilla, España: Mergablum.

Orte, C., (2001). Prevención de la violencia juvenil. Departamento de juventud. Diputación de Almería. Aportaciones de las investigaciones sobre violencia juvenil. Técnicas de intervención. Universidad de Illes Balears. Palma de Mallorca.

Paredes, M. T., Álvarez, M., Lega, L., Vernon, A. (2008). Estudio exploratorio sobre el fenómeno del “Bullying” en la ciudad de Cali, Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 6(1). 295-317.

Smith, PK., Morita, Y., Junger-Tas, J., Olweus, D., Catalano, R. & Slee, P. (eds) (1999). The nature of School Bullying: A Cross-national perspective. Londres: Routledge.

Smith, M. &Brownell, C. (2003). Childhood peer relationships: social acceptance, friendships, and peer networks. Journal of School Psychology. 41. 235-284 doi: 10.1016/S0022-4405(03)00048-7

Smith, P. K., Pepler. D., & Rigby, K. (2004). Bullying in schools: How successful can interventions Cambridge be?. Cambridge University Press. Australia

Sampieri, R. (2004) Metodología de la investigación, cuarta edición. Mc Graw Hill. México

Published

2015-12-15

How to Cite

Clareth, A., Mendoza, L., Gomez, C., Urzola, H., & Córdoba, P. (2015). Characterization of the phenomenon of Bullying from the perspective of the victim, perpetrator and witness. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 6(2). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/846