Proposal for school coexistence through workshops for the prevention of school violence with a gender perspective
Keywords:
School violence; coexistence; genderAbstract
A school life involves not only the development of harmonious interpersonal skills but also common objectives around nonviolent and equality between men and women behaviors. The overall objective of this research was to identify the attitudes of 460 students in the fourth semester of the career of Psychology, Faculty of Education Iztacala (UNAM) on bullying through workshops with a gender pers-pective and applying a pretest questionnaire - post-test containing 5 questions related to bullying made in Likert-type scale with responses strongly agree to strongly disagree, as proposals to improve group relations that allowed the creation of skills of respect for human rights and inter- intra gender and that contributed to the development of school learning and the optimization of comprehensive health and college students.
Downloads
References
Anguera, M.T., Arnau, M., Ato, R., Martínez, J., Pascual, G & Vallejo (1995). Métodos de investigación en psicología. Síntesis: Madrid.
Carozzo, J. C. (2010). El Bullying en la escuela. Revista Psicología. 12 (1) 329-346.
Cerezo, F. (2007) La violencia escolar. Propuestas para la intervención eficaz. España: Observatorio de la Convivencia escolar. Universidad de Murcia. Jornadas sobre conflictos y convivencia en los centros escolares. 1-25. Disponible en: http://www.jornadasconvivenciamurcia.com/ponencias/cerezo_ramirez_fuensanta-violencia_escolar_propuestas.pdf
Expósito, F. (2011) Violencia de género. Mente y Cerebro. 48 (1) 20-25. España.
Flores, B. (2005). “Violencia de género en la escuela: sus efectos en la identidad, en la autoestima y en el proyecto de vida”. Revista Iberoamericana de Educación. (38) 67-86. España. Recuperado el 16 de Febrero de 2015. Disponible en: http://www.rieoei.org/rie38a04.pdf
García, P., Moncada, O. & Quintero, G. (2013). El bullying y el suicidio en el escenario universitario. Revista colombiana de ciencias sociales. 4 (2) 272-284.
Lamas, M. (1996). La perspectiva de género. Revista de Educación y Cultura de la sección 47 del SNTE. No. 8. Secc. El Rollo. 14-20.
Martínez, N. (2012). Desigualdad de género en el bullying y su identificación con los roles sociales. Tesis de Licenciatura. Universidad Central de Ecuador.
Navarro, E., Barberá, E. & Reig, A. (2003). “Diferencias de género en motivación sexual”. Psicothema. 15 (3) 395-400.
Organización Mundial de la Salud (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Estados Unidos de América: Organización Panamericana de la Salud.
Postigo, S; González, R; Mateu, C; Ferrero, J; & Martorell, C. (2009) Diferencias conductuales según género en convivencia escolar. Psicothema 21(3) 453-458.
Prieto, Q., Carrillo, N. & Jiménez, M. (2005). La violencia escolar un estudio en el nivel medio superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 10 (28) 1027-1045.
Ramos, M. & Luzón, E. (2008). Cómo prevenir la violencia de género en la educación. México: UNED. 7-15.
Torres, M. T. (2010). El problema de la violencia entre universitarios abordado desde el enfoque de la Investigación-Participación-Acción. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 9(9), 27-36.
Trianes, M. A. & García, A. (2002). Educación socio-afectiva y prevención de conflictos interpersonales en los centros escolares. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. 44. 175-189.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.