Metacomprehension and cognitive development in the self-regulation of adolescent learning

Authors

  • Myriam-Soraya Suárez-Rojas Corporación Universitaria Minuto de Dios –UNIMINUTO–. Bogotá, D.C. (Colombia)
  • Maira-Alejandra Hernandez-Ballestas Corporación Universitaria Minuto de Dios –UNIMINUTO–. Santa Marta (Colombia)
  • Marbeli Orozco-Gutiérrez Corporación Universitaria Minuto de Dios –UNIMINUTO–. Arroyo Hondo (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.15.1.2024.4675

Keywords:

Metacomprehension; cognition; learning; adolescents

Abstract

Introduction: Mental processes are fundamental in the learning of adolescents, with the development of cognition and metacognition being relevant to improve self-regulation, specifically in the metacomprehensive modality and its components: Planning, Monitoring, Evaluation, and Conditional Knowledge. Objective: To analyze the mental processes that enable metacomprehension in the cognitive development of adolescents in educational institutions in Colombia. Methodology: Quantitative approach with a non-experimental cross-sectional design and correlational scope. The MAI –Metacognitive Skills Inventory– and MoCA –Montreal Cognitive Assessment– instruments were applied to a population of 407 high school students from rural and urban areas in different regions of Colombia. Results: The main findings regarding metacomprehension and cognitive development were reflected in the majority of students’ ability to evaluate their learning process using different metacognitive strategies. Likewise, they plan their academic activities, organize their study time, enabling them to solve problems, prioritize goals, and select the best tools; they know how to monitor their learning processes during task development and adjust them to improve performance. Conclusions: Metacognition, in its metacomprehensive modality, is one of the most relevant processes in Learning Self-Regulation, allowing adolescents to be aware of how and to what extent they learn, enabling the execution of processes such as planning, monitoring, control, and self-evaluation of learning, which are closely related to the variable of cognitive development of attention and its subprocesses: orientation, concentration, and flexibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Myriam-Soraya Suárez-Rojas , Corporación Universitaria Minuto de Dios –UNIMINUTO–. Bogotá, D.C. (Colombia)

Bachelor of Science in Education. Psychologist. Master in Education. Doctoral candidate in Psychology. Research teacher at the Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7856-4226.

Maira-Alejandra Hernandez-Ballestas, Corporación Universitaria Minuto de Dios –UNIMINUTO–. Santa Marta (Colombia)

Psychologist. Specialist in Occupational Health and Safety. Master in Education. Guidance Teacher at IE Centro de Integración Popular. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6752-1105.

Marbeli Orozco-Gutiérrez, Corporación Universitaria Minuto de Dios –UNIMINUTO–. Arroyo Hondo (Colombia)

Bachelor in Spanish and Literature. Master in Education. Teacher at IE Alta Montaña Rural Area. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6120-5486

References

Aguilar, S., Mimenza, A., Palacios, A., Samudio, A., Gutierrez, L. y Ávila, J. (2017). Validez y confiabilidad del MoCA (Montreal Cognitive Assessment) para el tamizaje del deterioro cognoscitivo en México. Revista Colombiana de Psiquiatría, 47(4), 237–243. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2017.05.003

Arcos, V. (2021). Funciones ejecutivas: Una revisión de su fundamentación teórica. Poiésis, (40), 39–51. https://doi.org/10.21501/16920945.4051

Balseca-Bolaños, D., León-Tapia, A., Gamboa-Proaño, M. y Pérez-Lalama, K. (2022). Funcionamiento de las redes atencionales en la adultez joven y el nivel de educación. Acta Colombiana de Psicología, 25(2), 181–195. https://www.doi.org/10.14718/ACP.2022.25.2.12

Barreto-Trujillo, F. y Álvarez-Bermúdez, J. (2020). Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 7(2), 184–193. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.2.6570

Berridi, R. y Martínez, J. (2017). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje. Perfiles educativos, 39(156), 89–102. https://doi.org/10.22201/iisue.­24486167e.2017.156.58285

Bonilla, M. y Díaz, C. (2018). La metacognición en el aprendizaje de una segunda l­engua: Estrategias, instrumentos y evaluación. Revista Educación, 42(2), 1–17. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25909

Castrillón, E., Morillo, S. y Restrepo, L. (2022). Diseño y aplicación de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 203–231. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a10

Cerchiaro, E. Barras, A. Curiel, N. y Bustamante, L. (2021). Metacognición y resolución de problemas en niños escolarizados. European Journal of Education and Psychology, 14(2), 1–23. https://doi.org/10.32457/ejep.v14i2.1570

Chávez, J. y Morales, M. (2019). Habilidades metacognitivas: conocimiento y regulación cognitiva en estudiantes de psicología. Revista Electrónica Del Desarrollo Humano Para La Innovación Social, 6(12), 1–14. https://www.cdhis.org.mx/index.php/CAGI/article/view/138

Delgado, C., Araneda, A. & Behrens, M. (2019). Validation of the Spanish-language version of the Montreal Cognitive Assessment test in adults older than 60 years. Neurología. 34(6), 376–385. https://doi.org/10.1016/j.nrl.2017.01.013

Efklides, A. & Misailidi, P. (2019). Emotional Self-Regulation in the Early Years: The Role of Cognition, Metacognition and Social Interaction. In D. Whitebread (Ed.), The SAGE handbook of developmental psychology and early childhood education [pp. 502–516]. SAGE.

Fernández, A., González, V., Brizuella, M. y Dioses, N. (2023). Estrategias virtuales comprensión lectora en Educación Básica Regular durante la Pandemia. Revista de Climatología, 23, 1–13. https://rclimatol.eu/wp-content/uploads/2023/03/Articulo23a.pdf

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906

Gaona, G., Oyanguren, J. y García, V. (2021). Nivel de uso estrategias de meta­comprensión l­ectora de estudiantes universitarios. Horizontes, 5(18), 515–522. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.192

Gutiérrez, A. (2020). Efecto de la instrucción de estrategias cognitivas en la precisión del monitoreo metacognitivo de los alumnos universitarios estadounidenses. Tesis Psicológica, 15(2), 166–183. https://doi.org/10.37511/tesis.v15n2a9

Gutiérrez, A. y Montoya, D. (2021). Validación y examen de la estructura factorial del metacognitive awareness inventory (MAI) en español con una muestra colombiana de estudiantes universitarios. Psicogente, 24(46), 1–28. https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4881

Hwang, G.-J., Wu, P.-H. & Chen, C.-C. (2012). An online game approach for improving students’ learning performance in web-based problem-solving activities. Computers & Education, 59(4), 1246–1256. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.05.009

Huertas, A. P., Vesga, G. J. y Galindo, M. (2014). Validación del instrumento ‘inventario de habilidades metacognitivas (Mai)’ con estudiantes colombianos. Praxis & Saber, 5(10), 55–74. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3022

Hurtado, A. (2017). Los procesos cognitivos: metacognición como proceso de aprendizaje. Educación, (23), 19–24. https://doi.org/10.33539/educacion.2017.n23.1165

Jiménez, V., Alvarado J. y Méndez, L. (2021). Un modelo estructural para la detección temprana del abandono en la universidad: metacomprensión, TIC y motivación hacia la titulación de Trabajo Social. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 28(2), 167–187. https://doi.org/10.14198/ALTERN2021.28.2.02

Loayza, M., Arana, P. y Gallarday, S. (2022). Impacto de las estrategias pedagógicas en las habilidades de comprensión lectora. Horizontes, 6(25), 1355–1366. https://doi.org/­10.33996/revistahorizontes.v6i25.417

Mamani, B., Deza, M., Abarca, J. y Peralta, M. (2020). Relación entre estilos de aprendizaje y habilidades de metacomprensión lectora. San Gregorio, Especial,(40), 19–32. http: 10.36097/rsan.v1i40.1316

Manjarrez, O. y Morales, I. (2022). Estrategia pedagógica discursiva interactiva para el mejoramiento de la comprensión textual de estudiantes de básica primaria. Assensus, 7(12), 155–170. https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/2947

Márquez, N., Andrade, A. y Cuevas, J. (2017). Estrategias cognitivas y metacognitivas en e­studiantes de educación secundaria con aptitudes sobresalientes. Revista Panamerican­a de Pedagogía, (24), 115–133. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i24.1702

Martínez, W. Vallejo, P. y Moya, M. (2020). Estructuras mentales y aprendizaje autorregulado en generación de aprendizaje significativo. Cienciamatria, 6(10), 629–645. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.259

Marton, F., & Säljö, R. (1976). On Qualitative Differences in Learning: I—Outcome and Process. British Journal of Educational Psychology, 46(1), 4–11. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02980.x

Mengotti, P. Käsbauer, A.-S. Fink, G. & Vossel, S. (2020). Lateralization, functional s­pecialization, and dysfunction of attentional networks. Cortex, 132, 206–222. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2020.08.022

Molina-Montes, A. Pérez-Villamizar, D. Domínguez-Angarita, D. Yohaid-Trujillo, Y. Rojas-Caballero, J. y Lizcano-Gómez, K. (2023). La metacognición como factor de potenciación y desarrollo de competencias de aprendizaje en los estudiantes. AiBi. Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 11(3), 23–35. https://doi.org/10.15649/2346030X.3206

Mondragón, C. Cardoso, D. y Bobadilla, S. (2017). Hábitos de estudio y rendimiento académico. Caso estudiantes de la licenciatura en Administración de la Unidad Académica Profesional Tejupilco. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 661–685. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.315.

Montenegro, E. e Irazábal, N. (2020). Comprensión y metacomprensión lectora en universitarios. Comparación de dos modalidades de intervención. Educ@ción en Contexto, 6(Especial), 311–335. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/134

Moreno, J. Arbulú, C. y Camacho, L. (2022). La metacognición como factor de desarrollo de competencias en la educación peruana. Educación. 46(1), 1–29 https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43724

Muchiut, A. Zapata, R. Comba, A. Mari, M. Torres, N. Pellizardi, J. y Segovia, A. (2018). Neurodidáctica y autorregulación del aprendizaje, un camino de la teoría a la práctic­a. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 205–219. https://doi.org/10.35362/rie7813193

Muñoz-Muñoz, Á. E., & Ocaña, M. (2017). The Use of Metacognitive Strategies to Enhance Reading Comprehension Skills. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 223–244. https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865

Nasreddine, Z., Phillips, N. A., Bédirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I., Cummings, J. L. & Chertkow, H. (2005). The Montreal Cognitive Assessment, MoCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics, 53(4), 695–699. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2005.53221.x

Nie, N., Hadlai C. & Bent, D. (2014). SPSS (v. 23). [Statistical Package for the Social Science­s]. IBM. https://www.ibm.com/mx-es

Pérez, G. y González, L. M. (2020). Una posible definición de metacognición para la enseñanza de las ciencias. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 385–404. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p384

Piaget , J. (1964). Part I: Cognitive development in children: Piaget development and learning. JRST, 2(3), 176–186. https://doi.org/10.1002/tea.3660020306

Pinzón, E. Suárez, M. Conejo, F. (2021). Incidencia de la autorregulación del aprendizaje en las competencias lectoras. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (37), 1–15. https://doi.org/10.19053/0121053X.n37.2021.12152

Rodríguez-Panchi, M. e Ibarra-Sandoval, F. (2023). Estrategia pedagógica activa para el aprendizaje significativo de la asignatura educación cultural y artística. 593 Digital Publisher CEIT, 8(1-1), 199–212. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.1-1.1591

Sáiz, M. y Queiruga, M. (2018). Evaluación de estrategias metacognitivas: aplicación de métodos online. Revista de Psicología y Educación, 13(1), 33–45, https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.156

Schraw, G. & Dennison, R. S. (1994). Assessing Metacognitive Awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460–475. http://dx.doi.org/10.1006/ceps.1994.1033

Schneider, W. & Pressley, M. (2013). Memory development between two and twenty. Psycholog­y Press. https://doi.org/10.4324/9780203774496

Suárez, M y Conejo, F. (2022). Cognición social y autorregulación del aprendizaje: Una mirada desde el contexto rural y urbano en Colombia. En J. A. Avellaneda, ENGIU: Encuentro Nacional de Grupos de Investigación de UNIMINUTO [pp. 176–191]. Uniminuto. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/14549

Tamayo, E. Cadavid, V. Montoya, D. (2019). Análisis metacognitivo en estudiantes de básica, durante la resolución de dos situaciones experimentales en la clase de Ciencias Naturales. Revista Colombiana de Educación, 76, 117–141. https://doi.org/10.17227/rce.num76-4188

Trujillo, L. (2017). Teorías pedagógicas contemporáneas. Fundación Universitaria del Área Andina.

Vargas, L. y Molano, V. (2017) Enseñanza de la comprensión lectora, referentes conceptuales y teóricos. Pensamiento y Acción, (22), 130–144. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7403

Vygotsky, L. (1987). Desarrollo de las funciones superiores. Quinto Sol.

Zambrano, C. Albarran, F. y Salcedo, P. (2018). Percepción de Estudiantes de Pedagogía respecto de la Autorregulación del Aprendizaje. Formación Universitaria, 11(2), 73–86. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000300073

Published

2024-03-18

How to Cite

Suárez-Rojas , M.-S., Hernandez-Ballestas, M.-A., & Orozco-Gutiérrez, M. (2024). Metacomprehension and cognitive development in the self-regulation of adolescent learning. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 15(1), e0424675. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.15.1.2024.4675