Gender socialization in homosexual women migrants
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.1.2023.03Keywords:
Role, Stereotype, Gender, Homosexuality, WomenAbstract
Introduction: This study seeks to investigate the impact of socialization in homosexual women. Objective: Understanding the repercussions of stereotypes and gender roles division among lesbian couples. Methodology: Qualitative methodology, through in-depth interviews of 20 women in Spain and New York. Each testimony has been examined by the content analysis technic. Results and discussion: Organized around four topics; Education and occupation, gender stereotypes, sexuality and gender roles. These topics show that more equality in the chorus distribution is possible. Conclusions: Gender socialization continues to perpetuate stereotypes and roles among romantic relationships between women, but it is possible a new conceptualization of gender relationships that implies equity in different aspects: personal, organizational and symbolic. The majority of the interviewed decided their relationships considering these points.
Downloads
References
Alonso, M. J. (2018). “¿No irá a hacer una tesis sobre sus amigas?” Relaciones de género en las parejas de lesbianas. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Digibug. http://hdl.handle.net/10481/52517
Álvarez, R., Clavo, M.J., Fernández, O. y Goicoechea, M. A. (2018). Maternidad lesbiana: del deseo a la realidad. Egales.
Bauer, G. (2016). Gender roles, comparative advantages and the life course: the division of domestic labor in same-sex and different-sex couples. European Journal of Population, 32(1), 99–128. https://doi.org/10.1007/s10680-015-9363-z
Butler, J. (2002). Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.
Carrington, C. (2002). Domesticity and the political economy of lesbigay families. En N. Gerstel, D. Clawson & R. Zussman. Families at Work: Expanding the bounds (pp. 82–108). Vanderbilt University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv16f6j36.8
Civettini, N. (2016). Housework as Non-Normative Gender Display Among Lesbians and Gay Men. Sex Roles, 74, 206–219. https://doi.org/10.1007/s11199-015-0559-9
Díaz, C. y Dema, S. (Eds.) (2013). Sociología y género. Tecnos.
Fernández, M. y Fumero, K. (2018). Lesbianas, así somos. LoQueNoExiste.
Galindo, L. M. (2018). Los roles de género en la distribución de trabajo en familias homosexuales y homoparentales de hombres en la Ciudad de México. Revista de Estudios de Género, La ventana, 6(48), 48–91. https://doi.org/10.32870/lv.v6i48.6756
Gimeno, B. (2005). Historia y análisis político del lesbianismo: la liberación de una generación. Gedisa.
Goicoechea, M. A., Clavo, M. J. y Álvarez, R. (2019). Feminismo y derechos para las mujeres homosexuales. Feminismo/s, 33, 297–322. https://doi.org/10.14198/fem.2019.33.12
González-Fernández, S. (2018). Desmontando estereotipos. Representación de la mujer lesbiana en la ficción digital. Análisis de la webserie Muñecas. Dígitos, Revista de Comunicación Digital, 4, 117–130. https://revistadigitos.com/index.php/digitos/article/view/122
Guíñez, C. (2019). Ser lesbiana, un camino de individuación. Ril Editores.
Habermas, J. (1989). Teoría de la comunicación: Complementos y estudios previos. Cátedra.
Habermas, J. (1988). Teoría de la acción comunicativa (Vol. 2). Taurus.
Herrera, J. M., Barranco, C., Rodríguez, I., Herrera, R. M. y Cabrera, D. (2004). Prejuicios, estereotipos y creencias en torno a la homosexualidad masculina y femenina en población universitaria. Trabajo Social y Salud, 47, 597–604. https://aetrabajosocialysalud.es/numeros-anteriores/
Hochschild, A. R. y Machung, A. (2021). La doble jornada. Familias trabajadoras y la revolución en el hogar. Capitan Swing.
Izquierdo, M. J. y Ariño, A. (2013). La socialización de género. En C. Díaz y S. Dema (Eds.), Sociología y género (pp. 87–126). Tecnos.
Juliano, D. (2006, 4 de enero). Lesbianismo y roles de género. [Conferencia]. Jornadas de Políticas Lésbicas, Valencia, España. http://catedra-laicidad.unam.mx/sites/default/files/Lesbianismoyrolesdegenero.pdf
Kowalski, B. M. & Scheitle, C. P. (2020). Sexual Identity and Attitudes About Gender Roles. Sexuality & Culture, 24, 671–669. https://doi.org/10.1007/s12119-019-09655-x
Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Paidós.
Kurdek, L. A. (1994). Conflict Resolution Styles in Gay, Lesbian, Heterosexual Nonparent, and Heterosexual Parent Couples. Journal of Marriage and Family, 56(3), 705–722. https://doi.org/10.2307/352880
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Morata.
López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, 4, 167–179. http://hdl.handle.net/10272/1912
Lozano, P. (2020). Guía didáctica para la igualdad de género. Santillana.
Maldonado, T. y Gil, S. L. (2013). Perspectivas teóricas feministas. En C. Díaz y S. Dema (Eds.), Sociología y género (pp. 19–64). Tecnos.
Mayring, P. (2020). Qualitative Content Analysis: Demarcation, Varieties, Developments. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 20(3),1–15. https://doi.org/10.17169/fqs-20.3.3343
Mayring, P. (2007). On Generalization in Qualitatively Oriented Research. FQS Forum: Qualitative Social Research, 8(3), 1–9. https://doi.org/10.17169/fqs-8.3.291
Meloni, C. (2012). Las fronteras del feminismo. Teorías nómadas, mestizas y postmodernas. Fundamentos.
Navalón, J., Herrera, I. y Fernández, A. A. (2010). Coeducar: la base para la igualdad. Asociación Campos de Hellín.
Noodings, N. (1992). The challenge to care in schools. Teachers College Press.
Osborne, R. (2008). Entre el rosa y el violeta. Lesbianismo, feminismo y movimiento gai. Relato de unos amores difíciles. Lesbianas: discursos y representaciones. En L.R. Platero (Coord.), Lesbianas: discursos y representaciones (pp. 85–106). Melusina.
Osmond, M. W. y Thorne, B. (2013). Las familias y la sociedad en la construcción social del género. En C. Díaz y S. Dema (Eds.), Sociología y género (pp. 127–152). Tecnos.
Pérez-Luco, R., Lagos, L., Mardones, R. y Sáez, F. (2018). Taxonomía de diseños y buceo en investigación cualitativa. Un intento de síntesis entre las aproximaciones teóricas y emergentes. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 39, 1–18. https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/9080
Posada, L. (2015). Filosofía, crítica y (re)flexiones feministas. Fundamentos.
Posada, L. (2006). De la diferencia como identidad: génesis y postulados contemporáneos del pensamiento de la diferencia sexual. Araucaria. Revista Iberoamericana de filosofía, Política y Humanidades, 16, 108–133. https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/1130
Rich, A. (1981). Compulsory heterosexuality and lesbian existence. Journal of women in culture and society, 5(4), 631–660. https://doi.org/10.1086/493756
Torns, T., Recio, C. y Durán, M. A. (2013). Género, trabajo y vida económica. En C. Díaz y S. Dema (Eds.), Sociología y género (pp. 153–200). Tecnos
Vázquez, V. (2010). La perspectiva de la ética del cuidado: Una forma diferente de hacer educación. Educación XX1, 13(1), 177–197. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.282
Walker, J., Golub, S., Bimbi, S. & Parsons, J. T. (2012). Butch Bottom-Femme Top? An Exploration of Lesbian Stereotypes. Journal of Lesbian Studies, 16(1), 90–107. https://doi.org/10.1080/10894160.2011.557646
Ward, J. (2009). Lesbian Stereotypes. En J. O'Brien, Encyclopedia of Gender and Society (Vol. 1, pp. 491–494). Sage. https://dx.doi.org/10.4135/9781412964517
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.