Strengthening of the environmental culture from the zenu ancestral knowledge in the educational curriculum
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.1.2023.05Keywords:
Ancestral knowledge, Zenú Indigenous reservation, Enviromental culture, Environmental education, Educational environmentAbstract
Introduction: A review article is presented on the relationship between information management and quality assurance in Higher Education Institutions-HEIs. Objective: Analyze the sense of correspondence between information management and quality assurance as a basis for HEIs to effectively respond to current information requirements related to quality. Methodology: The methodological systematization integrates: thematic selection, information search strategies, classification and selection of sources and documents, documentary analysis, information synthesis and text construction (with a descriptive and interpretive purpose). Results and discussion: An argumentative text is generated around categories such as: dispersion of data, conformation of information, transcendence of said resource towards the strategic, relevance of human capacity, the tacit, the explicit and the indicator systems as instruments of capture and development of information (adding this to an example associated with the substantive function of research). Conclusions: Training institutions must necessarily assume a leading role in information management, in order to deal with the quality requirements related to the Information Society in the least traumatic way.
Downloads
References
Acosta, D. (2016). Currículo desde una perspectiva cultural de la comunidad Zenú en el área de ciencias naturales. Revista Científica, 27(3), 318–327. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2016.27.a2
Araujo, M., Carrara, R., Muchut, F., Pighin, M., Tomadín, M. & Zanuttini, M. (2021). Proyectos de Educación Ambiental en la educación rural. Experiencias destinadas al trabajo fuera del aula, al reconocimiento del ambiente próximo, su biodiversidad y conservación. Revista Educación y Ciudad, (40), 65–79. https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2457
Arroyo, R. C. (2018). Estrategias lúdicas interdisciplinarias para fortalecer una cultura ambiental en estudiantes de básica secundaria. Cultura Educación y Sociedad, 9(3), 407–412. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.47
Berrio, A. y Ponare, V. (2017). Propuesta curricular intercultural: Saberes Ancestrales. Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/3340
Boiral, O., Heras-Saizarbitoria, I. & Brothertona, M.-C. (2020). Improving environmental management through indigenous peoples’ involvement. Environmental Science & Policy, 103, 10–20. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2019.10.006
Bolaños, J. y Correa, J. (2017). Implementación de una estrategia de comunicación para el fortalecimiento de la identidad cultural de la comunidad indígena El Carito del pueblo Zenú. Acta Científica Informática, 1(1), 52–59. https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/asinf/article/view/1162
Bonilla, L. (2018). Sentidos y prácticas de los saberes ancestrales en el fortalecimiento de la identidad cultural, y la relación escuela-familia con los niños y niñas de la Institución Educativa María Fabiola Largo Cano del resguardo indígena la Montaña en Riosucio Caldas [Tesis maestría, Universidad de Manizales]. RIDUM. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/3362
Buelvas, D. (2021). Reflexiones y desafíos: El caso de la etnoeducación en los territorios ancestrales del pueblo Zenú en Córdoba. Revista Boletín REDIPE, 10(1), 387–404. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1189
Cabeza, N. y Jaula, J. A. (2022). Diagnóstico inicial. Estrategia de educación ambiental en la comunidad “Alvarito Díaz”, consolación del sur, Cuba. ECOVIDA, 12(2), 152–159. https://revistaecovida.upr.edu.cu/index.php/ecovida/article/view/252/html
Carrión, P. y Pérez, M. Y. (2022). La cartografía social como herramienta de investigación participativa del territorio. Diagnosis de paisajes ancestrales en comunidades indígenas de la Amazonia ecuatoriana. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 20(1), 123–137. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.008
Castro, C. (2020). Formación de profesores y educación intercultural en el Caribe colombiano. Universidad del Atlántico. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/omp/index.php/catalog/catalog/book/119
Coronel, F. A. y Reyes, M. G. (2021). Cartografía social como instrumento de educación ambiental en contextos mineros. En A. Aguirre Bermeo, M. Beatriz Eguiguren, J. Maldonado Ordóñez, & J. González Malla, Libro de Acta de Memorias del Congreso Internacional Ciencias Jurídicas, sociales y políticas (pp. 125–132). Universidad Técnica Particualr de Loja.
Crespo, E. y Zaldívar, Á. (2022). Diagnóstico ambiental del sendero “Maravillas de Viñales”. Ecovida, 12(2), 215–225. https://revistaecovida.upr.edu.cu/index.php/ecovida/article/view/258/html
Demssie, Y. N., Biemans, H., Wesselink, R. & Mulder, M. (2020). Combining Indigenous Knowledge and Modern Education to Foster Sustainability Competencies: Towards a Set of Learning Design Principles. Sustainability, 12, 1–20. https://doi.org/10.3390/su12176823
Do Nascimento, E. C. M. & Dos Santos, A. (2021). O ensino de educação ambiental na educação escolar indígena: interculturalizando metodologias. Contemporânea – Revista de Ética e Filosofia Política, 1(3), 125–146. https://revistacontemporanea.com/index.php/home/article/view/50
Dress, L., Liehr, S., Batbuyan, B., Marg, O. & Mehring, M. (2022). In search of a nomadic pastoralism for the 21st century. A transdisciplinary development of future scenarios to foster a social-ecological transformation in Mongolia. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 35(3), 481–505. https://doi.org/10.1080/13511610.2022.2100744
Echeverry, O. (2020). La maloca, una muestra del saber ancestral Zenú. Revista Universitas Científica, 23(1), 36–39. https://revistas.upb.edu.co/index.php/universitas/article/view/3373
Galindo, A., Pérez, J. y Rojano, R. (2017). Medidas de adaptación al cambio climático en una comunidad indígena del norte de Colombia. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 20(1), 187–197. https://doi.org/10.31910/rudca.v20.n1.2017.75
Galván, C. (2021). Preservación de la lengua Guajiba en estudiantes de la etnia Zenú y su cosntrucción de identidad. Revista Eleuthera, 23(1), 59–82. https://doi.org/10.17151/eleu.2021.23.1.4
Gamba-Barón, O., Unigarro-Caguasango, D. & Carvajal-Sánchez, N. (2021). Indigenous Territoriality: External Discourses and Native Perspectives on the Space Inhabited by Tegria’s U’wa Community. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 24(1), 1–10. http://doi.org/10.31910/rudca.v24.n1.2021.1621
García, M., Lengua, C. y Flórez, W. (2018). Realidad Aumentada en Museos para la Preservación de la etnoidentidad Zenú. En M. García y C. Lengua, Interculturalidad de las Etnias en Colombia (pp. 30–54). CECAR. https://doi.org/10.21892/9789588557601.2
Gaviria-Paredes, K., Ramos-Ojeda, E., Trespalacios-Velásquez, J., Murillo-López, A., Moreno-Villareal, E., Jiménez-Daza, S., Franco-Reyes, L., Fernández-Rodríguez, O., Gutiérrez, M., Berdugo-Ayola, M., Pérez-Rivera, L. y Polo-Barranco, A. (2018). Educación ambiental mediante la investigación como estrategia pedagógica en la escuela. Cultura, Educación y Sociedad, 9(1), 240–252. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.19
Gómez, V. R. (2022). Elaboración del Programa de Gestión Integral de Residuos Sólidos PGIRS, de la empresa Servicios Occidental de Salud S.O.S – Cali Valle [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/47811
González, W. R. (2020). La cartografía social como base para la apropiación del territorio en estudiantes de colegio [Tesis de maestría, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/11349/26059
Grosseck, G., Țîru, L. & Bran, R. (2019). Education for Sustainable Development: Evolution and Perspectives: A Bibliometric Review of Research, 1992–2018. Sustainability, 11(2), 1–35. https://doi.org/10.3390/su11216136
Guerrero-Gatica, M., Mujica, M. I., Barceló, M., Vio-Garay, M. F., Gelcich, S. & Armesto, J. (2020). Traditional and Local Knowledge in Chile: Review of Experiences and Insights for Management and Sustainability. Sustainability, 12(6), 1–14. https://doi.org/10.3390/su12051767
Hadechini, L., García, A. & Simancas, S. (2020). Memory and zenú indigenous cultural identity of traditional games and rounds. Scientific e-journal of Human Sciences, 16, 96–108. http://revistaorbis.org/pdf/49/art8.pdf
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Hill, R., Adem, Ç., Alangui, W. V. Molnár, Z., Aumeeruddy-Thomas, Y., Bridgewater, P., Tengö, M., Thaman, R., Adou, C. Y., Berkes, F., Carino, J., Carneiro, M., Diaw, M. C., Díaz, S. M., Figueroa, V. E., Fisher, J., Hardison, P., Ichikawa, K., Kariuki, P., Karki, M., Lyver, P. O. B., Malmer, P., Oteng, A. A., Pacheco, D. A., Pataridze, T., Perez, E., Roué, M.-M., Roba, H., Rubis, J., Saito, O. & Xue, D. (2020). Working with Indigenous, local and scientific knowledge in assessments of nature and nature’s linkages with people. Current Opinion in Environmental Sustainability, 43, 8–20. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2019.12.006
Latulippe, N. & Klenk, N. (2020). Making room and moving over: knowledge co-production, Indigenous knowledge sovereignty and the politics of global environmental change decision-making. Current Opinion in Environmental Sustainability, 42, 7–14. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2019.10.010
Magni, G. (2017). Indigenous knowledge and implications for the sustainable development agenda. European Journal of Education, 52(4), 437–447. https://doi.org/10.1111/ejed.12238
McElwee, P., Fernández-Llamazares, Á., Aumeeruddy-Thomas, Y., Babai, D., Bates, P., Galvin, K., Guèze, M., Liu, J., Molnár, Z., Ngo, H. T., Reyes-García, V., Chowdhury, R. R., Samakov, A., Shrestha, U. B., Díaz, S. & Brondízio, E. (2020). Working with Indigenous and local knowledge (ILK) in large-scale ecological assessments: Reviewing the experience of the IPBES Global Assessment. Journal of Applied Ecology, 57(9), 1666–1676. https://doi.org/10.1111/1365-2664.13705
Mendoza, H., Cadavid, E. y Pérez, N. (2021). Concepciones para fortalecer el proyecto educativo comunitario en educación secundaria. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (Número Extraordinario), 1355–1360. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15343
Molina-Bolívar, G., Jimenez, I. & Jimenez-Pitre, N. (2018). Strategy for the Ecological Restoration of the Estuary of the River Rancheria (La Guajira, Colombian). Indian Journal of Science and Technology, 11(19), 1–7. https://doi.org/10.17485/ijst/2018/v11i19/122830
Moliner, O., Sanahuja, A. & Benét, A. (2017). Prácticas inclusivas en el aula desde la Investigación-Ación. Publicacions de la Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/Sapientia127
Nesterova, Y. (2020). Rethinking Environmental Education with the Help of Indigenous Ways of Knowing and Traditional Ecological Knowledge. Journal of Philosophy of Education, 54(4), 1047–1052. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12471
Nesterova, Y. & Jackson, L. (2018). Understanding the “Local” in Indigenous Taiwan. The International Education Journal: Comparative Perspectives, 17(3), 55–66. https://openjournals.library.sydney.edu.au/index.php/IEJ/article/view/13071
Nesterova, Y. & Jackson, L. (2019). Indigenous Perspectives on Ecopedagogical Literacy: The Case of Taiwan. En M. Peters, & R. Heraud, Encyclopedia of Educational Innovation (pp. 1–6). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-2262-4_72-1
Otero, A. (2018). Etnoidentidad y Territorialidad en el Universo Cultural de los Pueblos Ancestrales: etnia Zenú. En M. García & C. Lengua, Interculturalidad de las Etnias en Colombia (pp. 9–29). CECAR. http://doi.org/10.21892/9789588557601
Pérez, G., Fuentes, K. y Acosta, D. (2017). Trenzando el componente pedagógico del sistema educativo indígena propio del pueblo Zenú. En A. Chumaceiro, F. Ramos y J. Hernández, Procesos formativos para el siglo XXI (pp. 306–329). Fondo Editorial UNERMB.
Pérez, Y., Bravo, N. y Valdés, I. (2017). La cultura ambiental en los profesores universitarios. Universidad y Sociedad, 9(5), 154–164. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/726
Quintriqueo, S. y Arias, K. (2019). Educación intercultural en latinoamérica: el caso mapuche en Chile. En S. Quintriqueo y D. Quilaqueo, Desafíos de la Co-construcción de un Modelo de Intervención Educativa Intercultural en Contexto Indígena (pp. 160–174). Ediciones Universidad Católica de Temuco.
Ramos, C., Campos, I. & Bula, J. (2019). Cultural practices for the care of indigenous pregnant women of the Zenu Reserve Cordoba, Colombia. Ciencia y Cuidado, 16(3), 8–28. https://doi.org/10.22463/17949831.1722
Robinson, J., Gellie, N., MacCarthy, D., Mills, J., O’Donnell, K. & Redvers, N. (2021). Traditional ecological knowledge in restoration ecology: a call to listen deeply, to engage with, and respect Indigenous voices. Restoration Ecology, 29(4), 1–9. https://doi.org/10.1111/rec.13381
Rodríguez, M., Ramos, F., & Bernal, G. (2018). El Deterioro Ambiental del Territorio Zenú: un Problema de Identidad Cultural. En M. Gárcia, & C. Lengua, Interculturalidad de las Etnias (pp. 55–77). CECAR. https://doi.org/10.21892/9789588557601
Rojas-Suárez, Y. J. y Hernández-Barbosa, R. (2022). Riqueza ambiental no monetaria: Una aproximación conceptual para su reflexión desde la escuela. Cultura, Educación y Sociedad, 13(1), 233–254. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.14
Sanahuja, A., Moliner, L., & Benét, A. (2020). Análisis de Prácticas Inclusivas de Aula desde la Investigación-Acción Participativa. Reflexiones de una Comunidad Educativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 125–143. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.006
Sánchez, L. (2019). Tejiendo relaciones entre la investigación en Educación Ambiental y comunidades tradicionales: aportes para el pensamiento ambiental Latinoamericano. Gestión y Ambiente, 22(2), 323–333. https://doi.org/10.15446/ga.v22n2.80960
Sandoval-Rivera, J. C. (2020). Environmental education and indigenous knowledge: Towards the connection of local wisdom with international agendas in the framework of the Sustainable Development Goals (SDGs). Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 14(1), 14–24. https://doi.org/10.1080/15595692.2019.1652588
Segura, Y. F. (2020). Hacia una genealogía de la etnoeducación en Colombia: apuntes sobre el problema de lo otro y su construcción discursivia. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2), 57–72. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.04
Silva, B. C. (2020). Cartografía social y ambiental como mecanismo de participación campesina: experiencia en la zona de reserva campesina de Cabrera, Cundinamarca (2017). Ciudad Paz-ando, 13(1), 55–68. https://doi.org/10.14483/2422278X.13967
Tocancipá, J. (2017). La interculturalidad como problema y realización. Algunas reflexiones desde la experiencia amazónica ecuatoriana. En A. Verdú, Conocimientos ancestrales y procesos de desarrollo (pp. 65–82). Universidad Técnica Rarticular de Loja. http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21489
Vásquez, L., Sáncez, C., Pérez, T. y Hernández, Á. (2019). Educación ancestral en cabildos y territorios indígenas: Exploración de narrativas para la conformación de una constelación de identidades e intereses. En E. Serna, Revolución en la formación y la capacitación para el Siglo XXI (2 ed., Vol. 1, pp. 235–242). Instituto Antioqueño de Investigación. http://doi.org/10.5281/zenodo.3524356
Vásquez-Thorné, M., Núñez-Sarmiento, Y., Hernández-Mejía, D., Abello-Arambul, S., De Lima-Rodríguez, K., Cantillo-Jiménez, D., Erazo-Rudas, M., Bustamante-Bravo, E., Aguilar-Retamozo, A., Gómez-Martínez, I., Juvinao, H., Campo, J., Granados-Lobo, M., Márquez-Rodríguez, H., De León-Ortega, M., Gámez-Cabarca, E., Rudas-Salamanca, Z., Díaz-Herrera, F., Arias-López, M. y Acosta-Herrera, M. (2018). Educación ambiental mediante la investigación como estrategia pedagógica. Cultura, Educación y Sociedad, 9(1), 228–239. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.18
Verdú, A. (2017). Conocimientos ancestrales y procesos de desarrollo: nacionalidades indígenas del Ecuador. Universidad Técnica Particular de Loja. http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/21489
Wals, A. (2019). Sustainability-Oriented Ecologies of Learning: Response to Systemic Global Dysfunction. En R. J. Barnett, Ecologies for Learning and Practice: Emerging Ideas, Sightings and Possibilities (pp. 61–78). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351020268
Woldeyes, Y. (2017). On the Relevance of Tradition to Education in Ethiopia. En J. Lunn, Rites of Spring (pp. 113–129). Black Swan Press.
Zakharova, O., Suvorova, L., Bogdanova, M., Viktorovich Zakharov, A., Permyakov, A. & Yuryevna Malykh, I. (2021). Environmental Education: EcologicalWisdom of Indigenous Peoples in Western Siberia. Sustainability, 13(7), 1–18. https://doi.org/10.3390/su13074040
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.