Citizenship Competences Training. Analysis of significant experiences in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.15.1.2024.4108

Keywords:

educational needs, competencies, training, citizenship education, education

Abstract

Introduction: In Colombia, different initiatives can be identified that seek to promote the formation of citizenship skills. Objective: This article comparatively analyzes three significant experiences: Aulas en Paz, Cátedra de Paz con enfoque de cultura ciudadana y Taller Juegos de Negociación, taking as a reference the Basic Standards of Citizen Competencies from Colombia’s Ministry of National Education. Methodology: A qualitative methodology was used, which involved the review of 54 academic articles and 10 documents from official institutions that allowed identifying the relevant experiences for the analysis. With this identification, three semi-structured interviews were conducted with the key informants of the experiences to learn more about their organization. Finally, the adaptation of the significant experiences with the standards is reviewed in five categories of analysis: contents, methodologies, training spaces, evaluation and teacher training. Results: A partial integration of the Basic Standards of Citizen Competencies (BSCC) is evidenced in the three experiences analyzed, since in each case there are successes and challenges in their implementation. Conclusions: The analysis shows how the BSCC, as policy guidelines, can be directly and indirectly harmonized, which can guide the design of new significant experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia-Nathalia Núñez-Rueda, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, D.C. (Colombia)

Doctoral candidate in Social and Human Sciences from the Pontifical University Javeriana (Colombia). Master in Development Management. https://orcid.org/0000-0003-3380-0445

Hector-Andrés Macías-Tolosa, Universidad Externado de Colombia. Bogotá, D.C. (Colombia)

PhD in Peace and Conflict Studies from the Tokyo University of Foreign Studies (Japan). Teacher-researcher at the Externado University of Colombia (Colombia). https://orcid.org/0000-0003-0572-4772

Luis-Alejandro Palacio-García, Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga (Colombia)

PhD in Economics from the University of Granada (Spain). Professor at the Universidad Industrial de Santander (Colombia). https://orcid.org/0000-0001-9056-6216

References

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2018). Orientaciones para la implementación de la Cátedra de Paz con enfoque de cultura ciudadana. Secretaría de Educación del Distrito. http://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/831

Álvarez, A., Sandoval, O., Saker, J. y Moreno, G. (2017). Competencias ciudadanas para la formación integral en educación superior. Corporación Universidad de la Costa. http://hdl.handle.net/11323/1169

APC- Colombia. (2016). Aulas en Paz: Construcción de paz a partir del conocimiento Prácticas y perspectivas en los territorios. Saber Hacer Colombia. https://www.apccolombia.gov.co/sites/default/files/archivos_usuario/casos/aulas_en_paz.pdf

Arroyave, Y. y Tangarife, D. (2023). El fortalecimiento de las competencias ciudadanas desde el diálogo entre dilemas morales y problemas sociales relevantes. [Trabajo de grado profesional, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/33355

Banco Mundial. (2018). Informe sobre el desarrollo mundial 2018: Aprender para hacer realidad la promesa de la educación, cuadernillo del “Panorama general”. Grupo Banco Mundial. http://iin.oea.org/pdf-iin/RH/docs-interes/2019/Informe-sobre-el_Desarrollo-Mundial-2018.pdf

Bobbio, N. (1986). El Futuro de la Democracia. Fondo de Cultura Económica.

Cabra, F. (2014). Evaluación y formación para la ciudadanía. Una relación necesaria. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 177–193. https://doi.org/10.35362/rie640413

Cano, E. (2019). Evaluación por Competencias en la Educación Superior: Buenas Prácticas ante los actuales retos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 5–8. https://revistas.uam.es/riee/article/view/11386

Casas, B., Sabogal. G. y Suárez. (2011). Uso de una estrategia pedagógica basada en la aplicación de dilemas morales en el desarrollo de la conciencia moral en los estu­diantes de básica secundaria. Magistro, 5(10), 75–87. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/magistro/article/view/549

Cejas, M. F., Rueda, M., Lema, Cayo, E. y Villa, L. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 25(1), 94–101. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/27298

Chaux, E. (2007). Aulas en Paz: A multicomponent program for the promotion of peaceful relationships and citizenship competencies. Conflict Resolution Quarterly, 25(1), 79–86. https://doi.org/10.1002/crq.193

Chaux, E., Lleras, J. y Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula: una propuesta de integración a las áreas académicas. Ediciones Uniandes.http://dx.doi.org/10.7440/2004.01

Chaux, E., Barrera, M., Molano, A., Velásquez, A. M., Castellanos, M., Chaparro, M. P., & Bustamante, A. (2017). Classrooms in peace within violent contexts: Field evaluation of Aulas en Paz in Colombia. Prevention science, 18(7), 828–838. https://doi.org/10.1007/s11121-017-0754-8

Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo- hacía una teoría de la ciudadanía. Alianza editorial.

Costa, A. y Faria, L. (2017). Educación social y emocional revisitada: perspectivas sobre la práctica en la escuela portuguesa. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 88(31-1), 65–76. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/issue/view/3233

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Universidad Nacional Autónoma de México. http://campus-virtual.ler.uam.mx/clasesEnLinea/oda-uam/Guia-secuencias-didacticas_Angel_Diaz.pdf

Gadamer, H. G. (1977). Verdad y método. Sígueme.

García, B. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”: aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria, 19(6), 1–7.http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a5

García, G. y González, C. (2018). Desde la ciudadanía hacía las competencias ciudadanas: aciertos y desaciertos de los estándares y las pruebas. En A. Rojas, C. González, G. García, D. González, D. Álvarez, J. Vásquez y A. Chaustre, La ciudadanía en controversia: análisis y conceptualización de las competencias ciudadanas [pp. 19–39]. Editorial Los Libertadores. https://doi.org/10.2307/j.ctv11wjf5.5

Gómez, M. y Rodríguez R. (2019). Estrategia didáctica para la comprensión de dilemas morales con apoyo en las TIC. Infancias Imágenes, 18(1), 9–20. https://doi.org/10.14483/16579089.13120

Luis, M. (2023). Competencias ciudadanas en estudiantes de básica secundaria en una municipalidad colombiana. Un análisis descriptivo: Civic competencies in high school students in a Colombian municipality. A descriptive analysis. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(3), 1660–1678. https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1188

Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas, 32(1), 19–37. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132812_spa

Montoya, J. I. (2008). Segundo avance de investigación-El desarrollo de competencias ciudadanas en el ámbito escolar. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(24), 1–17. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/138

Morales, E. y Gebre, E. H. (2021). Comprensión e implementación docente de la educación para la paz en Colombia: el caso de la Cátedra de la Paz. Revista de Educación para la Paz, 18(2), 209–230. https://eduso.net/res/todos/

Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz editores.

Núñez, S. N., Zambrano, A. M., Palacio, L. A. y Maldonado, J. F. (2020). Juegos de negociación: estrategia para formación de competencias ciudadanas en universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 291–308. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.7

OCDE. (2018). The Study on Social and Emotional Skills - About the Study. http://www.oecd.org/education/ceri/social-emotional-skills-study/study-on-social-and-emotional-skills-the-study.htm

OCDE. (2016). Habilidades para el progreso social. El poder de las habilidades sociales y emocionales. UNESCO. https://www.oecd.org/publications/habilidades-para-el-­progreso-social-9789264253292-es.htm

OCDE. (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments First results from talis. OECD. https://www.oecd.org/education/school/creatingeffectiveteachingandlearningenvironmentsfirstresultsfromtalis.htm

Palacio, L. y Cortés, A. (2019). Formación en competencias ciudadanas en educación superior. Policy Brief. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1645080/7+-+Formacion+en+competencias+ciudadanas+en+educacion.pdf/cf1a9a43-1ab2-218a-177b-a718f6557616

Palomera, R., Briones, E. y Gómez-Linares, A. (2019). Formación en valores y competencias socioemocionales para docentes tras una década de innovación. Praxis & Saber, 10(24), 93–117. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9116

Parker, C. (2015). Peacebuilding, Citizenship, and Identity. Springer.

Parra, M. I., Gómez, M. T., Moreno, W. y Pinilla, E. T. (2023). Estrategia didáctica para la construcción de competencias ciudadanas mediante el uso de las TIC yacoso escolarsaberes intergeneracionales. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía, 16(2), 121–149. https://doi.org/10.15332/25005421.8004

Quiceno, F. J., Betancur, M. J. y Rojas, H. M. (2020). La enseñanza en ciudadanía: nuevas exigencias para la escuela. Sophia, 16(1), 65–75. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.906

Ramos, C., Nieto, A. M. & Chaux, E. (2007). Classrooms in Peace: Preliminary Results of a Multi-component Program. Inter-American Journal of Education for Democracy, 1(1), 35–56. https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/ried/article/view/112

República de Colombia. Congreso de la República. (2014). Ley 1732, por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país. Diario Oficial No. 49.261. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1732_2014.html

República de Colombia. MEN. (2010). Las rutas del saber hacer: Experiencias Significativas que transforman la vida escolar. Orientaciones para autores de experiencias y establecimientos educativos. Revolución Educativa. https://www.valledelcauca.gov.co/loader.php?lServicio=Tools2&lTipo=viewpdf&id=22535

República de Colombia. MEN. (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas: formar para la ciudanía... ¡si es posible! Revolución Educativa. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-75768_archivo_pdf.pdf

República de Colombia. Presidencia de la República. (2015). Decreto, 1038, por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. Diario Oficial No. 49522. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=61735

Restrepo, J. C. (2006). Estándares básicos en competencias ciudadanas: una aproximación al problema de la formación ciudadana en Colombia. Papel político, 11(1), 137–176. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/papelpol

Richards T. y Richards, L. (2023). NVivo (14.23.0) [Software]. Lumivero. https://www.software-shop.com/producto/nvivo

Rodríguez, A. C., Ruiz, S. P. y Guerra, Y. M. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia. Revista Educación y Desarrollo Social, 1(2), 140–157. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/700

Ruiz, A. y Chaux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Asociación Colombiana de Facultades de Educación –ASCOFADE–.

Sáez-Rosenkranz, I., Bellatt, I. y Mayora, D. (2017). La Formación Ciudadana en la Educación Secundaria Obligatoria en Cataluña. Análisis del concepto de Ciudadanía en el Currículum. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 6(1), 111–131. https://dx.doi.org/10.17583/rise.2017.2471

Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G. & Friedman, T. (2018). Becoming citizens in a changing world: IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 International Report. Springer Nature.

Schultze-Kraft, M. (2022). On peace Education in Colombia: a grounded international perspective. Journal of Peace Education, 19(3), 281–302. https://doi.org/10.1080/17400201.2022.2132925

Sordo, P. (2017). Educar para sentir. Editorial Planeta Chilena.

Stein, E. (2004). Sobre el problema de la empatía. Trotta.

Torres-Rojas, I., Gutiérrez-García, R., Cudris-Torres, L., Manjarres-Hernández, M. y Acuña-Bravo, W. (2020). Importancia, necesidad y presencia de las competencias emocionales en la formación de licenciados en Colombia. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(3), 296–303. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/19450

Treviño, E., Béjares, C., Villalobos, C. & Naranjo, E. (2017). Influence of teachers and schools on students’ civic outcomes in Latin America. The Journal of Educational Research, 110(6), 604–618. https://doi.org/10.1080/00220671.2016.1164114

Vargas, A. D. y Barajas, J. I. (2021). Competencias ciudadanas con juegos digitales para niños y niñas. International Journal of New Education, (8), 5–22. https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.11858

Veeduría Distrital de Bogotá. (2019). Cátedra de Paz con Enfoque de Cultura Ciudadana: Evaluación desde la Economía del Comportamiento (Vigencia 2019). Veeduría Distrital. https://veeduria-distrital.micolombiadigital.gov.co/estudios-e-investigaciones/131-catedra-de-paz-con-enfoque-de-cultura-ciudadana

Wangbei, Y. (2019). Students’ Citizenship Competence Learning in China’s Yangzhong City. British Journal of Educational Studies, 67(4), 513–539. https://doi.org/10.1080/00071005.2018.1453045

Yemini, M., Tibbitts, F. & Goren, H. (2019). Trends and caveats: Review of literature on global citizenship education in teacher training. Teaching and Teacher Education, 77(1), 77–89. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09.014

Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 69–82. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409

Published

2023-12-04

How to Cite

Núñez-Rueda, S.-N., Macías-Tolosa, H.-A., & Palacio-García, L.-A. (2023). Citizenship Competences Training. Analysis of significant experiences in Colombia. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 15(1), e03364108. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.15.1.2024.4108