Raramuri childs in regular school in other community
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.1.2023.09Keywords:
Bicultural education, Intercultural education, Indigenous education, Cross-cultural educationAbstract
Introduction: The Rarámuri community lives in the state of Chihuahua, Mexico; This population sees the need to emigrate in search of better living conditions, facing various events when leaving their place of origin. Objective: To analyze the perceptions of Rarámuri students enrolled in regular primary school, their parents, and teachers regarding the educational process. Methodology: 12 Rarámuri children of primary level, their parents and teachers participated, the information was collected through interviews. Results and discussion: Rarámuri children are usually individualistic when carrying out school activities, they receive little support for homework; the working conditions of the parents make it difficult to interact with the teachers; however, these students do not require additional support to that which is provided in the classroom. Conclusions: It is important to implement policies aimed at educational inclusion that led to minimizing situations of poverty and marginality with the intention of strengthening the roots as an ethnic group of the Rarámuri children.
Downloads
References
Acosta, I. G. (2013, 18-22 de noviembre). El Proceso de transculturación en los Alumnos indígenas de la Etnia Tarahumara que Cursan la educación Primaria [Ponencia]. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Guanajuato, México.
Acuña, Á. (2007). La mujer en la cosmovisión y ritualidad rarámuri. Boletín de Antropología Universal de Antioquia, 21(38), 41–63. https://revistas.udea.edu.co/index.php/boletin/article/view/6780
Acuña, Á. (2006). La carrera de bola y ariweta rarámuri en la sierra Tarahumara. Revista de Antropología Experimental, (6), 1–19. http://revista.ujaen.es/huesped/rae/articulos2006/acuna06.pdf
Allouette, P. (2019). Los indios rarámuris (tarahumaras de México) y las libertades. Debates por la Historia, 7(1), 159–196. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v7i1.130
Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidos.
Arias, L. (2009). La identidad nacional en tiempos de globalización. Revista Electrónica Educare, 13(2), 7–16. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.1
Badillo, G. (Director). (2013). 68 voces 68 corazones [Serie animada]. Hola Combo.
Carrera, C. (2014, 3-4 octubre). Desafíos en la atención a la educación primaria indígena en el estado de Chihuahua [Memoria]. Segundo Congreso de Investigación Educativa en el Estado de Chihuahua, Chihuahua, México.
Estados Unidos Mexicanos. Presidencia de la República. (2019, 2 de noviembre). Conoce más sobre los Tarahumaras o Rarámuris. https://www.gob.mx/epn/articulos/conocemas-sobre-los-tarahumaras-o-raramuris
Gamio, M. (2010). Forjando la patria. Pro-nacionalismo. University Press of Colorado.
Giménez, G. (2007). Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. CONACULTAITESO.
Graham, L. (2006). Caught in the net: a Foucaultian interrogation of the incidental effects of limited notions of inclusion. International Journal of Inclusive Education, 10(1), 3–25. https://doi.org/10.1080/13603110500173217
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.
INEE. (2018). La política educativa en México desde una perspectiva regional. IIPE; UNESCO.
INEGI. (2016). Indicadores básicos de la agrupación tarahumara en 2015. https://site.inali.gob.mx/Micrositios/estadistica_basica/estadisticas2015/pdf/agrupaciones/tarahumara.pdf
INI. (1995). Etnografía Contemporánea de los pueblos indígenas de México, región Noroeste. INI.
Madrigal, J., Carrera, C. y Vergara, M. (2018) El Ejercicio de la Práctica Educativa en la Sierra Tarahumara. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(16), 99–118. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i16.99
Maldonado, C. (2009). Rarámuri: Libertad en ocaso. Recuerdos de la Tarahumara. Author- House.
Martínez, B. (2017a, 28 de enero). El origen de los rarámuri y los chabochi - 68 voces. [Publicación blog]. https://www.estilomexicano.com.mx/blogs/cultura/tarahumaras-el-origende-los-raramuri-y-los-chabochi
Martínez, M. I. (2007b). La composición de la persona en el pensamiento rarámuri. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 2(4), 1–21 https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2007.4.220
Mayagoitia, E. A. (2014). Bilingüismo individual en escuelas de educación indígenas, Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 2(2), 281–287. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/737
Mayagoitia, E. A. (2011). Educación en el medio indígena de Chihuahua. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, I(2), 33–41. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v2i2.535
Mondaca, C. y Gajardo, Y. (2015). Interculturalidad, migrantes y educación. Diálogo andino, (47), 3–6. http://dialogoandino.cl/index.php/numero-47-2015/
Moraña, M. (2017). Transculturación y latinoamericanismo. Cuadernos de Literatura, 41, 153–166. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl21-41.trla
Moreno, H. C. (2016). La construcción de la investigación sobre juventud. Urteaga, Maritza (2011). La construcción juvenil de la realidad. jóvenes mexicanos contemporáneos. UAM/Juan Pablos Editor, 443 p. Bajo el Volcán, 17(25), 151–157. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/1227
Muñoz, H. (2012). Auto-representaciones sobre etnodiversidad y comunicación intercultural: estrategias de alineación y gradación de los fenómenos sociolingüísticos. Escritos Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, (45), 9–32. http://cmas.siu.buap.mx/portal_pprd/work/sites/escritos/resources/LocalContent/53/1/02%20Hector%20Munoz.pdf
Pérez-Nasser, E. (2012). El reto de la interculturalidad y la equidad de género ante la migración jornalera Rarámuri: Relaciones sociales y exclusión en una región frutícola. Agricultora, sociedad y desarrollo, 9(3), 369–372. https://www.revista-asyd.org/index.php/asyd/article/view/1176
Pérez, M. L. (2008). Jóvenes indígenas y globalización en América Latina. Cultura y Representaciones Sociales, 3(5), 187–193. https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/541
Reyes, B., Cuevas, T. J. y Zizaldra, I. (2020). Aproximación al patrimonio cultural: Atuendo y cambios en los Rarámuris de Chihuahua, México. Journal of the Sociology and Theory of Religion, 10(2), 29–45. https://revistas.uva.es/index.php/socireli/article/view/4583
Rivera-Morales, J., Vargas, L. A. y Sotuyo, S. (2019). Una mirada antropológica a la resistencia física de los rarámuris. Anales de antropología, 53(1), 89–99. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2019.1.64596
Sisto, V. (2008). La investigación como una aventura de producción dialógica: La relación con el otro y los criterios de validación en la metodología cualitativa contemporánea. Psicoperspectivas, (7), 114–136. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/54
Tarango, J., Murguía, P. y Lau, J. (2011, 13-18 Agosto). Indígenas Rarámuris como estudiantes universitarios: retos para la alfabetización informativa [Ponencia]. World Library and Information Congress: 77th IFLA General Conference and Assembly, San Juan, Puerto Rico. https://www.ifla.org/past-wlic/2011/94-tarango-es.pdf
UNESCO. (2008). La educación inclusiva: el camino hacia el Futuro [Conferencia]. Conferencia Internacional de educación, Ginebra, Suiza. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.