Raramuri childs in regular school in other community

Authors

  • Yunuen Socorro Rangel-Ledezma Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)
  • Carolina Jiménez Lira Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)
  • Idaly Heide Armendáriz-Hernández Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)
  • Elia Verónica Benavides Pando Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.1.2023.09

Keywords:

Bicultural education, Intercultural education, Indigenous education, Cross-cultural education

Abstract

Introduction: The Rarámuri community lives in the state of Chihuahua, Mexico; This population sees the need to emigrate in search of better living conditions, facing various events when leaving their place of origin. Objective: To analyze the perceptions of Rarámuri students enrolled in regular primary school, their parents, and teachers regarding the educational process. Methodology: 12 Rarámuri children of primary level, their parents and teachers participated, the information was collected through interviews. Results and discussion: Rarámuri children are usually individualistic when carrying out school activities, they receive little support for homework; the working conditions of the parents make it difficult to interact with the teachers; however, these students do not require additional support to that which is provided in the classroom. Conclusions: It is important to implement policies aimed at educational inclusion that led to minimizing situations of poverty and marginality with the intention of strengthening the roots as an ethnic group of the Rarámuri children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yunuen Socorro Rangel-Ledezma, Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)

PhD in education. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6419-1342

Carolina Jiménez Lira, Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)

PhD in Psychology from Carleton University (Canada). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4316-7746

Idaly Heide Armendáriz-Hernández, Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)

Master's Degree in Attention to special populations through movement. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9147-6482

Elia Verónica Benavides Pando, Universidad Autónoma de Chihuahua. Chihuahua (México)

PhD in Physical Culture Sciences. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2058-7588

References

Acosta, I. G. (2013, 18-22 de noviembre). El Proceso de transculturación en los Alumnos indígenas de la Etnia Tarahumara que Cursan la educación Primaria [Ponencia]. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Guanajuato, México.

Acuña, Á. (2007). La mujer en la cosmovisión y ritualidad rarámuri. Boletín de Antropología Universal de Antioquia, 21(38), 41–63. https://revistas.udea.edu.co/index.php/boletin/article/view/6780

Acuña, Á. (2006). La carrera de bola y ariweta rarámuri en la sierra Tarahumara. Revista de Antropología Experimental, (6), 1–19. http://revista.ujaen.es/huesped/rae/articulos2006/acuna06.pdf

Allouette, P. (2019). Los indios rarámuris (tarahumaras de México) y las libertades. Debates por la Historia, 7(1), 159–196. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v7i1.130

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidos.

Arias, L. (2009). La identidad nacional en tiempos de globalización. Revista Electrónica Educare, 13(2), 7–16. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.1

Badillo, G. (Director). (2013). 68 voces 68 corazones [Serie animada]. Hola Combo.

http://68voces.mx/

Carrera, C. (2014, 3-4 octubre). Desafíos en la atención a la educación primaria indígena en el estado de Chihuahua [Memoria]. Segundo Congreso de Investigación Educativa en el Estado de Chihuahua, Chihuahua, México.

Estados Unidos Mexicanos. Presidencia de la República. (2019, 2 de noviembre). Conoce más sobre los Tarahumaras o Rarámuris. https://www.gob.mx/epn/articulos/conocemas-sobre-los-tarahumaras-o-raramuris

Gamio, M. (2010). Forjando la patria. Pro-nacionalismo. University Press of Colorado.

Giménez, G. (2007). Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. CONACULTAITESO.

Graham, L. (2006). Caught in the net: a Foucaultian interrogation of the incidental effects of limited notions of inclusion. International Journal of Inclusive Education, 10(1), 3–25. https://doi.org/10.1080/13603110500173217

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.

INEE. (2018). La política educativa en México desde una perspectiva regional. IIPE; UNESCO.

INEGI. (2016). Indicadores básicos de la agrupación tarahumara en 2015. https://site.inali.gob.mx/Micrositios/estadistica_basica/estadisticas2015/pdf/agrupaciones/tarahumara.pdf

INI. (1995). Etnografía Contemporánea de los pueblos indígenas de México, región Noroeste. INI.

Madrigal, J., Carrera, C. y Vergara, M. (2018) El Ejercicio de la Práctica Educativa en la Sierra Tarahumara. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(16), 99–118. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i16.99

Maldonado, C. (2009). Rarámuri: Libertad en ocaso. Recuerdos de la Tarahumara. Author- House.

Martínez, B. (2017a, 28 de enero). El origen de los rarámuri y los chabochi - 68 voces. [Publicación blog]. https://www.estilomexicano.com.mx/blogs/cultura/tarahumaras-el-origende-los-raramuri-y-los-chabochi

Martínez, M. I. (2007b). La composición de la persona en el pensamiento rarámuri. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 2(4), 1–21 https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2007.4.220

Mayagoitia, E. A. (2014). Bilingüismo individual en escuelas de educación indígenas, Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 2(2), 281–287. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/737

Mayagoitia, E. A. (2011). Educación en el medio indígena de Chihuahua. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, I(2), 33–41. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v2i2.535

Mondaca, C. y Gajardo, Y. (2015). Interculturalidad, migrantes y educación. Diálogo andino, (47), 3–6. http://dialogoandino.cl/index.php/numero-47-2015/

Moraña, M. (2017). Transculturación y latinoamericanismo. Cuadernos de Literatura, 41, 153–166. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl21-41.trla

Moreno, H. C. (2016). La construcción de la investigación sobre juventud. Urteaga, Maritza (2011). La construcción juvenil de la realidad. jóvenes mexicanos contemporáneos. UAM/Juan Pablos Editor, 443 p. Bajo el Volcán, 17(25), 151–157. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/1227

Muñoz, H. (2012). Auto-representaciones sobre etnodiversidad y comunicación intercultural: estrategias de alineación y gradación de los fenómenos sociolingüísticos. Escritos Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, (45), 9–32. http://cmas.siu.buap.mx/portal_pprd/work/sites/escritos/resources/LocalContent/53/1/02%20Hector%20Munoz.pdf

Pérez-Nasser, E. (2012). El reto de la interculturalidad y la equidad de género ante la migración jornalera Rarámuri: Relaciones sociales y exclusión en una región frutícola. Agricultora, sociedad y desarrollo, 9(3), 369–372. https://www.revista-asyd.org/index.php/asyd/article/view/1176

Pérez, M. L. (2008). Jóvenes indígenas y globalización en América Latina. Cultura y Representaciones Sociales, 3(5), 187–193. https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/541

Reyes, B., Cuevas, T. J. y Zizaldra, I. (2020). Aproximación al patrimonio cultural: Atuendo y cambios en los Rarámuris de Chihuahua, México. Journal of the Sociology and Theory of Religion, 10(2), 29–45. https://revistas.uva.es/index.php/socireli/article/view/4583

Rivera-Morales, J., Vargas, L. A. y Sotuyo, S. (2019). Una mirada antropológica a la resistencia física de los rarámuris. Anales de antropología, 53(1), 89–99. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2019.1.64596

Sisto, V. (2008). La investigación como una aventura de producción dialógica: La relación con el otro y los criterios de validación en la metodología cualitativa contemporánea. Psicoperspectivas, (7), 114–136. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/54

Tarango, J., Murguía, P. y Lau, J. (2011, 13-18 Agosto). Indígenas Rarámuris como estudiantes universitarios: retos para la alfabetización informativa [Ponencia]. World Library and Information Congress: 77th IFLA General Conference and Assembly, San Juan, Puerto Rico. https://www.ifla.org/past-wlic/2011/94-tarango-es.pdf

UNESCO. (2008). La educación inclusiva: el camino hacia el Futuro [Conferencia]. Conferencia Internacional de educación, Ginebra, Suiza. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf

Published

2022-12-16

How to Cite

Rangel-Ledezma, Y. S., Jiménez Lira, C., Armendáriz-Hernández, I. H., & Benavides Pando, E. V. (2022). Raramuri childs in regular school in other community. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 14(1), 161–174. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.1.2023.09

Most read articles by the same author(s)