Phonological awareness in early reading: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.04Keywords:
Learning, Phonological awareness, Early education, Reading, Systematic reviewAbstract
Introduction: Currently, private schools in Peru promote that 5-year-old children learn to read and write and enter the primary level with these developed capacities. However, children have not yet managed to increase the development of phonological awareness. Objective: analyze the contributions of the scientific literature for the understanding of the subject: development of phonological awareness in the reading of children from 3 to 5 years old in early childhood education in American and European countries. Methodology: A systematic review is carried out through the method of the PRISMA Declaration, in the search for scientific articles from four online engines: Scopus, ProQuest, EBSCO and Concytec, using the descriptors: “phonological awareness”, “preschool-education” at your option. sometimes combining the use of the boolean AND, in Spanish and English. The study considers as categories of analysis: phonological awareness, reading performance, reading decoding and teaching strategies. Results and discussion: The results show the analysis of 12 scientific articles, of which 4 were from Scopus, 3 from ProQuest, 3 from EBSCO, 2 from Concytec and at the same time 7 were articles with quasi-experimental designs, 3 correlational, 1 pre-experimental and 1 design mixed. Conclusion: The development of phonological awareness is linked to the initial learning of reading, revealing reading difficulties in the student, at the same time, phonological awareness is encouraged by having words whose decoding allows them to be converted into sounds.
Downloads
References
Aguilar, M., Marchena, E., Navarro, J., Menacho, I. y Alcalde, C. (2011). Niveles de dificultad de la conciencia fonológica y aprendizaje lector. Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia, 31(2), 96–105. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70177-2
Aguilar, M., Navarro, J., Menacho, I., Alcale, I., Marchena, E. y Ramiro, P. (2012). Velocidad de nombrar y conciencia fonológica en el aprendizaje inicial de la lectura. Psicothema, 22(3), 436–442. Disponible en http://www.psicothema.com/pi?pii=3749
Alarcón, E., León, H., Soto-Barba, J. y Sáez, K. (2021). Ajustes fonético-fonológicos en niños de primer año de educación básica provenientes del sistema educativo público y privado . Incidencia del sexo y el tipo de establecimiento educacional al que asisten. Boletín de Filología, 56(1), 237–262. Disponible en https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/64210
Arancibia, B., Bizama, M. y Sáez, K. (2012). Aplicación de un programa de estimulación de la conciencia fonológica en preescolares de nivel transición 2 y alumnos de primer año básico pertenecientes a escuelas vulnerables de la provincia de concepción, Chile. Revista Signos, 45(80), 236–256. https://doi.org/10.4067/S0718-09342012000300001
Araya, J. (2019). Los Principios de la Conciencia Fonológica en el Desarrollo de la Lectoescritura Inicial. Revista de Lenguas Modernas, (30), 163–181. Disponible en https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/38981
Borzone, A. (2005). La Lectura de Cuentos en el Jardín Infantil: Un Medio Para el Desarrollo de Estrategias Cognitivas y Lingüísticas. Psykhe, 14(1), 192–209. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282005000100015
Bravo, L., Villalón, M. y Orellana, E. (2006). Diferencias en la predictividad de la lectura entre primer año y cuarto año básicos. Psykhe, 15(1), 1–1. https://doi.org/10.4067/s0718-22282006000100001
Coloma, C. J., Pavez, M. M., Maggiolo, M. y Peñaloza, C. (2010). Desarrollo fonológico en ninos de 3 y 4 antild;os según la fonología natural: Incidencia de la edad y del género. Revista Signos, 42(72), 31–48. https://doi.org/10.4067/S0718-09342010000100002
Contreras, M., Páramo, D. y Rojano, Y. (2020). La teoría fundamentada como metodología de construcción teórica. Pensamiento y Gestión, 47, 283–306. Disponible en https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/12342
Gallegos, M. C., Peralta, C. A. y Guerrero, W. M. (2017). Utilidad de los gestores bibliográficos en la organización de la información para fines investigativos. Formacion Universitaria, 10(5), 77–85. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000500009
Gonzales, W. y Tejero, M. (2018). Libros en mano: Phonological awareness intervention in children’s native languages. Education Sciences, 8(4), 1–12. https://doi.org/10.3390/educsci8040175
Gutiérrez F., R. (2016). Efectos de la lectura compartida y la conciencia fonológica para una mejora en el aprendizaje lector. Revista Complutense de Educacion, 29(2), 441–454. https://doi.org/10.5209/RCED.52790
Gutiérrez, R. y Díez, A. (2015). Aprendizaje de la escritura y habilidades de conciencia
fonológica en las primeras edades. Bordón, 67(4), 43–59. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67405
Gutiérrez-Fresneda, R. (2017). Efectos de la comunicación dialógica y la conciencia fonológica en el aprendizaje inicial de la escritura de palabras en español. Onomazein, 37(4), 170–187. https://doi.org/10.7764/onomazein.37.10
Gutiérrez-Fresneda, R., De Vicente-Yagüe, M. I. y Alarcón, R. (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos, 53(104), 664–681. https://doi.org/10.4067/s0718-09342020000300664
Fernández, C., Baptista, P. y Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación. México, D.F.: Mc Graw-Hill Interamericana.
Lema, R. A., Tenezaca, R. E. y Aguirre, S. Y. (2019). El aprestamiento a la lectoescritura en la educación preescolar. Conrado, 15(66), 244–252. Disponible en http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Muñoz-Oyarce, M. F., Monzalve-Macaya, M., Almonacid-Fierro, A. y Merellano-Navarro, E. (2020). Nivel de conciencia fonológica en estudiantes con funcionamiento intelectual limítrofe. Avances en Psicología Latinoamericana, 38(2), 1–14. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.7704
OCDE. (2010). Resultados del Informe PISA 2009: Tendencias de aprendizaje. Cambios en el rendimiento de los estudiantes desde 2000. (Volumen V). Madrid: Santillana. Recuperado de https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264177543-es.pdf?expires=1642382227&id=id&accname=guest&checksum=006E65DA85171D1EA308655133EDD3FB
Owens, R. (2003). Desarrollo del lenguaje. [5 ed.]. Madrid: Pearson.
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., Mc- Donald, S., McGuinness, L. A., Stewart, L. A., Thomas, J., Tricco, A. C., Welch, V. A., Whiting, P. & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. International Journal of Surgery, 88, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105906
Porta, M. (2012). Un programa de intervención pedagógica en conciencia fonológica. Efectos sobre el aprendizaje inicial de la lectura. Revista de Orientación Educacional, 26 (50), 93–111. Disponible en https://www.upla.cl/bibliotecas/revistas/roe/vol-26-no50-segundo-semestre-ano-2012/
Ramos, J. L. y Cuadrado, I. (2006). Prueba para la evaluacion de conocimiento fonologico. Madrid: EOS.
República de Perú. MINEDU. (2019). Diseño Curricular Básico Nacional 2019. [Online]. Disponible en http://www.minedu.gob.pe/superiorpedagogica/categoria-producto/publicaciones/dcbn/dcbn-2019/
Sellés, P. y Martínez, T. (2014). Secuencia evolutiva del conocimiento fonológico en niños prelectores. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 34(3), 118–128. https://doi.org/10.1016/J.RLFA.2013.09.001
Suárez-Pellicioni, M., Fuchs, L. & Booth, J. R. (2019). Temporo-frontal activation during phonological processing predicts gains in arithmetic facts in young children. Developmental Cognitive Neuroscience, 40, 1–17. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2019.100735
Suárez-Yepes, N., Sourdis, M., Harb, S. L. y De los Reyes-Aragón, C. (2019). Efecto de un programa de estimulación de la conciencia fonológica en niños preescolares: sensibilidad a la rima y a la segmentación. Psicogente, 22(42), 236–254. https://doi.org/10.17081/psico.22.42.3508
Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507–511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.