Information and communication technologies: Student perception of learning in times of Covid 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.10

Keywords:

Information and communication technologies, Learning perceptions, Pandemic, Student, Teacher

Abstract

Introduction: The effects caused by COVID-19 in the educational field have had a great impact. Objective:  The ability to redefine methodologies is evidenced in the search for strategies to generate adaptations through the implementation of ICT, with the purpose of characterizing the perceptions of students in the learning process, regarding the use of ICT. Methodology: A work was carried out from a quantitative approach, with a descriptive scope, through the application of a questionnaire and based on a sample than 123 students. Results and discussion: There is evidence that more than 50% are satisfied with remote education mediated by ICT and a high percentage consider they have a good command. Conclusions:  This projects a balance of the importance of knowledge and appropriation of the use of ICT as a means for learning and a tool to achieve a holistic training from communication and interaction and the opportunity to transform the current curriculum

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Alfonso Castro-Campos, Universidad del Tolima, Ibagué (Colombia)

PhD candidate in Education, Universidad de Cuauhtémoc (Mexico). Magister in Education, Specialist in Pedagogy, Graduate in Physical Education, Sports and Recreation, Universidad del Tolima (Colombia). Secondary School teacher attached to the Secretary of Education and Culture of Tolima (Colombia). Professor of IDEAD and member of the OCUFYS and EPISTEME research groups, Universidad del Tolima (Colombia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0428-6670

Derly Janeth Forero-Hernández, Universidad de Cuauhtémoc. Aguascalientes (México)

PhD candidate in Education , Universidad de Cuauhtémoc (Mexico). Magister in Education, Graduate in Mathematics, Universidad del Tolima (Colombia). Secondary School teacher attached to the Secretary of Education and Culture of Tolima (Colombia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0472-7720

References

Arias, C. A. (2006). Enfoques teóricos sobre la, percepción que tienen las personas. Horizontes Pedagógicos, 8(1), 9–22. Disponible en https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/08101

Azcaray, J. K. (2019). Metodología para integrar el diseño en un proceso curricular steam a través del uso de las nuevas tecnologías creativas. [Tesis de doctorado]. Universitat Politècnica de València, Valencia, España. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/125704

Barzola-López, L. H., Suárez-Véliz, M, F. y Arcos-Coba, J. A. (2020). La influencia de las TIC´s en el desarrollo académico de los estudiantes universitarios en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(4), 354–386. Disponible en https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/

Blanco, J. (2020). Tic y Covid-19: reflexión sobre el cambio conceptual como recurso para la práctica educativa. Acta Académica, 1, 1–13. Disponible en https://www.aacademica.org/julieth.blanco/2

Campo-Arias, A y Oviedo, H. C. (2008). Propiedades Psicométricas de una Escala: la Consistencia Interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831–839. http://dx.doi.org/10.1590/S0124-00642008000500015

Carranza, M. R. y Caldera, J. F. (2017). Percepción de los Estudiantes sobre el Aprendizaje Significativo y Estrategias de Enseñanza en el Blended Learning. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 73–88. Disponible en http://148.202.112.11:8080/jspui/handle/123456789/650

Castro, P. A, y Rojas, J. J. (2020). El potencial educativo del ocio digital, algunas reflexiones y beneficios de los videojuegos. Educación y pedagogía, 3(1), 54–56. Disponible en https://simatol.org/?p=3377

Castro, S., Guzmán, B, y Casado, D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23), 213–234. Disponible en https://revistas.upel.edu.ve/index.php/laurus/issue/archive

CEPAL y UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. [Informe CEPAL-UNESCO]. Santiago: CEPAL-UNESCO. Disponible en https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Cotino, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho, (21), 1–29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

Cruz, M. A., Pozo, M. A., Andino, A. F. y Arias, A. D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. e-Ciencias de la Información, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052

Espinoza, L. A, y Rodríguez, R. (2017). La generación de ambientes de aprendizaje: un análisis de la percepción juvenil. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 110–132. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.276

Gama, M. y León, F. (2020). El uso de la tecnología en el desarrollo de narrativas digitales y minijuegos serios: caso tradición oral en Bogotá. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2), 251–269. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.16

González, R. (1997). Concepciones y enfoques de aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, (4), 5–39. Disponible en https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/56

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. P. (2015). Metodología de la investigación. (6 ed.). México D.F.: McGraw-Hill.

IBM SPSS. (version 26). Statistical Package for the Social Sciences. [software]. Washington, D.C.: IBM. Disponible en https://www.ibm.com/support/pages/downloading-ibmspss-statistics-26

Inter-American Dialogue. (2020). Education Technology and Innovation in the Context of the Pandemic: Lessons Learned. [Report]. Washington, D.C.: Inter-American Dialogue. Available: https://www.thedialogue.org/analysis/tecnologia-educativa-pandemia/

Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1–16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Martínez-Serrano, M. C. (2019). Percepción de la Integración y uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Estudio de Profesores y Estudiantes de Educación Primaria. Información tecnológica, 30(1), 237–246. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100237

Mirete, A. B. (2010). Formación docente en tics. ¿Están los docentes preparados para la (r) evolución tic? Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 4(1), 35–44. Disponible en https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/issue/archive

Mora, C., Mahecha, J. y Conejo, F. (2020). Procesos de autorregulación del aprendizaje y desempeño académico en estudiantes de pregrado bajo la modalidad virtual. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2), 191–206. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.12

Morales, M., Trujillo J. M, y Raso, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las tic en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 103–117. Disponible en https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61614

Moreno-Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14–26. Disponible en https://www2.javerianacali.edu.co/facultades/ciencias-de-la-salud/revista-salutem-scientia-spiritus#gsc.tab=0

Murillo, J, y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11–13 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

ONU. (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. New York: ONU. Disponible en https://unsdg.un.org/es/resources/informe-de-politicas-educacion-durante-covid-19-y-mas-alla

Institución Educativa Técnica el Danubio. (2021). Proyecto Educativo Institucional. [PEI]. Ambalema: Institución Educativa Técnica el Danubio. Disponible en https://tecnicoeldanubio.wordpress.com/gestion-academica/diseno-pedagogico/plan-de-estudios-2/

Poveda-Pineda, D. F, y Cifuentes-Medina, J. E. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación universitaria, 13(6), 95–104. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095

República de Colombia. MINTIC. (abril 25, 2020). El nuevo plan del Gobierno para conectar a las zonas rurales. [Online]. Disponible en https://mintic.gov.co/portal/inicio/Salade-prensa/MinTIC-en-los-medios/135808:El-nuevo-plan-del-Gobierno-para-conectara-las-zonas-rurales

Rieble-Aubourg, S, y Viteri A. (2020). COVID-19: ¿Estamos preparados para el aprendizaje en línea? CIMA, (20). http://dx.doi.org/10.18235/0002303

Sandoval, C. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24–31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138

UNESCO. (2014). Enfoques estratégicos sobre las TICs en educación en América Latina y el Caribe. Santiafo de Chile: OREALC/UNESCO. Disponible en http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view-tv-release/news/strategic_approaches_on_the_use_of_tics_in_education_in_lati/

Vargas, L. (2014). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, (8), 47–53. Disponible en https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/588/586

Published

2022-01-20

How to Cite

Castro-Campos, P. A., & Forero-Hernández, D. J. (2022). Information and communication technologies: Student perception of learning in times of Covid 19. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 13(1), 161–176. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.10