Socio-economic characterization of moto-taxism in Ocaña.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.10

Keywords:

Motorcycle taxi, Economy, Study, Information, Illegal

Abstract

Moto-taxism has become in recent years a source of employment for many Colombians, this activity is considered illegal by the Colombian legislation, this article reveals this phenomenon, making known the socio-economic dynamics that revolve around this activity. From this reference the article aims to make a diagnosis at a socio-economic level in the city of Ocaña; based on a population census of the people who practice this activity. The methodological component is based on non-experimental quantitative research of a descriptive type, based on direct counts and surveys carried out by the researchers, thus yielding certain results such as; that the majority of motorcycle taxi drivers are men, from socioeconomic strata 1 and 2, who are excluded from the educational system, but who generate a dynamism in the city's economy. It is concluded that moto-taxism is an alternative of subsistence for people from less favoured social strata and generates a very important economic dynamic in the city, it is a problem due to its cause of informality, but at the same time it is a source of employment for people with scarce economic resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Barragán Sánchez, Universidad Francisco de Paula Santander. Ocaña (Colombia)

Universidad Francisco de Paula Santander (Colombia). Support Professional, Consultorio Socioambiental y Agropecuario del Nororiente Colombiano (Colombia) https://orcid.org/0000-0002-7807-5411

Jose Manuel Alba Maldonado, Universidad Francisco de Paula Santander. Ocaña (Colombia)

PhD in Social and Political History (studying). Master in Rural Development. Degree in Philosophy. Agricultural Engineer https://orcid.org/0000-0002-5384-7606

Merly Zoraida Gelvez Santiago, Universidad Francisco de Paula Santander. Ocaña (Colombia)

Environmental Engineer, Universidad Francisco de Paula Santander(Colombia). Specialist in Social Management, Universidad Simón Bolívar (Colombia). Support Professional, Consultorio Socioambiental y Agropecuario del Nororiente Colombiano (Colombia) https://orcid.org/0000-0003-0450-4874

References

Abalde, E. y Muñoz-Cantero, J. M. (1992). Metodología cuantitativa vs cualitativa. En, J. Muñoz y E. Abalde (Coord.), Metodología educativa I. La Coruña: Universidade da Coruña.

Alcaldía de Ocaña. (2016). Plan de desarrollo es la hora de Ocaña 2016-2019. [Online]. Recuperado de https://ocananortedesantander.micolombiadigital.gov.co/sites/ocananortedesantander/content/files/000108/5376_plandedesarrolloeslahoradeocaa20162019.pdf

Amor, M. P. (2017). La historia triple del mototaxismo: ¿Plaga, contrapoder o negocio? [Trabajo grado]. Universidad Tecnológica Cartagena de Indias, Cartagena, Colombia.

Caro, L. P. y Cotinchara, L. J. (2018). Caracterización del Perfil Socioeconómico del Gremio de los Mototaxista del Municipio de San Martín de los Llanos. [Tesis grado]. Universidad de Los Llanos, Villavincencio, Colombia. Disponible en https://repositorio.unillanos.edu.co/bitstream/001/1109/1/RUNILLANOS%20ECO%200420%20CARACTERIZACION%20DEL%20PERFIL%20SOCIECONOMICO%20DEL%20GREMIO%20DE%20LOS%20MOTOTAXISTAS%20DEL%20MUNICIPIO%20DE%20SAN%20-MARTIN%20DE%20LOS%20LLANOS.pdf

Cogollo, J. D. J., Palomo, Y. E. y Guardela, P. A. (2015). Efectos del mototaxismo en el transporte público colectivo y la movilidad urbana en las rutas: 2, 3A, 4, 6, 7, 31, 35, Bayunca. [Tesis grado]. Universidad de Cartagena, Cartagena, Colombia. Disponible en http://hdl.handle.net/11227/2232

La Opinión. (octubre 20, 2017). Transporte legal en Ocaña protesta por competencia pirata. La Opinión. Disponible en https://www.laopinion.com.co/ocana

Osorio, B. C. (2010). El mototaxismo ¿Problema informal o un medio de generación de ingresos para resolver en parte el problema del desempleo en montería? Económicas CUC, 31(1), 89–104. Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/1185

Rodríguez, J. P. y González, Y. M. (2017). La metáfora como mecanismo de variación léxico- semántica en el habla de los jóvenes mototaxistas del Carmen de Bolívar. [Trabajo grado]. Universidad de Cartagena, Cartagena, Colombia. Disponible en http://hdl.handle.net/11227/5580

Vargas, L. F., Tróchez, K. J. y Tequin, D. Y. (2018). Impacto económico, social y financiero que tiene el mototaxismo en la ciudad de Florencia Caquetá. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17(2), 206–216. Disponible en http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/FACE/article/view/2955

Yánez, M. y Acevedo, K. (2014). Determinantes de la decisión de los mototaxistas en cartagena (colombia) de infringir la medida de pico y placa. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 22(1), 35–47. https://doi.org/10.18359/rfce.638

Published

2020-07-09

How to Cite

Barragán Sánchez, F., Alba Maldonado, J. M., & Gelvez Santiago, M. Z. (2020). Socio-economic characterization of moto-taxism in Ocaña. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(2), 161–176. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.10