Playful activities in spanish as a foreign language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.13

Keywords:

Leisure activities, Spanish as a foreign language, Pedagogical strategies, Teaching and learning spanish

Abstract

The present work is the result of an investigation carried out with the students of the first, second and third year of Secondary School in the Municipal School "Popular Remédiense" located in the Municipality of Our Mrs. of Los Remedios-Piauí. In this case, recreational and recreational activities were applied in Spanish classes. It gave rise to the following question: How can the Spanish language improve with the use of recreational and recreational activities in the classroom? The purpose of the research was to apply a series of recreational and recreational activities in the different meetings with the students. The study was theoretically supported by the following authors: Santos (2006), Teixeira (1995), Albuquerque (2003), among others. This study is justified from the academic point of view because it allowed other teachers to implement the strategies in other disciplines. Regarding the methodology, the nature of the study is applied with a quantitative approach, the objective of the research is descriptive and the procedure is field. It was found that the use of recreational and recreational activities in Spanish language classes allowed different social actors to acquire socialized content in an easier and more meaningful way, demonstrating the interest in self-esteem in participating, creating a relaxed and friendly atmosphere , resulting in better learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ramon Antonio Hernandez Chirinos de Jesus, Universidad Estadual do Piauí. Porto, Piauí (Brasil)

Graduate, Universidad del Zulia (Venezuela), Specialization, Universidad Católica Cecilio Acosta (Venezuela), Doctorate, Universidad Experimental de las Fuerzas Armadas (Venezuela). Visiting Professor, Universidad Autónoma de Juárez, (Mexico). Visiting Professor, Universidad Estadual de Piauí (Brazil), English Area Teacher Coordinator, Municipio de Porto (Brazil) https://orcid.org/0000-0002-0663-8983

Francisco das C Silva de Jesus Hernández, Secretaria Municipal de Asistencia Social Porto Piauí. Porto, Piauí (Brasil)

Graduate, Universidad Estadual de Piauí (Brazil). Specialization, Universidad Estadual de Piauí (Brazil). Teacher, Lared Estadual de Piauí (Brazil). Teacher,  Red Municipal de Porto (Brazil). Secretary of Social Assistance in Porto (Brazil) https://orcid.org/0000-0002-5420-0679

References

Ascorra, P., Vásquez, P., Passalacqua, N., Carrasco, C., López, V., Núñez, C. y Álvarez, M. (2017). Discursos en torno a la administración del conflicto y su relación con la convivencia escolar. Cultura Educación y Sociedad, 8(2), 21–42. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.02

Calderón, L., Marín, S. y Vargas, N. (2015). La lúdica como estrategia para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de edad preescolar de la institución educativa Nusefa de Ibagué. [Trabajo grado]. Universidad del Tolima, Colombia. Disponible en http://repository.ut.edu.co/handle/001/1409

Castellar, G., Gonzalez, S. y Santana, Y. (2015). Las actividades lúdicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños de preescolar del instituto madre teresa de Calcuta. [Trabajo grado]. Universidad del Tolima, Colombia. Disponible en https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/2106

Díaz, L. (2010). La lúdica como estrategia de aprendizaje en el desarrollo de habilidades del inglés en niños y niñas de grado PBP. [Tesis magistral]. UNAM, Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf

Duarte, D. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. Estudios pedagógicos (Valdivia), (29), 97–113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007.

Guerrero, R. (2014). Estrategias lúdicas: herramienta de innovación en el desarrollo de las habilidades numéricas. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 18(9), 30–43. Disponible en http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/2427

Morín, E. (1999). Los siete saberes para la educación del futuro. Francia: Unesco.

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: La Muralla.

Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. [Tesis magistral]. UNAM, Bogotá, D.C. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf

Sánchez, G. (2010). Las estrategias de aprendizaje a través del componente lúdico. Marco ELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (11), 1–68. Disponible en https://marcoele.com/suplementos/estrategias-y-componente-ludico/

Santos, S. (2006). Educação, arte e jogo. Petrópolis: Vozes.

Santos. S. (1997). Lúdico na Formação do Educador. Petrópolis-RJ: Vozes.

Silveira, R. & Barone, D. (1998). Jogos Educativos computadorizados utilizando a abordagem de algoritmos genéticos. Sao Paulo: Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Tamayo, M. (1995). El proceso de la investigación científica. (3 Ed.). México, D.F.: Limusa.

Teixeira, C. (1995). Ludicidade na Escola. São Paulo: Loyola.

Zúñiga, G. (noviembre, 1998). La pedagogía lúdica: una opción para comprender. En, FUNLIBRE, V Congreso Nacional de Recreación. Coldeportes Caldas, Universidad de Caldas, FUNLIBRE, Manizales, Caldas, Colombia.

Published

2020-07-09

How to Cite

Hernandez Chirinos de Jesus, R. A., & Silva de Jesus Hernández, F. das C. (2020). Playful activities in spanish as a foreign language classes. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(2), 207–220. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.13