Approach Science Technology Society and Environment STSE as a strategy for learning chemistry in high school students
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.17Keywords:
Didactic sequence, Chemical solutions, Significant learning, Scientific literacyAbstract
At present, in a society dominated by science and technology requires citizens scientifically trained, hence the great importance of school science. The main objective of the article is to describe the investigation done in a rural environment in which a didactic sequence is developed under the Science Technology Society and Environment STSE approach. A qualitative methodological approach of action research type was used in the population of the Technical Agricultural Institute High School of Hato Santander. The results show that the students were more motivated by the learning of Chemistry subject, more interested in scientific knowledge and the relationship with their environment, as well as a conceptual domain of the selected topic. It can be concluded that this STSE approach facilitated the meaningful learning. Students found in the Chemistry subject as a science applicable to their context and their future, building a basis for forming future citizens interested in scientific knowledge.
Downloads
References
Acevedo, J. A., Vázquez, Á. y Manassero, M. A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(2), 80–111. Recuperado de http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_2_1.pdf
Aikenhead, G. (2005). Educación Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS): una buena idea como quiera que se le llame. Educación Química, 16(2), 114–124. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.2.66121
Alcaldía Municipal Hato. (2016). Plan de desarrollo 2016 – 2019 Municipio de Hato – Santander. [Online]. Recuperado de https://hatosantander.micolombiadigital.gov.co/sites/hatosantander/content/files/000023/1128_plan-de-desarrollo-2016-2019-web.pdf
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. (2 Ed.) México, D.D.: Trillas.
Botero, J. F. y Palomeque, L. A. (junio, 2014). El OVA como Estrategia para la Enseñanza Aprendizaje de la Cinética Química. Presentado a IX Conferencia Latinoamericana de Objetos yTecnologías de Aprendizaje, Laclo 2014, (pp. 737–740). Manizales, Colombia. Recuperado de http://www.dnia.unal.edu.co/sites/default/files/documentos/306-1168-1-PB.pdf
Castillo, A., Ramírez, M. y González, M. (2013). El aprendizaje significativo de la química: para lograrlo. Omnia, 19(2), 11–24. Disponible en https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/7399
Chang, R. y College, W. (2002). Química. (7 ed.). México, D.F.: McGraw-Hill.
Çınar, O., Bektaş, Ç. y Aslan, I. (2011). A motivation study on the effectiveness of intrinsic and extrinsic factors. Economics and management, 16, 690–695. Disponible en http://ecoman.ktu.lt/index.php/Ekv/issue/archive
Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didactica. México,.F.: UNAM. Recuperado de http://www.setse.org.mx/ReformaEducativa/Rumbo%20a%20la%20Primera%20Evaluaci%C3%B3n/Factores%20de%20Evaluaci%C3%B3n/Pr%C3%A1ctica%20Profesional/Gu%C3%ADa-secuencias-didacticas_Angel%20D%C3%ADaz.pdf
Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. (2 ed.). México, D.F.: Mc Graw Hill.
Furió, C., Vilches, A., Guisasola, J. y Romo, V. (1997). Finalidades de la Enseñanza de las en la secundaria obligatoria; ¿Alfabetización científica o preparación propedéutica? Enseñanza de las Ciencias, 19(3), 365–376. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/38990675.pdf
García, J. & Cauich, J. (2008). ¿Para qué enseñar ciencias en la actualidad? Una propuesta que articula la tecnología, la sociedad y el medio ambiente. Revista Educación y Pedagogía, 50(1), 111–122. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9929
Garritz, A. G. (2005). Ciencia para todos. Un proyecto que dura ya 20 años. Educación Química, 16(1), 2–7 Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/download/66129/58041
Gil, D., Carrascosa, J. y Martínez, F. (1999). El surgimiento de la didáctica de las ciencias como campo específico de conocimientos. Revista Educación y Pedagogía, 11(25), 13– 65. Disponible en https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5859
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mexico, D.F.: McGraw-Hill Education.
Lobo, R. V. (2016). Desarrollo de la motivación a través de la implementación de situraciones problema sobre la densidad. Actualidades Pedagógicas, (70), 51–73. https://doi.org/10.19052/ap.4093
Mancilla, A. R. (2017). Diseño de una guía de aprendizaje sobre estequiometria utilizando la herramienta drive para estudiantes de 10° grado del municipio Palmar Santander. [Trabajo grado]. Universidad Francisco de Paula Santander, Palmar, Colombia. Recuperado de http://repositorio.ufpso.edu.co:8080/dspaceufpso/handle/123456789/1908
Miguélez, M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda académica, 7(1), 27–39. Recoperado de http://files.docentia.webnode.es/200000031-e2181e310b/ia.pdf
Moreira, M. A. (2004). Investigación básica en educación en ciencias: Una visión personal. Revista chilena de educación científica, 3(1), 10–17. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/~moreira/Investigacion.pdf
Moreira, M. A. y Greca, I. M. (2003). Cambio Concetual: Análisis crítico y propuestas a la luz de la teoria del aprendizaje significativo. Ciência e Educação, Bauru, 9, 301-315. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/10.pdf
Moreira, M. A., Caballero, M. C. y Rodríguez, M. L. (Org.) (1997). Aprendizaje Significativo: Un Concepto Subyacente. En, M. L. Rodríguez, Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo (pp. 19–244). Burgos, España. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigsubesp.pdf
Moreno, A. M. (2016). Diseño de una Estrategia Didáctica para el Aprendizaje Significativo de los Principios de las Ciencias Naturales Física en el Grado 10, mediante el Diseño y Construcción de un Vehículo de Tracción Humana VTH. [Trabajo grado]. Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá, D.C., Colombia. Recuperado de http://repository.ucc.edu.co:8082/handle/20.500.12494/534
Naranjo, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153–170. Disponible en https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/510
Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J. y Romero, H. (2016). Metodología de la investigación cuantitativa, cualitativa y redacción de tesis. (5 ed.). Bogotá, D.C.: Ediciones de la U.
Oliva, J. M. (1999). Algunas reflexiones sobre las concepciones alternativas y el cambio conceptual. Ensenanza de las Ciencias, 17(1), 93–197. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21563
Otero, J. L. (2014). Breve manual para elaborar Secuencia Didáctica. [Online]. Recuperado de https://docplayer.es/21918756-Breve-manual-para-elaborar-secuencia-didactica.html
Pozo, J. I. (1987). La Historia se Repite: Las Concepciones Espontaneas Sobre el Movimiento y la Gravedad. Infancia y Aprendizaje, 10(38), 69–87. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=662336
Reiss, M., Millar, R. & Osborne, J. (1999). Beyond 2000: Science education for the future. Journal of Biological Education, 33(2), 68–70. https://doi.org/10.1080/00219266.1999.9655644
República de Colombia. MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias. [Online]. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-81033_archivo_pdf.pdf
Romero, F. (2009). Aprendizaje significativo y constructivismo. Temas para la educación, revista digital para profesionales de la enseñanza, (3), 1–8. Recuperado de https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4981.pdf
Ryan, R. & Deci, E. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Conteporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Sabariego, J. M. y Manzanares, M. (2006). Alfabetización científica. Ponencia presentada en el I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología e Innovación, CTS+I, México, D.F.
Sandín, M. P. (2003). Tradiciones en la investigación cualitativa. En, Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones (pp. 1–70). México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Silva, R. (2011). La enseñanza de la física mediante un aprendzaje significativo y cooperativo en Blended Learnig. [Tesis doctoral]. Universidad de Burgos, España. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/61545478.pdf
Tuan, H. L., Chin, C. C. & Shieh, S. H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639–654. https://doi.org/10.1080/0950069042000323737
UNESCO. (2003). Informe final del encuentro sobre educación científica. [Online]. Recuperado de https://studylib.es/doc/394815/informe-final-del-encuentro-sobre-eduacióncientífica
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.