A guide for development of an educational game in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.05

Keywords:

Videogame; active pedagogies; higher education; psychology teaching; development processes

Abstract

The article aims to present structural elements for development of an educational videogame from a pragmatic approach. It based on an experience with the videogame (app) on quantitative methods developed for Psychology students of a Colombian public university. Methodologically founded on the perspective of systematization of experiences in the educational field, central aspects formulated as recommendations on the process are explained. The results focus on aspects of the script, the presentation of a Stage Card that helps to standardize the level mapping process, considerations about the work team and its implementation in class. It is concluded that the active pedagogies are suitable for development of an educational videogame and that the Stage Cards facilitate the organization of internal structure of levels, the communication between professionals involved and the monitoring of content developers’ labor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Rosalba Rodríguez Jiménez, Universidad Nacional de Colombia. Bogotá (Colombia)

Psychologist, Universidad Nacional de Colombia (Colombia). Master of Education, Universidad Javeriana (Colombia). Master in Behavioral Sciences and Health. PhD in Psychological Development, Learning and Education, Universidad Autónoma de Madrid (Spain). Professor, Researcher and Consultant in Psychometrics, Quantitative Methods in Psychology and Education. https://orcid.org/0000-0003-4099-5535

Jose Ignacio Garcia-Pinilla, Universidad Nacional de Colombia. Bogotá (Colombia)

Psychologist, Universidad Nacional de Colombia (Colombia). Professional in Sociology (Studying). Master in Psychology (Studying). Has developed research in the educational and pedagogical field applying quantitative, qualitative and mixed research methods. https://orcid.org/0000-0002-7018-3776

References

Camacho, M. (2012). El uso de mandos interactivos: una innovación docente para aumentar la motivación y mejorar el aprendizaje del alumnado universitario. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(1), 412- 436. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/8818/9022

Clark, C. (April, 2004). The Principles of Game Based Learning. NETC / LSC Conference, Crystal City, VA, EUA.

Clavijo, S. y Sánchez, L. (2018). La competencia lectora en el nivel literal a través de una estrategia pedagógica apoyada por un objeto virtual de aprendizaje, en los estudiantes del curso 302, de la jornada de la mañana del colegio distrital Rodolfo Llinás. [Tesis de Maestría]. Universidad Libre, Bogotá, D.C., Colombia. Disponible en http:// hdl.handle.net/10901/11613

Connolly, T., Stansfield, M. & McLellan, E. (2006). Using an Online Games-Based Learning Approach to Teach Database Design Concepts. The Electronic Journal of e-Learning, 4(1), 103–110. Recuperado de http://www.ejel.org/issue/download.html?idArticle=19

Escudero, R. (2014). Impacto del método “Instrucción por pares” con el apoyo de “clickers” en el aprendizaje de Matemáticas Básicas. Revista Internacional de Tecnología, Conocimiento y Sociedad, 3(1), 57–68. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v3.1180

Forero, A. y Molano, X. (2017). Tecnología de la prehistoria en el altiplano cundiboyacense, propuesta de un Objeto Virtual de Aprendizaje para Ciclo 2 (Chía y Zuhe). [Trabajo de grado]. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D.C., Colombia. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.12209/9772

Gómez-Marín, M., Gómez-Martín, P. y González-Calero, P. (2012). Aprendizaje basado en juegos. Revista ICONO14 Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 2(2), 1–13. https://doi.org/10.7195/ri14.v2i2.436

González, D. (2016). Diseño de videojuegos. Da forma a tus sueños. Bogotá, D.C.: Ra-Ma— Ediciones de la U.

González-Cuevas, G. (october, 2017). Common misconceptions about psychopharmacology in undergraduate psychology and pharmacy students. 8th International Conference on Education and Educational Psychology, Future Academy, Porto, Portugal. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.10.75

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cualitativa, cuantitativa y mixta. México, D.F.: McGraw Hill Education.

Higgins, R., Hartley, P. & Skelton, A. (2002). The Conscientious Consumer: Reconsidering the role of assessment feedback in student learning. Studies in Higher Education, 27(1), 53–64. http://dx.doi.org/10.1080/03075070120099368

Holbert, K. & Karady, G. (february, 2009). Strategies, challenges and prospects for active learning in the computer-based classroom. IEEE Transactions on Education, 52(1), 33–38. http://dx.doi.org/10.1109/TE.2008.917188

Ifenthaler, D., Eseryel, D. & Ge, X. (Eds.) (2012). Assessment in game-based learning: Foundations, innovations, and perspectives. New York: Springer.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Bogotá, D.C.: Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano-CINDE.

Jessel, J. (2013). Procesos sociales, culturales y cognitivos y nuevas tecnologías en educación. En, O. Miglino, M. Nigrelli y L. Sica (Eds.) Videojuegos de rol, simulaciones por ordenador, robots y realidad aumentada como nuevas tecnologías para el aprendizaje: guía para profesores, educadores y formadores. Castelló de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Kirriemuir, J. & McFarlane, A. (2004). Literature review in games and learning. Bristol: Nestafuturelab.

Knowles, M. (1980). The modern practice of adult education: From pedagogy to andragogy. New York: Cambridge.

Martín-Hernández, P., Agut, S., Azkue, J., Gil-Lacruz, M. & Gil-Lacruz, A. (july, 2018). Enhancing motivation, engagement and team building among psychology undergraduates through game base learning. En, L. Gómez, A. López, I. Candel (ed. lit.), Proceedings of EDULEARN18 Conference, Palma, Mallorca, España. http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2018.2336

Pinagorte, K. (2014). Instrucción entre pares, un método sencillo pero efectivo para enseñar. Revista FENopina, 58(1), 56–59. Disponible en http://www.revistas.espol.edu.ec/index.php/fenopina/article/view/49

Poy-Castro, R., Mendaña-Cuervo, C. y González, B. (2015). Diseño y evaluación de un juego serio para la formación de estudiantes universitarios en habilidades de trabajo en equipo. RISTI, 3(Especial), 71–83. http://dx.doi.org/10.17013/risti.e3.71-83

Rivero, C., Chávez, A., Vásquez, A. y Blumen, S. (2016). Las TIC en la formación universitaria. Logros y desafíos para la formación en psicología y educación. Psicología, 34(1), 185–199. http://dx.doi.org/10.18800/psico.201601.007

Rojas, J. (2016). Diseño de un Objeto Virtual de Aprendizaje para la resolución de problemas matemáticos con las operaciones básicas adición, sustracción, multiplicación y división. [Tesis de especialización]. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D.C., Colombia. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.12209/9573

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista universidad y sociedad del conocimiento, 1(1), 1–15. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228

Vlachopoulos, D. y Makri, A. (2017). The effect of games and simulations on higher education: a systematic literature review. Technology in Higher Education, (14), 2–33. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0062-1

UNESCO. (2014). Políticas TIC en los Sistemas Educativos de América Latina. Informe sobre Tendencias Sociales y Educativas en América Latina. París: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230080

Yang, J., Chien, K. & Liu, T. (2012). A digital game-based learning system for energy education an energy conservation pet. The turkish online Journal of educational technology, 11(2), 27–37. Recuperado de http://www.tojet.net/articles/v11i2/1123.pdf

Zamora, J., Lugo, L. y Hurtado, S. (2018). Diseño de un objeto virtual de aprendizaje (OVA) e implementación de Scratch para favorecer el aprendizaje significativo del concepto de fracción, en los estudiantes de grado 5° de la Institución Educativa Presbíterio Horacio Gómez Gallo, sede Santa Cecilia. [Trabajo de grado]. Universidad Santiago de Cali, Santiago de Cali, Colombia.

Published

2020-07-09

How to Cite

Rodríguez Jiménez, O. R., & Garcia-Pinilla, J. I. (2020). A guide for development of an educational game in higher education. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(2), 73–86. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.05