Towards a genealogy of ethno-education in Colombia: notes on the problem of the other and its discursive construction.
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.04Keywords:
Ethno-education, Speeches, Blacks, Indigenous, ColombiaAbstract
The objective of this article is to analyse the discourses of construction of the black and indigenous alterities in Colombia from the educational processes for these communities before the promulgation of the 1991 constitution. By the method used in Critical Discourse Studies. According to the research results, education for indigenous and black people in what we know today as Colombia has lived three moments that have been faithful representation of the discursive reality for these populations. A first phase of normalization elimination in the colony and first part of the Republic in which it was intended to erase the "wild" characteristics of the natives of these lands and blacks, that is, to eliminate their cultural conditions; a second moment when the Republic is “consolidated” and that goes until the mid-twentieth century that is characterized by the intention of building a cohesive nation, hence the educational processes for the communities in question pretend their integration into the nation and finally ; a period of emergency of the social movements that goes from the mid-seventies to the nineties in which many of the claims of various sectors are institutionalized in multiple areas, including ethno-education for indigenous people and blacks in the country. It is concluded that education for indigenous people and blacks in Colombia has been a reproduction of the general speeches prevailing at every historical moment in the country.
Downloads
References
Álvarez, A. A. (1995). Y la escuela se hizo necesaria: En busca del sentido actual de la escuela (2.a ed.). Bogotá, D.C.: Cooperativa Editorial Magisterio.
Arboleda, S. (2004). El pacífico sur desde la mirada clerical en el siglo XX: Apuntes para pensar la religiosidad popular afrocolombiana. En, A. A. Rojas (Ed.), Estudios afrocolombianos: Aportes para un estado del arte (1.a ed., pp. 195–224). Cali: Editorial Universidad del Cauca. Disponible en https://biblio.flacsoandes.edu.ec/shared/biblio_view.php?bibid=112590&tab=opac
Berger, P. y Luckman, T. (1966). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu
Bodnar, Y. (1990). Aproximación a la etnoeducación como elaboración teórica. En, Y. MENPRODIC (Ed.), Etnoeducación: Conceptualización y ensayos (1.a ed., pp. 41–96). Bogotá, D.C.: Grupo Editorial Presencia.
Castillo, E. y Rojas, A. (2005). Educar a los otros: Estado, políticas educativas y diferencia cultural en Colombia. Cali: Editorial Universidad del Cauca. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/40028.pdf
Escobar, A. (2002). Globalización, desarrollo y modernidad. En A. Escobar (Ed.), Planeación, Participación y Desarrollo (pp. 9–22). Medellín: Corporación Región. Disponible en https://www.oei.es/historico/salactsi/escobar.htm
Foucault, M. (1982). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Bogotá, D.C.: Siglo XXI.
Gonzalbo, P. y Sauter, G. O. (1996). Educación rural e indígena en Iberoamérica. México, D.F.: El Colegio de México, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Centro de Estudios Históricos.
Herrera, M. C., Díaz, A. V. P. y Suaza, L. M. (2003). La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales: Colombia: 1900-1950. Bogotá, D.C.: Universidad Pedagógica Nacional.
Irwin, R. y Szurmuk, M. (Eds.). (2009). Diccionario de estudios culturales latinoamericanos. Bogotá, D.C.: Siglo XXI e Instituto Mora.
Jamioy, J. N. (1998). Proceso de educación en el pueblo Camsa. En M. Trillos Amaya (Ed.), Educación endogena frente a educación formal (pp. 123–134). Bogotá, D.C. Universidad de los Andes.
Jurgenson, J., López, S., Muñiz, G., García, C., López, A. y Jiménez, M. (2014). La investigación cualitativa. XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 2(3). https://doi.org/10.29057/xikua.v2i3.1224
Pardo, N. (2013). Análisis crítico del discurso: Conceptualización y desarrollo. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (19), 41–62. Disponible en https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/447
República de Colombia. MIN. (22 de Diciembre de 1995). Por el cual se conforma la Comisión Pedagógica de Comunidades Negras de que trata el artículo 42 de la Ley 70 de 1993. [Decreto 2249]. Diario Oficial: 42.163.
República de Colombia. Congreso de la República. (8 de febrero de 1994). Ley general de educación. [Ley 115]. Diario Oficial: 41.214.
República de Colombia. Congreso de la República. (27 de agosto de 1993). Artículo transitorio 55 de la Constitución Política [Ley 70]. Diario Oficial: 41.013.
Restrepo, E. (2013). Etnización de la negridad: la invención de las’ comunidades negras’ como grupo étnico en Colombia. Popayán: Editorial Universidad del Cauca. Recuperado de http://www.ram-wan.net/restrepo/documentos/etnizacion-libro-fin.pdf
Restrepo, E. (2011). Etnización y multiculturalismo en el bajo Atrato. Revista Colombiana de Antropología, 47(2), 37–68. Disponible en https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/article/view/957
Restrepo, E. y Gutiérrez, A. (2017). Misioneros y organizaciones campesinas en el río Atrato (Chocó). Medellín: Uniclaretiana. Disponible en https://cpalsocial.org/documentos/409.pdf
Rojas, A. A. (2011). Gobernar(se) en nombre de la cultura. Interculturalidad y educación para grupos étnicos en Colombia. Revista Colombiana de Antropología, 47(2), 173–198. Disponible en https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/article/view/963
Roldán, R. y Gómez, J. J. (Comp.) (1994). Fuero indígena colombiano normas nacionales, regionales e internacionales, jurisprudencia, conceptos administrativos y pensamiento jurídico indígena. Bogotá, D.C.: Gente Nueva Editorial.
Rojas, A. y Guzmán, E. C. (2005). Educar a los otros: Estado, políticas educativas y diferencia cultural en Colombia. Popayán: Editorial Universidad del Cauca.
Vera, C. (1981). El Proceso de la Educación del Virreinato a la Época Contemporánea de Jaime Jaramillo. (Manual de Historia de Colombia No. 3). Revista Colombiana de Educación, 7, 1–2. https://doi.org/10.17227/01203916.5060
Yousef, L. (2018). Carl Schmitt y la evolución del Ius publicumeuropaeum: Interpretación y crítica desde las nuevasepistemologías de las Relaciones Internacionales. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. Disponible en http://eprints.ucm.es/46058/1/T39519.pdf
Zuluaga, O. L. (1999). Pedagogía e historia: La historicidad de la pedagogía: la enseñanza, un objeto de saber. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.