The use of technology in the development of digital narratives and serious mini games: Case of oral tradition in Bogotá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.16

Keywords:

Technology, Serious minigame, Digital narratives, Oral tradition, Bogotá

Abstract

This article presents a proposal about the use of technology in the development of a serious mini-game that uses interaction as a basis to recover the cultural memory of some of the characters who, during the 40s, were part of the urban life of the city from Bogota. The objective of the reconstruction of these stories through this type of narrative is to rescue orality and recover the communicative essence of said medium using digital narration as the primary channel of dissemination. With a method of qualitative research of the non-participatory observation type, and a model that is adopted for the project, the ASSURE model, which has its theoretical roots in constructivism, results of participation are achieved through evaluation and revision in each phase, of the same one, obtaining therefore a participation and cultural appropriation towards the traditional oral narratives counted in new means. The use of Digital Narrative, to give the heritage value the stories are concentrated in a pedagogy of knowledge and appropriation, that is why the need arises to rescue that lost legacy for a certain audience, in order to look back at the belonging of city and leave in memory, that beyond the social, are human stories of inhabitants in the street who contributed their lives to the growth of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Martha Gama Castro, Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá, D.C. (Colombia)

Graduated in Fine Arts, Universidad deLa Sabana (Colombia), Advanced Studies in Animation, Escuela Internacional de Cine y Televisión, San Antonio de Los Baños (Cuba). Master in Educational Communication with emphasis in Interactive Media, Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colombia). Professor, Universidad Militar Nueva Granada (Colombia). Member of the "La Tramoya" Research Group, Universidad Militar Nueva Granada (Colombia) https://orcid.org/0000-0002-4030-7790

Freddy León Reyes, Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá, D.C. (Colombia)

Systems Engineer with an emphasis in Software, Universidad Antonio Nariño  (Colombia). Postgraduate Studies in University Teaching, Universidad Militar Nueva Granada (Colombia). Master of Education, Universidad Militar Nueva Granada(Colombia). Professor, Universidad Militar Nueva Granada(Colombia). Member of the "La Tramoya" Research Group, Universidad Militar Nueva Granada (Colombia) https://orcid.org/0000-0002-3856-3381

References

Alcaldia de Bogotá. (2012). Locotá, años 40. [Online]. Disponible en http://www.bogota.gov.co/ciudad/personajes/locota-anios-40

Archila, M. (1997). La tradición oral como fuente de la historia. [Online]. Recuperado de https://docplayer.es/47076794-La-tradicion-oral-como-fuente-de-la-historiamauricio-archila-neira-tradicionalmente-la-historia-academica-o-al-menos-la-que-ensena-o-la-que-divulga.html

Barbero, J. M. (2008). Diversidad Cultural y convergencia digital. Revista Científica de Información y Comunicación, (5), 12–25. Disponible en http://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/265/0

Bezanilla, M., Arranz, S., Rayón, A., Rubio, I., Menchaca, I., Guenaga, M. y Aguilar, E. (2014). Propuesta de evaluación de competencias genéricas mediante un juego serio. New Approaches in Educational Research, 3(1), 42–51. https://doi.org/10.7821/naer.3.1.42-51

Calvo-Morata, A., Alonso-Fernandez, C., Freire, M., Martínez-Ortiz, I. y Fernández-Manjón, B. (2019). Game Learning Analytics, Simplificando el Uso de Juegos Serios en la Clase. VAEP-RITA, 7(4), 175–184. Disponible en http://rita.det.uvigo.es/VAEPRITA/index.php?content=Num_Pub&idiom=Es&visualiza=1&volumen=7&numero=4&orden=desc

Carmona, G. y Trefftz, H. (2013). Diseño de un juego serio como herramienta de apoyo para el curso de Programación de Operaciones. Documento presentado al World Engineering Education Forum, WEEF 2013. Innovación en Investigación y Educación en Ingeniería: Factores clave para la Competitividad Global, Cartagena, Colombia. Disponible en https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/4995

Castrillón, M. M., López, E. E., Ospina, J. y Polo, J. A. (2017). Estudiantes de la básica y media con respecto al uso de las TIC como herramientas de apoyo a su aprendizaje. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 9(16), 113–125. https://doi.org/10.22430/21457778.178

Guarinos, V. y Gordillo, I. (2010). El microrrelato audiovisual como narrativa digital necesaria. [Online]. Retrieved from https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/25627/elmicrorrelato.pdf?sequence=1

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. &. Smaldino, S. (1999). Instructional Media and Technologies for Learning. Columbus: Prentice Hall.

Manjón, B., Moreno, P., Freire, M. y Martínez, I. (febrero, 2016). Juegos Serios. En, CODII, Conferencia de directores y decanos de Ingeniería Informática. Madrid: CODII. Disponible en https://coddii.org/

Morra, S. (May 30, 2013). 8 Steps to Great Digital Storytelling. [Online]. Retrieved from http://edtechteacher.org/8-steps-to-great-digital-storytelling-from-samantha-on-edudemic/

Robin, B. (2006). The Educational Uses of Digital storytelling. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2006, (1), 709–716. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.424

Tirado, E. R. (octubre, 2014). Narrativas digitales de la nación. XVIII Cátedra Anual de Historia Ernesto Restrepo Tirado. Bogotá, D.C.: Museo Nacional de Colombia y Universidad de los Andes.

Vasilachis, I. (Coord.) (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Victorino, B. (2011). ¿Narrativa digital o digitalización de la narrativa? Bogotá, D.C.: Universidad Nacional de Colombia.

Villa, E., Valencia, J. y Valencia, A. (2016). El papel de las narrativas digitales como nueva estrategia educativa: resultados de un análisis bibliométrico. Revista Kepes, 13, 197–231. Disponible en http://vip.ucaldas.edu.co/kepes/downloads/Revista13_10.pdf

Published

2020-07-12

How to Cite

Gama Castro, M. M., & León Reyes, F. (2020). The use of technology in the development of digital narratives and serious mini games: Case of oral tradition in Bogotá. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(2), 251–269. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.16