Mediation strategies to strengthen oral communication in the higher secondary level

Authors

  • Dámaris Valero Rivero University of Sancti Spíritus, Sancti Spíritus (Cuba)
  • Ida Lys Gallues Leiva University of Sancti Spiritus, Sancti Spiritus (Cuba)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.07

Keywords:

Communication, Oral communication, Strategies, Pre-university student

Abstract

Communication at the pre-university level is of great importance because it is intended that the graduates of this level are critical, participatory, active people, to expose opinions and arguments. In this context, this article aims to propose didactic mediation strategies to strengthen oral communication processes from the Spanish Literature class in students of the Upper Intermediate Level. We work on a documentary and field design that includes a theoretical component and an empirical one, where techniques such as surveys, participant observation and semi-structured interviews are applied to a group of pre-university students. Among the results, achievements in a quantitative and qualitative dimension stand out; based on the information accumulated in the final inquiry and taking as a reference the development of skills for oral expression, in the following ranges: low 2 (8.0 %); medium 2 (8.0 %); high 21 (84 %). Among the main conclusions, the proposed strategies are validated since they aim to strengthen mediation processes around communicational skills, training them from the criteria of assertiveness, effectiveness and efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dámaris Valero Rivero, University of Sancti Spíritus, Sancti Spíritus (Cuba)

Doctora en Ciencias de la Información por la Universidad de Granada (España). Docente-investigadora adscripta a la Facultad de Humanidades. En la actualidad se desempeña como Directora de Ciencia, Tecnología e Innovación en la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (Cuba). Ha participado como miembro permanente de la planta de las maestrías siguientes: Maestría en Ciencias de la Educación, Maestría en Ciencias Pedagógicas y Maestría en Ciencias de la Comunicación Social. Y participó como directora de 4 tesis de maestría y co-directora de una tesis doctoral.

Ida Lys Gallues Leiva, University of Sancti Spiritus, Sancti Spiritus (Cuba)

Licenciada en Comunicación Social de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (Cuba). Con diplomado en Comunicación Social y diplomado de Docencia universitaria. Actualmente es maestrante en Ciencias de la Educación.

References

Alsina, A., León, A. y Pino, M. (2011). Conciencia fonológica y su relación con las dificultades de lectura. Cultura Educación y Sociedad, 2(1). 25–33. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/929

Báez-García, M (2006). Hacia una comunicación más eficaz. La Habana: Pueblo y Educación.

Cardona-Pérez, I (2011). Importancia de la comunicación oral en el proceso de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en el sector del turismo. Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/28/icp2.htm

Colectivo-autores. (2006). Programa de Español-Literatura La Habana: Pueblo y Educación.

Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. La Habana: Pueblo y Educación.

Fernández, J. (2018). La expresión oral Buenos Aires: Lumiere

Hymes, D. (2015). Acerca de la competencia comunicativa. Textos de didáctica de la lengua y la literatura (69), 61–68.

Marín, F., Nieto, J., Torregroza, Y. y Peña C. (2018). Competencia argumentativa en sexto grado. Una propuesta educativa centrada en los recursos educativos digitales abiertos. Revista de Pedagogía, 30(104) 61–85

Núñez, M. (2001). La comunicación oral. Madrid: Narcea. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP09879.pdf&area=E

Ponce, M. (diciembre 14, 2011). La importancia de la expresión oral como estrategia de comunicación. [Blog]. Disponible en http://laimportanciadelaexpresionoral.blogspot.com/

Ramírez, J. (2002). La expresión oral. Contextos educativos, 5(1), 57–72.

República de Cuba. MINED. (2010). Modelo del profesional de la carrera de Logopedia: La Habana: MINED.

Roméu, A (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Toledo, A (2012). La Gramática Española contemporánea. Tomo I. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2019-07-28

How to Cite

Valero Rivero, D., & Gallues Leiva, I. L. (2019). Mediation strategies to strengthen oral communication in the higher secondary level. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 10(1), 92–108. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.07