Mediation strategies to strengthen oral communication in the higher secondary level
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.07Keywords:
Communication, Oral communication, Strategies, Pre-university studentAbstract
Communication at the pre-university level is of great importance because it is intended that the graduates of this level are critical, participatory, active people, to expose opinions and arguments. In this context, this article aims to propose didactic mediation strategies to strengthen oral communication processes from the Spanish Literature class in students of the Upper Intermediate Level. We work on a documentary and field design that includes a theoretical component and an empirical one, where techniques such as surveys, participant observation and semi-structured interviews are applied to a group of pre-university students. Among the results, achievements in a quantitative and qualitative dimension stand out; based on the information accumulated in the final inquiry and taking as a reference the development of skills for oral expression, in the following ranges: low 2 (8.0 %); medium 2 (8.0 %); high 21 (84 %). Among the main conclusions, the proposed strategies are validated since they aim to strengthen mediation processes around communicational skills, training them from the criteria of assertiveness, effectiveness and efficiency.
Downloads
References
Alsina, A., León, A. y Pino, M. (2011). Conciencia fonológica y su relación con las dificultades de lectura. Cultura Educación y Sociedad, 2(1). 25–33. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/929
Báez-García, M (2006). Hacia una comunicación más eficaz. La Habana: Pueblo y Educación.
Cardona-Pérez, I (2011). Importancia de la comunicación oral en el proceso de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en el sector del turismo. Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/28/icp2.htm
Colectivo-autores. (2006). Programa de Español-Literatura La Habana: Pueblo y Educación.
Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. La Habana: Pueblo y Educación.
Fernández, J. (2018). La expresión oral Buenos Aires: Lumiere
Hymes, D. (2015). Acerca de la competencia comunicativa. Textos de didáctica de la lengua y la literatura (69), 61–68.
Marín, F., Nieto, J., Torregroza, Y. y Peña C. (2018). Competencia argumentativa en sexto grado. Una propuesta educativa centrada en los recursos educativos digitales abiertos. Revista de Pedagogía, 30(104) 61–85
Núñez, M. (2001). La comunicación oral. Madrid: Narcea. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP09879.pdf&area=E
Ponce, M. (diciembre 14, 2011). La importancia de la expresión oral como estrategia de comunicación. [Blog]. Disponible en http://laimportanciadelaexpresionoral.blogspot.com/
Ramírez, J. (2002). La expresión oral. Contextos educativos, 5(1), 57–72.
República de Cuba. MINED. (2010). Modelo del profesional de la carrera de Logopedia: La Habana: MINED.
Roméu, A (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.
Toledo, A (2012). La Gramática Española contemporánea. Tomo I. La Habana: Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.