Reading comprehension through research as a pedagogical strategy supported by TIC

Authors

  • Hilaria Duran Castañeda IED Rodrigo Vives de Andreis (Colombia)
  • Pilis Guerrero IED Rodrigo Vives de Andreis (Colombia)
  • Omar Méndez-Fuentes IED Rodrigo Vives de Andreis (Colombia)
  • Lizbeth Ojeda IED Rodrigo Vives de Andreis (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.101

Keywords:

reading comprehension, research as a pedagogical strategy, information and communication technologies.

Abstract

The processes of reading and comprehension of texts are not intrinsic to the human being, they are activities that are learned during school life, in an ongoing way that is strengthened with the time spent and practice. The purpose of the study was to strengthen reading comprehension and interpretation of texts through research as a pedagogical strategy. A qualitative study was carried out, with an action research model, from a descriptive, exploratory, cross-sectional design. The population consisted of thirty (30) students between nine (9) and twelve (12) years of the IED Rodrigo Vives de Andreis Orihueca headquarters. Using participant observation and field diary as techniques. The results showed a low level of comprehension of texts, analysis, lexicon, semantics, and reading habits, leading to the conclusion that research as a pedagogical strategy supported by ICT allows improving and strengthening these processes due to their motivational and innovative component.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abusamra, V., Ferreres, A., Raiter, A., De Beni, R. y Cornoldi, C. (2010). Test Leer para Comprender. Buenos Aires: Paidos.

Avendaño, I., Cortés, O., & Guerrero, H. (2015). Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado. Diversitas, 11(1), 13-36.

Baker, L. (1994). Metacognición, lectura y educación científica, en Minnick Santa, C. y Alvermann, D.E. (comp.). Una didáctica de las ciencias, procesos y aplicaciones. Argentina: Aique.

Belloch (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Universidad de Valencia.

Cázares, F. (2000). Estrategias cognitivas para una lectura crítica. México: Trillas.

Cochran, M Y Litle, S. Más allá de la certidumbre adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. Ed. Octaedro. Barcelona 2003.

Davis (1972). Psychometric research on comprehension in reading. Reading Research Quarterly, 7, 628-678.

Díaz, Á. (2013), TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica, Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM-IISUE/Universia, vol. IV, núm. 10, pp.3-21.

Flavell, J. (1996). El desarrollo cognitivo. España: Prentice Hall.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.

Herrera, B. (2016). Cultura Ciudadana y las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Editorial YOYOBIZ. Barranquilla-Colombia.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior – ICFES. (2015). SABER 11 Resultados nacionales 2011 - 2014 – Icfes.

Mariño, G. “El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo”. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI. 2010.

Mejía, M & Manjarrés, M. (2010) La Investigación como Estrategia Pedagógica. Programa Ondas – Colciencias.

Palincsar, A.S. y Brown, A.L. (1997). La enseñanza para la lectura autorregulada, en Resnick L. y Klopfer L. (comp.) Currículum y cognición. Argentina: Aique.

Picardo, O., Balmore, R., & Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.

Oleagordia, I. (2001). Estrategias educativas para el uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En: Revista Iberoamericana de la educación, N° 9.

Ramírez, R., & Ampudia, D. (2018). Factores de Competitividad Empresarial en el Sector Comercial. Revista Electrónica de Ciencia y Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (RECITIUTM). Vol. 4, N° 1. Pág.: 16-32.

República de Colombia. Presidencia de la República. (1997). Colombia al filo de la Oportunidad. Misión Ciencia, Educación y Desarrollo para Colombia. Tomo I. TM editores.

República de Colombia. Congreso de la República. (febrero 8 de 1994). Por la cual se expide la ley general de educación. [Ley 115]. DO: 41.214.

República de Colombia. Presidencia de la República. (agosto 5 de 1994). Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. [Decreto 1860]. D.O: 41.473.

Rodríguez, E., Jurado, F., Rodríguez, M. y Castillo, M. (2006). Examen de Estado para el Ingreso a la Educación Superior. Análisis de resultados 2005. Lenguaje. ICFES.

Published

2019-01-14

How to Cite

Duran Castañeda, H., Guerrero, P., Méndez-Fuentes, . O. ., & Ojeda, . L. . (2019). Reading comprehension through research as a pedagogical strategy supported by TIC. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 849–860. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.101