School plant nurseries as pedagogic strategy and conservation of the Magdalena river
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.89Keywords:
Riverbank, erosion, school nursery, reforestation.Abstract
Climate change and its extreme weather effects such as droughts and floods affect the entire planet. Precisely the floods are the main problem on riparian populations. In the municipality of El Banco (Magdalena), on the banks of the Magdalena River, deforestation of the river bank caused its erosion. The “Escuela Urbana Francisco José de Caldas” proposed the establishment of a nursery plant as an alternative of reforestation and pedagogical strategy to generate a pro-environmental behavior in the community. Through surveys, the level of knowledge of the school community about deforestation and riparian erosion was evaluated, as well as the level of commitment to develop and maintain the nursery; seven species of native plants were defined for planting in the nursery. The project allowed a transversality of the curriculum, promoted motivation and teaching in human values in the students and an awareness in the community in the area of influence.
Downloads
References
Benavides, H., y León, G. (2007). Información técnica sobre gases de efecto invernadero y el cambio climático. Recuperado de: http://www.ideam.gov.co/documents/21021/21138/Gases+de+Efecto+Invernadero+y+el+Cambio+Climatico.pdf/7fabbbd2-9300-4280-befe-c11cf15f06dd
Cortés, O. (2011). Comportamiento proambiental y pensamiento económico en la construcción del desarrollo sostenible. Cultura Educación y Sociedad, 2(1), 43-56.
Cortés-Peña, O. (2016). El desarrollo sostenible en relación sinérgica con el comportamiento pro ambiental y el comercio justo. International Journal of Management Science & Operation Research, 1(1), 54-58
Couldrey, E., y Herson, M. (2008). Cambio climático y desplazamiento. Revista migraciones forzadas, 31. Recuperado de: http://www.fmreview.org/sites/fmr/files/FMRdownloads/es/pdf/RMF31/RMF31.pdf
García León, R., & Bolívar León, R. (2017). Caracterización hidrométrica de las arcillas utilizadas en la fabricación de productos cerámicos en Ocaña, Norte de Santander. INGE CUC, 13(1), 53-60. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.1.2017.05
Guidi, G., y Iglesias, A. (2015). Turismo & Universidad. Cultura, economía y sociedad (1ª Edición). Avellaneda: Undav Ediciones.
Hernández, M., Herrera, R., Villalba, L., y Gómez, J. (2007). Estudio de caracterización transporte acuático. Recuperado de: https://issuu.com/camaracci/docs/sistema_ferreo_nacional._transporte
Instituto de Ciencias Naturales (2004). Colecciones en Línea. Facultad de Ciencias, Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.biovirtual.unal.edu.co [accesado el 18 junio 2018].
Organización de las naciones unidas. (2015). El suelo es un recurso no renovable. Su conservación es esencial para la seguridad alimentaria y nuestro futuro sostenible. Recuperado de: http://www.fao.org/3/a-i4373s.pdf
Strack, J., Suárez, J., Di Mauro, G., & Jacob, S. (2014). Impacto de la iluminación residencial eficiente en la calidad de la energía de una red de distribución. INGE CUC, 10(2), 9 - 19. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/ingecuc/article/view/485
UNESCO. (1980). El correo de la unesco. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000747/074757so.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.