Cultural training program in the CREB of Venero
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.79Keywords:
Program, Culture Training; cultural activities; cultural projects.Abstract
Cultural activities have become an instrument that encourages and stimulates skills and abilities in students. For this reason, the main objective of this study is to prepare a cultural training program for Venero's ERM. Emphasizing the structuring, development and change of cultural projects in Latin America and specifically in Colombia. The research is Qualitative, under a descriptive scope using as an instrument the structured interview, and was applied to members of the educational community of the Externado IED of San Sebastián in the Municipality of San Sebastián Magdalena, Colombia. In conclusion it can be affirmed that students are motivated to participate in all cultural events, either in groups of established dances or creating some within the community to be able to show all the typical dances of the region.
Downloads
References
Benavides, L., Castellanos, E., Torres C. (s.f). De la lúdica, E. E. P., & la mesa, la danza como estrategia pedagógica para disminuir la agresividad en los niños de preescolar de la ied el Tequendama sede santa Rita.
Cáceres, P. & Vera, A. (2013). Propuesta metodológica para utilizar la danza folklórica colombiana en niños de seis y siete años en el contexto escolar [recurso electrónico].
Casas, G., & Dolores, M. importancia del desarrollo del esquema corporal. Revista digital enfoques educativos, 30.
Cidoncha, V., & Díaz, E. (2009). Importancia del desarrollo del esquema corporal. Lecturas, Educación Física y Deportes, Revista Digital, 128.
Duran, S. & Parra, M. (2014). Diversidad Cultural para promover el desarrollo de habilidades sociales en educación superior. Cultura, Educación y Sociedad, 5(1), 55-67.Escobar, C. (s.f). Danzas Lúdicas para Preescolar. A ritmo de nuestro folclor, Editorial Magisterio: Bogotá-Colombia; 1998. Páginas 166.
Florián, M. (2015). Expresión corporal. El cuerpo como elemento fundamental de la expresión. Jiménez, C. (2000). Hacia la construcción del concepto de lúdica.
Grawitz, M. (2011). Métodos y técnicas de las ciencias sociales. Mexico: Fontana y Frey. Obtenido http://trabajosocialmazatlan.com/multimedia/files/InvestigacionPosgrado/Entrevista.pdf
Hernández Sampieri, C. F. (2006). Metodología de la investigación (4 ed.). Ciudad de Mexico, Mexico: McGraw-Hill. Obtenido de https://investigar1.files.wordpress.com/2010/05/1033525612-mtis_sampieri_unidad_1-
Herrera, B., Certain, R., & Calderón, M (2014).La norma hipotética fundamental desde el Paradigma Interpretativo. Justicia Juris, 10(2), 17-27.Jiménez, C. (2005). La inteligencia lúdica. Editorial Magisterio, Bogotá, Colombia.
Jutinico, F., Olaya C., Sotelo, J., & Vargas, M. (2011). Desarrollo de la expresión y la creatividad por medio de la gráfica en niños de preescolar. Ministerio nacional de educación (1994) Lineamientos curriculares para el Preescolar. Recuperado de https://www.google.com.co/?ion=1&espv=2#q=lineamientos%20curriculares%20para%2 0preescolar
Martínez, E. (2014). Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad. Universidad Almería.Martínez, M. (2006). Caracas, Venezuela. Obtenido de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf
Min-Cultura. (1997). Ley 397. Bogotá, Colombia. Obtenido de http://nuevamuseologia.net/wpcontent/uploads/2015/12/Ley_397.pdf
Min-Cultura. (2013). Portafolio de oferta institucional. Bogotá, Colombia. Obtenido de http://www.mincultura.gov.co/ministerio/quienes
Molina, M. (2014). Proyecto taller de danza. Madrid, España.
Núñez Flórez, E., Vergara Ortiz, R., & Bocanegra García, J. (2014). Sistema experto basado en lógica difusa tipo 1 para determinar el grado de riesgo de preeclampsia. INGE CUC, 10(1), 43-50. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/341
Posada, P. (s.f).Cantar, tocar y jugar: editorial Universidad de Antioquia, Medellín Colombia; 2000. Páginas 129. somos/Documents/Portafolio_MinisterioCultura_WEB_optimized.pdf
Romero-Acosta, K., & Contreras Banques, E. (2015). Revisión teórica sobre el post-conflicto: una oportunidad para empoderar a mujeres víctimas de desplazamiento. Cultura Educación y Sociedad, 6(1). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/757
Romero Duque, G., Suárez Castro, R., & Rodríguez Celis, H. (2018). Modelo de capacidades de innovación para instituciones de educación superior. INGE CUC, 14(1), 87-100. https://doi.org/10.17981/ingecuc.14.1.2018.
VAHOS, O. Juguemos, Cultura para la Paz: Lito Roca, Medellín-Colombia. 1998. Páginas 288.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.