Information and Communication Technologies: A strategy to strengthen training in environmental education.

Authors

  • William Quintero Mandon IE Manuel Salvador Meza Camargo, Municipio Sabana de San Ángel Magdalena (Colombia)
  • Fabrican Castrillo De la Rosa IE Manuel Salvador Meza Camargo, Municipio Sabana de San Ángel Magdalena (Colombia)
  • José Gregoria Lara IE Manuel Salvador Meza Camargo, Municipio Sabana de San Ángel Magdalena (Colombia)
  • Yimena Perdomo Solano IE Manuel Salvador Meza Camargo, Municipio Sabana de San Ángel Magdalena (Colombia)
  • William Quintero Mandón IE Manuel Salvador Meza Camargo, Municipio Sabana de San Ángel Magdalena (Colombia)
  • José Villegas Ortiz IE Manuel Salvador Meza Camargo, Municipio Sabana de San Ángel Magdalena (Colombia)
  • Juan Vizcaino Fontalvo IE Manuel Salvador Meza Camargo, Municipio Sabana de San Ángel Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.78

Keywords:

Information and communication technology, pedagogical strategies, environmental education

Abstract

This article shows the results of the Information and Communication Technologies (ICT), in its wide use at present, it offers an important alternative to apply in the educational area. The purpose of this research project is to strengthen educational processes through pedagogical strategies for the strengthening of environmental education through the use of ICT in the Manuel Salvador Meza Camargo Departmental Educational Institution of the Municipality of Sabana de San Ángel Magdalena, through the implementation of playful-pedagogical workshops, which allow acquiring skills, abilities and competences in different areas, leading to active participation in activities led by the different actors that are part of the educational community. It was possible to identify that students have knowledge about the subject, however, it is essential to develop strategies for the strengthening and permanence of environmental education in the institution.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación cualitativa. Madrid, España: ESIC Editorial.

Betancur, S., Carmona, L., Contreras, R., Karam, J., Maestre, N., Romero, Y., & Uribe, S. (2014). Videojuegos y tic como Estrategias Pedagógicas: Formación para el uso seguro de internet. Cultura Educación y Sociedad, 5(1). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/997

Blasco M. y Pérez J. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte. Sant Vicente (Alicante): Editorial Club Universitario.

Bravo, H. (2008). Estrategias pedagógicas. Córdoba: Universidad del Sinú

Fajardo, J.. (2007). Desafíos de la educación. Martes, 12 de Junio de 2007. Publicado el 11/05/2007 El Mundo. Editorial. Plan Nacional Decenal de educación PNDE 2006-2016 http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/w3-article-126746.html

Fernández, O.; Luquez, P.; Leal, E. (2010) Procesos socio-afectivos asociados al aprendizaje y práctica de valores , en el ámbito escolar .Telos, Vol. 12, Núm. 1, pp. 63-78 Universidad Rafael Belloso Chacín, Venezuela. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=99312518005.

Franco, S. M. (2012). - La educación como Praxis Transformadora. Universidad Pedagógica Nacional.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Education.

Hinostroza, J. (2004). Diseño de estrategias de innovación y TIC para el desarrollo de la educación. Innovar en la enseñanza y enseñar a innovar.
Consultado en: http://www.expansiva.cl/media/en_foco/documentos/05052004211607.pdf.

Marín González, F., Niebles, M., Sarmiento, M., Valbuena, S. (2017): Mediación de las tecnologías de la información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal. Espacios Recuperado de: 38(20) http://www.revistaespacios.com/a17v38n20/a17v38n20p20.pdf

Martínez-Otero, V., & Ojeda, G. (2011). Análisis pedagógico de plataformas audiovisuales mediante el modelo pentadimensional del discurso educativo. Revista Iberoamericana De Educación, 57(2011).. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4770798

Monsalve, M. (2011). Implementación de las tics como estrategia didáctica para generar un aprendizaje significativo de los procesos celulares en los estudiantes de grado sexto de la institución educativa San Andrés del Municipio de Girardota.. Bdigital.unal.edu.co. Retrieved from http://www.bdigital.unal.edu.co/5936/1/43666105.2012.pdf .

Patiño Builes, A. (2015). Tendencias tecnológicas que influyen en el aumento de la productividad empresarial. INGE CUC, 11(2), 84-96.
https://doi.org/10.17981/ingecuc.11.2.2015.09

Pereira, M. (2016). Hacia la construcción de un derecho energético ambiental como disciplina autónoma. Jurídicas CUC, 12(1), 177-204. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.12.1.2016.10

Pérez, G. (2002). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: la Muralla S.A.

Pérez-Acosta, A. & Urrá, M. (2015). El Premio Rubén Ardila a la investigación científica en psicología (2005-2015): De la psicología organizada a la historia de las ciencias del comportamiento. Cultura Educación y Sociedad, 6(2), 77-89. Recuperado de: https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/culturaeducacionysociedad/article/view/1042.

Rodriguez, L. E. (2012). Teoría y Técnica de Entrevista. México. Obtenido de http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/salud/Teoria_y_tecnica_de_la_entrevista.pd.

Schutter, A. (1987). Metodo y proceso de la investigación participativa en la capacitación rural. Patzcuaro, Michoacan: CREFAL.

UNESCO (1975). Carta de Belgrado. (Línea de tiempo ambiental timeline.. Timetoast. Retrieved from https://www.timetoast.com/timelines/linea-de-tiempo-ambiental-4c54c7a7-00e8-4055-b721-273549a7cf4e

Published

2018-12-07

How to Cite

Quintero Mandon, W., Castrillo De la Rosa, F., Lara, J. . G. ., Perdomo Solano, Y. ., Quintero Mandón, W. ., Villegas Ortiz , J. ., & Vizcaino Fontalvo, J. . (2018). Information and Communication Technologies: A strategy to strengthen training in environmental education. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 661–666. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.78