The radio soap opera as a pedagogical practice for reading learning in primary school

Authors

  • Adalberto Alonso Munive – Pacheco IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Adela Ines Carbono – Parejo IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Cesar Camargo – Cervantes IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Dannis Peralta – Angulo IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Dubis Montenegro – Castro IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • John Imitola – Guerra IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Leysle Polo – Carrillo IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Marlene Varela – Ávila IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Omaira Crespo – Ponce IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Piedad Hernández – Miranda IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Víctor Gómez - Tovar IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Shirley Candelario Martinez IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Yeisly Mendoza - Oñate IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia
  • Sobeida Santrich – Angulo IED Cerro Blanco, sede principal. Colombia

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.76

Keywords:

radionovela, pedagogical practice, reading.

Abstract

The radionovela is a disused radio genre with a colloquial language that moves the listeners in their linguistic behaviors through their daily influence. Whose language can favor learning in the reading comprehension of students. The purpose of the study was to implement the radionovela as a pedagogical practice for reading learning in elementary school. This was guided under the methodological guidelines of the IEP with a design based on the trajectories of inquiry. Data collection techniques were used, such as; the participant observation and the field diary. The population was conformed by forty (40) primary students of the IED Cerro Blanco of the Municipality of Zona Bananera, Magdalena. It was evidenced that the students improved their reading comprehension and therefore their academic performance observing that the accompaniment at home was often limited because the adults did not know how to read and through the implementation of the radionovela they were able to understand and accompany the students in the process of learning, concluding that any educational action is composed of social relations, are manifested under pedagogical forms those social representations that are visible in this radial genre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustamante, N. (21 de febrero de 2015). Niños colombianos pasan raspando en habilidad lectora. El tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-15283357

Cisneros, E. (2003). Breve Aproximación al estudio del lenguaje en la telenovela colombiana. Revista Litterae (12), 124-142.

De souza, J. F. (2001). Atualidade de Paulo Freire. Contribuição debate sobre a educação na diversidade cultural. Recife: Edições Bagaço.

Despaigne Y. (2012). Los programas juveniles de las emisoras nacionales de radio. [Tesis]. Universidad de La Habana. Cuba.

Gadotti, M. (2003). Perspectivas actuales de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Fals-Borda, O. (1984). Resistencia en el San Jorge. Historia doble de la Costa. Tomo III. Bogotá, D.C.: Carlos Valencia Editores.

Haye, R. (1995). Hacia una nueva radio. Argentina: Páidos.

Herrera Tapias, B., Guerrero Cuentas, H.R., & Ramírez Molina, R.I. (2018). Investigación como estrategia pedagógica: Una mirada desde la educación, escuela y transformación de la comunidad global. Primera Edición. 001-111. Editorial Universitaria de la Costa. Barranquilla - Colombia.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior – ICFES. (2015). SABER 11 Resultados nacionales 2011 - 2014 – Icfes. Recuperado de https://www.icfes.gov.co%2Fdocman%2Finstituciones-educativas-y-secretarias%2Fsaber-11%2Finformes-de-saber-11%2F2073-resultados-nacionales-saber-11-2011-2014%2Ffile%3Fforce-download%3D1&usg=AOvVaw34WABEI1ekdvFqRQZDe93M

Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En: El taller dialógico/la recuperación de experiencias laborales. Bogotá, D.C.: OEI.

Mejía, M. R. y Manjarrés M. H. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. +Revista Internacional Magisterio. 42(1). 16-26.

Mejía, M. R. (2011b). Las escuelas de la globalización. El conflicto por su reconfiguración. Bogotá, D.C.: Desde Abajo.

Mignolo, W. (2003). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.

Ortega, P. P. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Bogotá, D.C.: El Búho.

Porlán, R. S. (1995). Constructivismo y escuela: hacia un modelo de enseñanza aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada.

Pozo, J. y. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

Ramírez Molina Reynier Israel & Hugueth Alfredo. (2017). Modelo de comunicación productiva para las organizaciones de salud pública en Venezuela. Revista Opción. Año 33, N° 83. Pág.: 305-335. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). Disponible en: http://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23118

Ramírez Molina Reynier Israel & Ampudia Sjogreen Daniel Esteban. (2018). Factores de Competitividad Empresarial en el Sector Comercial. Revista Electrónica de Ciencia y Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (RECITIUTM). Vol. 4, N° 1. Pág.: 16-32. Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (IUTM). Maracaibo (Venezuela). Disponible en: http://recitiutm.iutm.edu.ve/index.php/recitiutm/article/view/130

República de Colombia. Congreso de la República. (febrero 8 de 1994). Por la cual se expide la ley general de educación. [Ley 115]. DO: 41.214. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

República de Colombia. Presidencia de la República. (agosto 5 de 1994). Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. [Decreto 1860]. D.O: 41.473. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf

Torres, A. (2007). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá, D.C.: El Búho.

Trujillo, P. (2013). La radionovela como una práctica didáctica para prevenir las adicciones. [Tesis]. Universidad Autónoma de México. México D.F.

Valenzuela, G., & Rochin, L. (2013). Libertad de expresión y su impacto en la democracia. Juridicas CUC, 9(1), 89-100.

Vilches, L. (2003). La televisión. Los efectos del bien y del mal. Barcelona: Paidós.

Published

2018-12-07

How to Cite

Munive – Pacheco, A. A. ., Ines Carbono – Parejo, . A. ., Camargo – Cervantes, C. ., Peralta – Angulo, D. ., Montenegro – Castro, D. ., Imitola – Guerra, J., Polo – Carrillo, . L. ., Varela – Ávila, M., Crespo – Ponce, O., Hernández – Miranda, P. ., Gómez - Tovar, V. ., Candelario Martinez, S., Mendoza - Oñate , Y. ., & Santrich – Angulo, S. (2018). The radio soap opera as a pedagogical practice for reading learning in primary school. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 645–654. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.76