Research as a pedagogical strategy for teaching-learning the organic garden at school

Authors

  • Juan Manuel Varela Varela Institución Educativa Departamental de Loma del Bálsamo, Magdalena (Colombia)
  • Miladis Palmera Barón Institución Educativa Departamental de Loma del Bálsamo, Magdalena (Colombia)
  • Hiromaldi Araiza Martínez Institución Educativa Departamental de Loma del Bálsamo, Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.66

Keywords:

Research as IEP Pedagogical Strategy, ICT Information and Communication Technologies, organic gardens.

Abstract

This article shows results of the Research as a Pedagogical Strategy (IEP) because it is a valuable tool that allows making a significant contribution to the construction of knowledge, because in an autonomous way the student discovers new experiences through questions. they will allow you to transform the way you perceive the world. Taking into account the above, the IEP is taken as a strategy to develop this project with the theme of organic gardens, encouraging students in this traditional practice in the village of Loma del Bálsamo, Magdalena, which will contribute its comprehensive training from a research line. The objective is to use the IEP as a pedagogical strategy in the use of organic gardens in the school, in which the population was made up of students from the Departmental Educational Institution of Loma del Bálsamo, Magdalena, where individual reports were used to collect the data. , institutional and field journals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (2009). Adquisición y retención del conocimiento. Barcelona [etc.]: Paidós.

Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación cualitativa. Madrid, España: ESIC Editorial.

Bernal, C. (2011). Metodología de la investigación. Pearson Educación de México, S.A. de C.V.

Cacurri, V. (2013). Revista Educación con TIC, nuevas formas de enseñar en la era digital. Buenos Aires

Escrivá, M. (2007). Huerta orgánica. Buenos Aires: Albatros.

García, A. (2015). Los beneficios de la Tecnología en la Educación | Artículos. Labrechadigital.org. Retrieved from http://www.labrechadigital.org/labrecha/Articulos/los-beneficios-de-la-tecnologia-en-la-educacion.html

González, J., Moreno, L. A., & Rodríguez, M. (2015). La integración y sus convenios internacionales en América Latina. Económicas CUC, 36(2), 79-94.

Hernández,, R.; Fernández, C. y Baptista,P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Education.

Mejía Jiménez,, M., y Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Praxis & Saber, 2(4), 127. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.1127

Mendoza, D. L., & López, D. D. (2015). Pensamiento estratégico: centro neurálgico de la planificación estratégica que transforma la visión en acción. Económicas CUC, 36(1), 153-179.

Olguin, S. (2011). Qué es una huerta orgánica. Innatia.com. Retrieved from http://www.innatia.com/s/c-huerta-organica/a-que-es-huerta-organica.html

Orozco, M. (2015). Métodos, formas, procedimientos y sistemas de enseñanza en una concepción de la pedagogía como arte según José M. Zamora. Aula, 21(0), 165. http://dx.doi.org/10.14201/aula201521165176

Pacheco, C. M. (2013). Estrategias empresariales más utilizadas por las pymes en Sincelejo. Económicas CUC, 34(1), 183-202.

Pérez Serrano, G. (2002). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: la Muralla S.A.

Restrepo, B. (2009). Investigación de aula: formas y actores. Bibliotecadigital.udea.edu.co. Retrieved from http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/3498/1/RestrepoBernardo_2009_Investigaci%C3%B3naulasformas.pdf

Strack, J., Suárez, J., Di Mauro, G., & Jacob, S. (2014). Impacto de la iluminación residencial eficiente en la calidad de la energía de una red de distribución. INGE CUC, 10(2), 9 - 19. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/ingecuc/article/view/485

Schutter, A. (1987). Metodo y proceso de la investigación participativa en la capacitación rural. Patzcuaro, Michoacan: CREFAL.

Stojanov, E. (2003). Huerta orgánica. Buenos Aires, Argentina: Reysa Ediciones.

Villalba, A. (2012). Dos paradigmas contrapuestos en la evaluación educativa, dos formas diferentes de concebir al alumno. Aula Universitaria, 1(14). http://dx.doi.org/10.14409/au.v1i14.4123

Published

2018-12-06

How to Cite

Varela Varela, J. M., Palmera Barón, M., & Araiza Martínez, H. . (2018). Research as a pedagogical strategy for teaching-learning the organic garden at school. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 551–556. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.66