Tic as a mediating tool for strengthening the value of responsibility

Authors

  • Miguel Vargas Yanci Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Aníbal Orozco Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Eduardo Bocanegra De La Cruz Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Ana Cantillo Orozco Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Ana Cantillo Orozco Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Nohora Pertuz Ospino Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Ana Ortega Orozco Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Mónica Polo Gamarra Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Rafael Morales Cervantes Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Celmira Rosa Montenegro Alvarez Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Martha García Barrios Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Martha Castro De La Cruz Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)
  • Rafael Morales Bocanegra Institución Educativa Distrital de Carreto municipio del Piñón, Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.63

Keywords:

Information and communication technology, pedagogical mediating strategy, responsibility formation.

Abstract

This article shows the results of the Las Tic study as a mediating tool for strengthening the value of responsibility. It states that in the face of the advancement of Information and Communication Technologies (ICT) worldwide, and its expanded use in each of the spheres in which the human being develops, it is necessary to assume this challenge in the educational sites, in addition to using it as a means of learning, allow us to implement it as a strategy to overcome difficulties in this process. The above aims to positively impact the interaction of students and educators, becoming a study tool for the adequate development of competencies in students, in which the fundamental purpose of this research is to use ICT as a pedagogical strategy for the promotion of responsibility in students supported by the teachers of the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta, M. (2016). Los masones en el mundo: Geopolítica masónica. La historia de los hijos de la Luz. Córdoba: Editorial Almuzara.

Red Distrital de Docentes Investigadores (REDDI) (2017). Aprendizaje y Didáctica: posibilidades de transformación en la práctica pedagógica. (2017). Compartir palabra maestra.

Betancur, S.; Carmona, L.; Contreras, R.; Karam, J., Maestre, N.; Romero, Y. y Uribe, S. (2014). Videojuegos y TIC como estrategias pedagógicas: Formación para el uso seguro de internet. Cultura, Educación y Sociedad, 5(1), 91-107.

Carretero, M. (1999) Constructivismo y educación, México: Progreso.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2010). Avances en el acceso y el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en América Latina y el Caribe 2008 – 2010 (pp. 37-46). Chile.

Cerda, H. (1997). La investigación total. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Díaz – Barriga, F. (2005). Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. Mc Graw Hill Interamericana. México. Disponible en: https://www.uv.mx/rmipe/.../Ensenanza-situada-vinculo-entre-la-escuela-y-la-vida.pdf
Hernández, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje - Educrea. Educrea. Retrieved from https://educrea.cl/el-modelo-constructivista-con-las-nuevas-tecnologias-aplicado-en-el-proceso-de-aprendizaje/

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Education.

Karam, J., Buitrago, A., Fagua, A. & Romero, Y. (2013). Estrategias de gamificación aplicadas al diagnóstico de la incorporación pedagógica de las TIC en una comunidad académica. Cultura, Educación y Sociedad 4(1), 55-74.

Marín González, F., Niebles, M., Sarmiento, M., Valbuena, S. (2017): Mediación de las tecnologías de la información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal. Espacios Recuperado de: 38(20) http://www.revistaespacios.com/a17v38n20/a17v38n20p20.pdf

Mejía, M., y Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Praxis & Saber, 2(4), 127. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.1127

Pérez, G. (2002). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: la Muralla S.A.

Sancho, J. (s/f). Técnicas de enseñanza para mejorar la motivación de los estudiantes - Educrea. Educrea. Retrieved from https://educrea.cl/tecnicas-de-ensenanza-para-mejorar-la-motivacion-de-los-estudiantes/

Suárez, R. (2005). La Educación. Teorías Educativas. Estrategias de Enseñanza Aprendizaje. Madrid: Trillas
Tamayo, C., & Silva, I. (2008) Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Postgradoune.edu.pe. Retrieved from http://www.postgradoune.edu.pe/documentos/tecnicas_Instrumentos.pdf

Published

2018-12-06

How to Cite

Vargas Yanci, M. ., Orozco, . A. ., Bocanegra De La Cruz, . E. ., Cantillo Orozco, . A. ., Cantillo Orozco, . A. ., Pertuz Ospino, . N. ., Ortega Orozco, . A. ., Polo Gamarra, M., Morales Cervantes, . R. ., Montenegro Alvarez, C. R., García Barrios, . M. ., Castro De La Cruz, . M. ., & Morales Bocanegra, . R. . (2018). Tic as a mediating tool for strengthening the value of responsibility. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 529–534. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.63