Ludo-Mathematical Laboratory, Geometric-Metric Thinking Potentiator in Preschool

Authors

  • Ana Perez Pisciotti IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Miladys Torres-Ospino IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Maura Torres-Rojas IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Nancy Rojas-De Sánchez IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Neris Bastidas-Miranda IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Amín Vilardy-Torres IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Leonardo Martínez-Chimenty IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Martha Ríos-Colorados IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Mireya Rojas-Martínez IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Oriana Rangel-Campo IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Raquel Cadena-Caro IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)
  • Yohana Oliveros Oliveros IED Roberto Robles de Algarrobal, sede educativa EMR Camilo Torres-Col. Dptal. Bto. Carlos Vilardy (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.62

Keywords:

Mathematics Laboratory; Metric Geometric Thought; Playful to know; school.

Abstract

The learning of mathematics at the beginning of school life, is a challenge for the educator, because of the complexity that the contents have, reason. The objective of the present study was to identify the knowledge that students have about mathematics to create a ludo-mathematical laboratory based on the use of tics as an enhancing tool of geometrical-metric thinking in preschool. The research is based on a quantitative view, and the teachers of the Camilo Torres de Algarrobal headquarters in the Municipality of Banco Magdalena were worked on. As an instrument for gathering information, a structured interview was conducted. The results allow to show that the students in their first school years are difficult to learn mathematics, however they have basic knowledge. Regarding motivation and participation, we find that it is more motivating to learn if the spaces are interactive and recreational.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño ,Cortés O, Guerrero ( 2015) Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 11, núm. 1, 2015, pp. 13-36 Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v11n1/v11n1a02.pdf.

Camargo, L (2011). El legado de Piaget a la didáctica de la Geometría. Revista Colombiana de Educación, N.º 60. Bogotá, Colombia.

Colorear, F. (2016). Figuras Geométricas -Dibujos para colorear. [online] Cicloescolar.com. Available at: http://www.cicloescolar.com/2012/11/figuras-geometricas-dibujos-para.html [Accessed 16 Dec. 2016].
Dou, A. (s.f). Orígenes de la geometría no euclidiana saccheri, lambert y taurinus(eds.), pp. 21
G.M. Bruño. Elementos De Geometría. Editorial librería del a Vda. de C bouret. Pp.96-97. 105.
Godino, J (2012). “Medida de magnitudes y su didáctica para maestros” http://www.ugr.es/local/jgodino/edumat-maestros/.

Guerrero, A. (2006). Desarrollo axiomático. Editorial Ecoe Ediciones. Bogotá .

ICFES (2011). “Orientaciones para el examen de estado de la educación media. Icfes saber 11” http://www.slideshare.net/cikey/guia-saber-Ludica.org. (2017). La Lúdica, el Constructivismo y el Aprendizaje Experiencial | Ernesto Yturralde Worldwide Inc.. [online] Available at: http://www.ludica.org/ Manual de convivencia, Institución Educativa La Rivera.

Herrera, B., Certain, R., & Calderón, M (2014).La norma hipotética fundamental desde el Paradigma Interpretativo. Justicia Juris, 10(2), 17-27.

Landinez-Lamadrid, D. C., Ramirez-Ríos, D. G., Neira Rodado, D., Parra Negrete, K., & Combita Niño, J. P. (2017). Shapley Value: its algorithms and application to supply chains. INGE CUC, 13(1), 61-69. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.1.2017.06

Luengo R. (s.f). Colección cultura y aprendizaje. “Proporcionalidad Geométrica y Semejanza.” No.14. editorial Síntesis. Pp.47-71, 80-86.

Marcos, G (2013). Un modelo de competencias matemáticas en un entorno interactivo. pdf, Universidad de la Rioja, http:dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_tesis?.

Marín Grajales, D. F. (2014). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento geométrico en estudiantes de grado sexto.

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Lineamientos curriculares documento recuperado de:http://www.mineducacion.gov.co/lineamientos/matematicas/matematicas.pdf

OCDE. (2014). Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en ciencias, matemáticas y lectura. PISA, Perfil, V. (2016). Cuerpos geométricos. Actividades. [online] Aulasory.blogspot.com.co. Available at: http://aulasory.blogspot.com.co/2011/09/cuerpos-geometricos-actividades.html.

Pérez-Acosta, & Urrá, M. (2015). El Premio Rubén Ardila a la investigación científica en psicología (2005-2015): De la psicología organizada a la historia de las ciencias del comportamiento. Cultura Educación y Sociedad, 6(2), 77-89. Recuperado de: https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/culturaeducacionysociedad/article/view/1042

Salamanca, M. L. P., Lombana, N. B., & Holguín, W. J. P. (2010). Uso de la robótica educativa como herramienta en los procesos de enseñanza. Ingeniería Investigación y Desarrollo, 10(1).

Published

2018-12-06

How to Cite

Perez Pisciotti, A., Torres-Ospino, . M. ., Torres-Rojas, M. ., Rojas-De Sánchez, N., Bastidas-Miranda, . N. ., Vilardy-Torres, . A. ., Martínez-Chimenty, L., Ríos-Colorados, M., Rojas-Martínez, M., Rangel-Campo, . O. ., Cadena-Caro , R. ., & Oliveros Oliveros, Y. (2018). Ludo-Mathematical Laboratory, Geometric-Metric Thinking Potentiator in Preschool. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 521–528. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.62