The playful mediation strategy for the development of English language skills

Authors

  • Mireya Del Carmen Guerra De la Rosa Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Ledis Ledis Vargas-Díaz Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Lidis Acosta-Villa Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Adriana Sánchez-De Moya Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Agapito Hernández-Montero Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Amalia Olaya-Correa Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Edgar Mendoza-Larios Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Franklin Lubo-Ebrath Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Ian Motta-Vásquez Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Ingrith De La Cruz-Theran Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Jhon Gómez-Lizcano Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Julio Ruiz-Ojeda Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Marielis Fuentes Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Venus Uribe-Grajales Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Yolanda Arevalo-Ascaino Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)
  • Yomar Camargo-Casadiego Institución educativa Sierra Nevada de Santa Marta, sede Santa Rosa de Lima (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.61

Keywords:

Playful, Playful, competitions, mediation, learning

Abstract

Currently, learning environments that contemplate leisure and recreation as a learning strategy are shown as fundamental axes for the acquisition of better and new knowledge. The aim was to implement a playful strategy to teach the English language among the elementary students of the Sierra Nevada de Santa Marta Institution. The methodology used was from qualitative research, 40 students were taken as a sample; Among the findings found, it can be inferred that 95% of students felt comfortable through the implementation of play strategies for learning the second language. So we can conclude that students are more motivated to learn in environments where play is immersed and recreation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta, M. (2016). Los masones en el mundo: Geopolítica masónica. La historia de los hijos de la Luz. Córdoba: Editorial Almuzara.
Ballesteros, A. (2014). Uso de las actividades lúdicas en la enseñanza del inglés (Tesis de Pregrado).Recuperado de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/8386/1/TFG-O%20386.pdf

Castaño, C. (2010). La lúdica como recurso para la enseñanza del inglés en grado primero (Tesis de Pregrado). Recuperado de: https://edudistancia2001.wikispaces.com/file/view/25.+LA+L%C3%9ADICA+COMO+RECURSO+PARA+LA+ENSE%C3%91ANZA+DEL+INGL%C3%89S+EN+EL+GRADO+PRIMERO.pdf

Cruz, M., y Carmona, M. (2014). Competencias argumentativas en estudiantes de educación superior.Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM, 24(2), 115-137.

Duno, D., Marín, F., & Luque, M. (2008). Enseñanza de las ciencias básicas integradas fundamentadas en el desarrollo del pensamiento. Multiciencias 8.

Franco, M. (2011). Intervención psicoeducativa para la promoción de la comprensión lectora. Cultura, Educación y Sociedad, 2(1). (1).

Inciarte G, & Canquiz, R. (2009). Una concepción de formación profesional integral. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 10(2).

Ministerio de educación. (2012). Estrategias y metodologíaspedagógicas. Recuperado de: http://www.ufps.edu.co/ufpsnuevo/archivos/110_2013.pdf

Ministerio Nacional de Educación. (s.f.). Estándares básicos de competencias en Lenguas Extranjeras: inglés.Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_7.pdf

Moreno, H. (2010). Plan de Estudios Lengua Extranjera: inglés. Bogotá, Colombia: Servicios Educativos del Magisterio Ltda., Bogotá, D. C. Ediciones S E M.

Monsalve, M; Foronda, R.; & Mena, S. (2016). La lúdica como instrumento para la enseñanza–aprendizaje (.Trabajo de grado de Especialista) Fundación Universitaria Los Libertadores

Marqués, P., & Majo, J. (2002). La revolución educativa en la era Internet (No. 371.334 M2881r Ej. 1 022754). CISSPRAXIS,

Montenegro, M; Blanco M; & Cortes O. (2013). Papel de las habilidades metalingüísticas en los procesos de lectura y escritura en la educación superior. Escenarios, 11(2), 82-86.

Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf

Samper, J. & Maussa, E. (2014). Desarrollo moral y competencias ciudadanas en la juventud universitaria. Jurídicas CUC, 10 (1), 43 - 60.

Zapata, L. (2011). Factores académicos asociados al bajo rendimiento en inglés en las pruebas ECAES presentadas por los estudiantes de la Facultad de Educación en el año 2009. Trabajo de grado de pregrado. Fundación Universitaria Luis Amigó, Facultad de Educación, Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Inglés. Medellín, Colombia.

Published

2018-12-06

How to Cite

Guerra De la Rosa, M. D. C., Vargas-Díaz, L. L., Acosta-Villa, L. ., Sánchez-De Moya, A., Hernández-Montero, A. ., Olaya-Correa, A., Mendoza-Larios, E. ., Lubo-Ebrath, F., Motta-Vásquez, I. ., De La Cruz-Theran, I., Gómez-Lizcano, J. ., Ruiz-Ojeda, J., Fuentes, M. ., Uribe-Grajales, V. ., Arevalo-Ascaino , Y. ., & Camargo-Casadiego, Y. . (2018). The playful mediation strategy for the development of English language skills. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 513–520. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.61