Research as a pedagogical strategy for recycling in the Rural IED Guillermo Álvarez

Authors

  • Jorge Hurtado Ibañez Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Ángela Castro-Vega Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Carlos Escalante-Hernández Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Silvia Caballero-Noriega Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Wilson Perea-Ospino Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Elizabeth Pisciotti-Orozco Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • José Peñaranda-López Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Juan Alzamora-Isaza Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Mary Herrera-Loaiza Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • María Rivas-Tamayo Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)
  • Tedis Badillo-López Institución Educativa Departamental Rural Guillermo Álvarez (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.60

Keywords:

Education, research, recycling, environment, garbage

Abstract

Research for many people is considered boring and tedious, due to the complexity of the topics studied. But it is a process that helps to develop research skills both in the environmental and environmental field, when looking for alternatives with reflective, critical and exploratory thinking about the environmental phenomena that happen in their daily lives. At the global level, both in Latin America and the Caribbean, the handling of garbage and its subsequent use are a problem that affects everyone. This article presents how research can be used as a pedagogical strategy (IEP) for recycling. It was focused under the qualitative approach, from the type of action research. The population of this study was constituted by fifty (50) sixth grade students of the IED Rural Guillermo Álvarez Baccalaureate. Giving as results the accomplishment of pedagogical activities with which the conceptions and habits of the students with respect to the recycling inside the institution were identified. Arriving at the respective conclusions of the need to Recycle, Reuse and Reduce the garbage generated by the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaniz, E. (2016). La cultura ciudadana, protectora del medio ambiente. Recuperado de: http://news.agrofy.com.ar/noticia/160791/cultura-ciudadana-protectora-medio-ambiente

Cetrulo, R. (2001). Alternativas para una acción transformadora: Educación popular, ciencias y política. Montevideo: Trilce-Instituto del Hombre.

Girardet, H. (2001). Creando ciudades sostenibles. Valencia: Tilde.

Herrera-Tapias, B. (2013). La constitucionalizarían de los derechos del consumidor en Colombia: un análisis desde los derechos sociales fundamentales. REVISTA CIVILIZAR CIENCIAS SOCIALES Y HUMANAS. Número 25. Volumen 13. ISSN 1657-8953. Julio – diciembre 2013. Pág. 33-48. Enlace: http://www.usergioarboleda.edu.co/civilizar/civilizar25/09%20LA%20CONSTITUCIONALIZACI%C3%93N.pdf

Maculan, A.-M., Jiménez , C., & Castellanos, O. (2015). Aprendizaje en el proceso de incubación de empresas de base tecnológica. Económicas CUC, 36(1), 15-48.

Medina, M. (1999). Reciclaje de desechos sólidos en América Latina. Frontera Norte. 11(21). 7-31. DOI: http://dx.doi.org/10.17428/rfn.v11i21.1411

Mejía, M. R. (2011). Las escuelas de la globalización. El conflicto por su reconfiguración. Bogotá, D.C.: Desde Abajo.

Mejía, M. R. y Manjarrés M. H. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. +Revista Internacional Magisterio. 42(1). 16-26.

Mendoza, D. L., & López, D. D. (2015). Pensamiento estratégico: centro neurálgico de la planificación estratégica que transforma la visión en acción. Económicas CUC, 36(1), 153-179.

Ortega, P. P. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Bogotá, D.C.: El Búho.

Pacheco, C. M. (2013). Estrategias empresariales más utilizadas por las pymes en Sincelejo. Económicas CUC, 34(1), 183-202.

Porlán, R. S. (1995). Constructivismo y escuela: hacia un modelo de enseñanza aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada.
Pozo, J. y. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

Ramírez-Molina, R. (2018). La Investigación como Estrategia Pedagogica en las Instituciones Educativas de Macondo. Barranquilla: Ciclón.

Ramírez-Molina, R. (2018b). El manejo de los Recursos sólidos para la creación de ambientes óptimos de aprendizaje en las Instituciones de Educación Departamental. Barranquilla: Ciclón.

República de Colombia. Ministerio de Educación. (2002). "Por el cual se reglamenta la Ley 142 de 1994, la Ley 632 de 2000 y la Ley 689 de 2001, en relación con la prestación del servicio público de aseo, y el Decreto Ley 2811 de 1974 y la Ley 99 de 1993 en relación con la Gestión Integral de Residuos Sólidos". [Decreto 1713]. D.O.: 44893. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=5542

Vilches, A. y Gil, D. (2007). Emergencia planetaria: Necesidad de un planteamiento global. Educatio Siglo XXI, 25 (1). pp. 19-49.

Published

2018-12-05

How to Cite

Hurtado Ibañez, J., Castro-Vega, Ángela ., Escalante-Hernández, C. ., Caballero-Noriega, S. ., Perea-Ospino, W. ., Pisciotti-Orozco, E., Peñaranda-López, J., Alzamora-Isaza, J., Herrera-Loaiza, M., Rivas-Tamayo, M., & Badillo-López, T. (2018). Research as a pedagogical strategy for recycling in the Rural IED Guillermo Álvarez. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 505–512. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.60