Responsibility as an essential value during school training

Authors

  • Liliana Escudero IED San José de Pueblo Viejo, Sede Principal (Colombia)
  • Edith Velasco IED San José de Pueblo Viejo, Sede Principal (Colombia)
  • Juan Palmera IED San José de Pueblo Viejo, Sede Principal (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.58

Keywords:

responsibility, values, school education.

Abstract

The responsibility to consider a quality and a value of the human being, is a positive characteristic of the people who can be forced and act correctly. The objective of this study was to promote responsibility as a fundamental value during school education. Methodologically, it was guided by the qualitative approach, using the type of action-participation research. A field diary, interview formats and surveys are used to collect data. The unit of analysis was formed with one hundred and thirty (130) students aged between four (12) and twelve (16) years, of grades comprised sixth and tenth of the IED San ​​José de Pueblo Viejo, Magdalena. The results showed that the students who participated in the project were better at the responsibility, an important aspect to achieve a good academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta, M. (2016). Los masones en el mundo: Geopolítica masónica. La historia de los hijos de la luz. Córdoba: Editorial Almuzara.

Berlin, I. (2001). Dos conceptos de libertad y otros escritos. Madrid: Alianza.

Botero, C. (2006). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación en valores. Revista Politécnica. Vol. 2, Núm. 3.

Colmenares A. (2012) Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, Vol. 3, No. 1, 102-115.

Conejo, P. (2012). El valor formativo de la música para la educación en valores. Revista de Educação e Humanidades, Vol. 2, pág. 263-278.

Corral Talciani, H. (2010). Concurrencia de acciones de responsabilidad civil contractual y extracontractual en los daños causados por accidentes del trabajo. Revista chilena de derecho privado, (14), 69-107.

Chomsky, N. (1969). La responsabilidad de los intelectuales. Galerna.

Díaz, A. (2006). La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales. Revista electrónica de investigación educativa. vol. 8 no. 1.

Foucault, M. (1984). La ética del cuidado de uno mismo como práctica de la libertad. Hermenéutica del sujeto, 107.

Friedman, M. (1970). La responsabilidad social de las empresas es incrementar sus beneficios. The New York Times Magazine, 13.

Hernández, H. G., & Jiménez, A. M. (2015). Responsabilidad social empresarial, zona urbana del distrito de Barranquilla: estudio etnográfico. Económicas CUC, 36(2), 9-18.

Hernández R, Fernández C y Baptista M. (2014). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw - Hill, 6ta edición.

Herrera-Mendoza, K., y Rico, R. (2014). El Clima Escolar Como Elemento Fundamental de la Convivencia en la Escuela. Revista escenarios. Vol. 12(2). Pp. 7-18.

Kadi , O., & Acevedo, Á. E. (2014). Liderazgo ético frente a la diversidad cultural dentro de las organizaciones con régimen disciplinario. Económicas CUC, 35(2), 75-88.

Maculan, A.-M., Jiménez , C., & Castellanos, O. (2015). Aprendizaje en el proceso de incubación de empresas de base tecnológica. Económicas CUC, 36(1), 15-48.

Marín, F., Cabas, L., Cabas, L., & Paredes, A. (2018). Formación Integral en Profesionales de la Ingeniería. Análisis en el Plano de la Calidad Educativa. Formación universitaria, 11(1), 13-24.

Martí J. (2017) La investigación - acción participativa: estructura y fases. Biblioteca digital de extensión universitaria.

Popper, K. (1988). Tolerancia y responsabilidad intelectual. Sociedad abierta, universo abierto. Tecnos, Madrid.

Rogers, C., Freiberg, H., & Soler, S. (1996). Libertad y creatividad en la educación. Buenos Aires: Paidós.

Sánchez P. (2018) Responsabilidad: ¿Qué es? Concepto y claves para ser más responsable. Cognifit: Salud, cerebro y neurociencia.

Sánchez, M. (2008). Ética y profesión: la responsabilidad en términos de prudencia responsable. El caso de la Psicología. Fundamentos en Humanidades, 9(17).

Sarre, P. (2014). El debate sobre los valores en la escuela. Fondo de Cultura Económica.

Sen, A. (2000). El desarrollo como libertad. Gaceta Ecológica, (55).

Vallaeys, F. (2008). " Responsabilidad Social Universitaria": una nueva filosofía de gestión ética e inteligentes para las universidades. Revista Educación Superior y Sociedad 13(2), 191-220.

Wester, J. (2008). Dimensiones y retos de una educación para la responsabilidad ciudadana. Utopía y praxis latinoamericana, 13(42), 55-69.

Published

2018-12-05

How to Cite

Escudero, L., Velasco , E., & Palmera, J. (2018). Responsibility as an essential value during school training. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 493–498. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.58