The ludic mediated by ICT a strategy for teaching and promoting values.

Authors

  • Yania Felicia Rangel Ortiz Institución Educativa Distrital José de la Paz Vanegas, sede ERM Antonio Nariño (Colombia)
  • Raúl Vilardy Camargo Institución Educativa Distrital José de la Paz Vanegas, sede ERM Antonio Nariño (Colombia)
  • Martha Cabás Figueroa Institución Educativa Distrital José de la Paz Vanegas, sede ERM Antonio Nariño (Colombia)
  • Sol Sánchez Alfaro Institución Educativa Distrital José de la Paz Vanegas, sede ERM Antonio Nariño (Colombia)
  • Emelina Puello Ospino Institución Educativa Distrital José de la Paz Vanegas, sede ERM Antonio Nariño (Colombia)
  • Marcela Jiménez Ramos Institución Educativa Distrital José de la Paz Vanegas, sede ERM Antonio Nariño (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.55

Keywords:

Information and communication technologies, games, values.

Abstract

This article shows the results derived from the study la lúdica mediated by TIC a strategy for the teaching and promotion of values in students of the I.E.D. José de la Paz Vanegas, headquarters ERM Antonio Nariño, located in the village of El Cerrito, department of Magdalena. The study addresses a qualitative approach, where it is described how through the ludic mediated by ICT students appropriate conceptual and practical elements of values. the interviewing technique was used as techniques, seeking to collect information at various levels: sociodemographic (age, sex, educational level), parenting patterns, establishment of norms, perceived parent-child relationship, most important values in the home. shows how they perceive the values of students in the learning processes and in the recreation spaces, as well as their perception of the influence of family relationships in the development of values in children

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta, M. (2016). Los masones en el mundo: Geopolítica masónica. La historia de los hijos de la luz. Córdoba, España: Editorial Almuzara.

Avendaño, I. & Martínez, D. (2013). Competencia lectora y el uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación. Revista Escenarios, 11(1), 7-22.

Beltrán, F.; Torres, I.; Beltrán, A. y García, F. (2005). Un estudio comparativo sobre valores éticos en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en psicología, 10(2).

Castro, S.; Guzmán, B. y Casado, D. (2007). Las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23).

Karam, J.; Buitrago, A.; Fagua, A. y Romero, Y. (2013). Estrategias de gamificación aplicadas al diagnóstico de la incorporación pedagógica de las TIC en una comunidad académica. Cultura, Educación y Sociedad 4(1), 55-74.

Kustcher N., y St.Pierre A., (2001) Pedagogía e Internet Aprovechamiento de las Nuevas Tecnologías. Editorial Trillas México DF.

Martínez, J. (2008). Desarrollo moral: su medición y sus factores determinantes en un grupo de estudiantes de grado decimo. Colombia: Universidad Sergio Arboleda.

Mendoza, D., López, D., & Salas, E. (2016). Planificación estratégica de recursos humanos: efectiva forma de identificar necesidades de personal. Económicas CUC, 37(1), 61-79.

Ochoa, R. (2015). Comportamiento Electoral de los Colombianos durante las elecciones presidenciales del año 2010. Jurídicas CUC, 11(1), 209-220. doi: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.11.1.2015.9

Pabón-Gómez, J. A. (2014). Las TICs y la lúdica como herramientas facilitadoras en el aprendizaje de la matemática. Eco matemático, 5(1), 37-48.

Portillo, F. (2005). Para poder referir a la formación en valores es preciso distinguir claramente entre: principios, valores y convicciones. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?i

Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de Colombia

Ramírez Rodríguez, C. (2010), “Las TICS en el Aula”. NNTT, Granada. 2010

Restrepo, P.; Gutiérrez, S.; Caro, N. y Moreno, C. (2015). La lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer la convivencia escolar. Lúdica Pedagógica, (21).

Sisiruca , M., & Salazar , C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social interna en centros de producción audiovisual. Económicas CUC, 35(1), 79-90.

Vargas Cordero, Z. R. (2004). Desarrollo moral, valores y ética; una investigación dentro del aula. Educación, 28(2).

Vielma, E. y Salas, M. (2000). Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo. Educere, 3(9).

Villalba, M., Hurtado, H., Guarín, H., & Casas, J. (2013). Innovación en pymes artesanales. Económicas CUC, 34(1), 15-28

Waichman, A. (2000). Herramientas de pensamiento. Madrid: Siglo XXI.

Published

2018-12-05

How to Cite

Rangel Ortiz, Y. F., Vilardy Camargo, . R. ., Cabás Figueroa, . M. ., Sánchez Alfaro, . S. ., Puello Ospino, E., & Jiménez Ramos, . M. . (2018). The ludic mediated by ICT a strategy for teaching and promoting values. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 473–478. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.55