Research as a strategy to promote values among ninth-grade students of the rural departmental educational institution of Cantagallar

Authors

  • Ana Sánchez Gómez IED Rural de Cantagallar (Colombia)
  • Luis Carlos Cabarcas Sanchez IED Rural de Cantagallar (Colombia)
  • Karina De Ayos González IED Rural de Cantagallar (Colombia)
  • M. Rodríguez Galindo IED Rural de Cantagallar (Colombia)
  • Andrea Rangel Meriño IED Rural de Cantagallar (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.54

Keywords:

strategy, pedagogical, respect, tolerance.

Abstract

     The implementation of values, has always been essential in the training of students and the acquisition of comprehensive citizenship skills, for this reason this research aims to promote values, especially respect and tolerance in students to through research as a pedagogical strategy. The methodology used in the study is qualitative, descriptive in scope, the design is supported from the qualities of the IEP. The instruments applied were the semi-structured interview, participant observation which was recorded through a field diary. The participants were 50 students of ninth grade of the educational institution of Rural Departmental of Cantagallar. Therefore the execution of this project allowed not only the recognition of the significant, positive and valuable aspects of the students, but also managed to identify the shortcomings at the level of coexistence, relationships, conflict management, group cohesion, student relationship -docente and participate in activities that strengthen harmony.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Armas Ramírez, N., Lorences González, J., & Perdomo Vázquez, J. M. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Evento Internacional Pedagogía, 40.

Gagliardi, R. (1986). Los conceptos estructurales en el aprendizaje por investigación. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 4(1), 30-35.

Quintero-Corzo, J., Munévar-Molina, R. A., & Munévar-Quintero, F. I. (2008). Semilleros de investigación: una estrategia para la formación de investigadores. Educación y educadores, 11(1).

Morán Oviedo, P. (1993). La vinculación docencia investigación como estrategia pedagógica. Perfiles educativos, (61).

Parra Moreno, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y educadores, (7).

Pozo, J. I., & Monereo, C. (2001). El aprendizaje estratégico. Docencia universitaria, 2(2).

Pegudo Sánchez, A., Cabrera Suárez, M., López Gómez, E., & Cruz Camacho, L. (2012). Estrategia pedagógica para desarrollar habilidades investigativas en asesores de trabajo de investigación científico estudiantil. Edumecentro, 4(1), 95-103.

Montes de Oca Recio, N., & Machado Ramírez, E. F. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488.

Morán Oviedo, P. (2004). La docencia como recreación y construcción del conocimiento Sentido pedagógico de la investigación en el aula. Perfiles educativos, 26(105-106), 41-72.

González, J. (2008). Semilleros de Investigación: una estrategia formativa. Psychologia. Avances de la disciplina, 2(2), 185-190.

Merlinsky, G. (2006). La entrevista como forma de conocimiento y como texto negociado: notas para una pedagogía de la investigación. Cinta de moebio, (27).

Calixto Flores, R. (2012). Investigación en educación ambiental. Revista mexicana de investigación educativa, 17(55), 1019-1033.

Frondizi, R. (1958). ¿ Qué son los valores?. Fondo de cultura económica.

Correa, M. E., Castro, F., & Lira, H. (2004). Estudio descriptivo de las estrategias cognitivas y metacognitivas de los alumnos y alumnas de primer año de pedagogía en enseñanza media de la Universidad del Bío-Bío. Theoria, 13(1).

Callejas, M. M., & Corredor, M. V. (2002). LA RENOVACIÓN DE LOS ESTILOS PEDAGÓGICOS: COLECTIVOS PARA LA INVESTIGACIÓN Y LA ACCIÓN EN LA UNIVERSIDAD. Revista docencia universitaria, 3(1).

Linares Cordero, M., & Cruz Estupiñán, D. (2013). Estrategia de superación pedagógica para docentes de la carrera de Medicina. Educación Médica Superior, 27(4), 340-355.

Orden Hoz, A. D. L. (2007). El nuevo horizonte de la investigación pedagógica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(1), 1-22.

Cardozo-Ortiz, C. E. (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. Educación y Educadores, 14(2).

Published

2018-12-04

How to Cite

Sánchez Gómez, A., Cabarcas Sanchez, L. C., De Ayos González, K., Rodríguez Galindo , M. ., & Rangel Meriño, A. (2018). Research as a strategy to promote values among ninth-grade students of the rural departmental educational institution of Cantagallar. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 465–472. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.54

Most read articles by the same author(s)