Crafts: a pedagogical strategy supported for the teaching of cultural identity

Authors

  • Frank Dussan Arquez Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Carmen Mulford Palomino Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Digna Rosa Machado Lopez institución educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Nelsy Machado López Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • María Machado Martínez Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • María López Jiménez Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Lucia Arrazola Guerrero Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Belky López Simanca Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Adria López Simanca Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Jaqueline Alvarino Badel Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Samira Larios Castro Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Nelsi Rivera Rivera Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Noralba Sequea Lara Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Daniel Guzmán Morales Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Boris Dávila Machado Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen
  • Ladys Luque Contrera Institución Educativa Departamental Pijiño del Carmen

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.52

Keywords:

Crafts, pedagogical strategy, cultural identity.

Abstract

The purpose of the research is to promote the cultural identity of students of the IED Pijiño del Carmen through the development of handicrafts through the use of environmental materials and techniques used by the ancestors of the region. The unit of analysis was constituted by 100 students between the ages of 11 to 16 years, the instruments used for the collection of information are observation, and the survey. At the level of results it was found that the students recognize the handicrafts proper to their context, which also allows them to rescue traditions and promote the culture of their region.From these results it is necessary to promote craftsmanship in order to highlight the relationship of this with education from a cultural understanding of traditional knowledge and social practices, which make up the artisanal field, which is why we have opted for this initiative through pedagogical strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Grasso, L. (2006). Encuestas: Elementos para su diseño y análisis. Córdoba, Argentina. Encuentro Grupo Editor.

López, M. (21 de Julio de 2011). Elaboración de escobas artesanales con varita de palma de vino [Mensaje en un blog]. Recuperado de: http://martolopez.blogspot.com.co/2011/07/elaboracion-de-escobas-artesanales-con.html

Medina, D. (2012). Propuesta para el rescate de la identidad de las técnicas ancestrales de la elaboración de las artesanías de la comunidad Ilincho. Ecuador 116 p.

Tamayoy Tamayo, M. (1997). El proceso de la investigación científica. México: Edit. LIMUSA.

UNESCO. (2003). Salvaguardar el patrimonio vivo de las comunidades. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/culture/resources/in-focus-articles/safeguarding-communities-living-heritage/

Published

2018-12-04

How to Cite

Dussan Arquez, F., Mulford Palomino, . C. ., Machado Lopez, D. R., Machado López, . N. ., Machado Martínez, . M. ., López Jiménez, . M. ., Arrazola Guerrero, . L. ., López Simanca, . B. ., López Simanca, . A. ., Alvarino Badel, . J. ., Larios Castro, S., Rivera Rivera, . N. ., Sequea Lara, . N. ., Guzmán Morales, D., Dávila Machado, B., & Luque Contrera, L. (2018). Crafts: a pedagogical strategy supported for the teaching of cultural identity. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 449–456. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.52