Research as a pedagogical strategy for the development of the lyrical genre in school

Authors

  • Maribel Davila-Mejia IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)
  • Yanice Arrieta–González IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)
  • Fredy Fernández-De González IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)
  • María Acosta–Carvajal IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)
  • María Alfaro–Baldovino IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)
  • Félix Gutiérrez–Rodero IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)
  • Enrique Arrieta–López IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)
  • Anneth Acuña–Morales IED Antonio Bruges Carmona, sede Principal (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.36

Keywords:

research as a pedagogical strategy, research, lyrical genre.

Abstract

Research as a pedagogical strategy (IEP) is an educational methodology that allows the integration of research processes into the classroom, in this study it will contribute to the knowledge of the lyrical genre contributing to the development of skills such as reading comprehension and students' superior cognitive processes. The purpose of the study is to implement research as a pedagogical strategy for the development of reading skills through the lyrical genre. The methodology was oriented under the qualitative approach, using the type of action research, from a descriptive, exploratory design. For the collection of data, techniques such as; documentary analysis The population was conformed by fifty (50) students of the IED Antonio Bruges Carmona of the Municipality of Santa Ana Magdalena, for this a non-probabilistic sampling of intentional type was realized. The results of the study showed the students' interest in the knowledge of the creative people, the desire to initiate a scriptural process of compositions of the various subgenres, the registration and publication of the creations of Santa Ana-Magdalena, the didactic use in media and virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (2001). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1. 1-10.

Cochran, M. y Lytle, S. (2003). Más allá de la certidumbre: Adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. En: A. M. Liberman, J. L. Miller (Eds.). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.

De souza, J. F. (2001). Recife: Edições Bagaço.

Edwards, D. y Mercer, H. (1987). El conocimiento compartido: El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós-MEC.

Freja, A. (2012). Romances, coplas y décimas en el Pacífico y el Caribe colombiano: poética de una literatura oral en Colombia. [Tesis]. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, D.C.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.

Hernández, H. G., & Jiménez, A. M. (2015). Responsabilidad social empresarial, zona urbana del distrito de Barranquilla: estudio etnográfico. Económicas CUC, 36(2), 9-18.

Maculan, A.-M., Jiménez , C., & Castellanos, O. (2015). Aprendizaje en el proceso de incubación de empresas de base tecnológica. Económicas CUC, 36(1), 15-48.

Mandón, S. (2016). Las Lecturas narrativas infantiles para mejorar el nivel de comprensión lectora en los grados de escuela nueva de la Institución Educativa Edmundo Velásquez a través de las TIC. Ocaña - Norte de Santander

Mejía, M. R. y Manjarrés M. H. (2010). ““Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación”. +Revista Internacional Magisterio 42: 16-26. Colombia.

Mejía, M. R. (2011b). Las escuelas de la globalización. El conflicto por su reconfiguración. Bogotá: Desde Abajo.

Mendoza, D., López, D., & Salas, E. (2016). Planificación estratégica de recursos humanos: efectiva forma de identificar necesidades de personal. Económicas CUC, 37(1), 61-79.

Menéndez, R. (1953). Romancero hispánico (hispano-portugués, americano y sefardí) teoría e historia. Madrid: Espasa-Calpe.

Mignolo, W. (2003). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.

Núñez Flórez, E., Vergara Ortiz, R., & Bocanegra García, J. (2014). Sistema experto basado en lógica difusa tipo 1 para determinar el grado de riesgo de preeclampsia. INGE CUC, 10(1), 43-50. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/341

Otero, G. (1928). La literatura colonial de Colombia. La Paz: Imprenta Artística.

Pozo, J. y. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

Rama, Á. (2006). Crítica literaria y utopía en América Latina. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Schön, D. (1991). The Reflective Practitioner. Aldershot: Ashgate Publishing Ltd.

Vergara, J. (1974). Historia de la literatura en la Nueva Granada. Vol. III. Bogotá, D.C.: Biblioteca Banco Popular.

Published

2018-12-04

How to Cite

Davila-Mejia, M., Arrieta–González, Y., Fernández-De González, . F. ., Acosta–Carvajal, M., Alfaro–Baldovino, . M. ., Gutiérrez–Rodero, . F. ., Arrieta–López , E., & Acuña–Morales, A. (2018). Research as a pedagogical strategy for the development of the lyrical genre in school. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 317–324. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.36