Research as a pedagogical strategy for the development of the lyrical genre in school
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.36Keywords:
research as a pedagogical strategy, research, lyrical genre.Abstract
Research as a pedagogical strategy (IEP) is an educational methodology that allows the integration of research processes into the classroom, in this study it will contribute to the knowledge of the lyrical genre contributing to the development of skills such as reading comprehension and students' superior cognitive processes. The purpose of the study is to implement research as a pedagogical strategy for the development of reading skills through the lyrical genre. The methodology was oriented under the qualitative approach, using the type of action research, from a descriptive, exploratory design. For the collection of data, techniques such as; documentary analysis The population was conformed by fifty (50) students of the IED Antonio Bruges Carmona of the Municipality of Santa Ana Magdalena, for this a non-probabilistic sampling of intentional type was realized. The results of the study showed the students' interest in the knowledge of the creative people, the desire to initiate a scriptural process of compositions of the various subgenres, the registration and publication of the creations of Santa Ana-Magdalena, the didactic use in media and virtual environments.
Downloads
References
Ausubel, D. (2001). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1. 1-10.
Cochran, M. y Lytle, S. (2003). Más allá de la certidumbre: Adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. En: A. M. Liberman, J. L. Miller (Eds.). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.
De souza, J. F. (2001). Recife: Edições Bagaço.
Edwards, D. y Mercer, H. (1987). El conocimiento compartido: El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós-MEC.
Freja, A. (2012). Romances, coplas y décimas en el Pacífico y el Caribe colombiano: poética de una literatura oral en Colombia. [Tesis]. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, D.C.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.
Hernández, H. G., & Jiménez, A. M. (2015). Responsabilidad social empresarial, zona urbana del distrito de Barranquilla: estudio etnográfico. Económicas CUC, 36(2), 9-18.
Maculan, A.-M., Jiménez , C., & Castellanos, O. (2015). Aprendizaje en el proceso de incubación de empresas de base tecnológica. Económicas CUC, 36(1), 15-48.
Mandón, S. (2016). Las Lecturas narrativas infantiles para mejorar el nivel de comprensión lectora en los grados de escuela nueva de la Institución Educativa Edmundo Velásquez a través de las TIC. Ocaña - Norte de Santander
Mejía, M. R. y Manjarrés M. H. (2010). ““Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación”. +Revista Internacional Magisterio 42: 16-26. Colombia.
Mejía, M. R. (2011b). Las escuelas de la globalización. El conflicto por su reconfiguración. Bogotá: Desde Abajo.
Mendoza, D., López, D., & Salas, E. (2016). Planificación estratégica de recursos humanos: efectiva forma de identificar necesidades de personal. Económicas CUC, 37(1), 61-79.
Menéndez, R. (1953). Romancero hispánico (hispano-portugués, americano y sefardí) teoría e historia. Madrid: Espasa-Calpe.
Mignolo, W. (2003). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.
Núñez Flórez, E., Vergara Ortiz, R., & Bocanegra García, J. (2014). Sistema experto basado en lógica difusa tipo 1 para determinar el grado de riesgo de preeclampsia. INGE CUC, 10(1), 43-50. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/341
Otero, G. (1928). La literatura colonial de Colombia. La Paz: Imprenta Artística.
Pozo, J. y. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.
Rama, Á. (2006). Crítica literaria y utopía en América Latina. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Schön, D. (1991). The Reflective Practitioner. Aldershot: Ashgate Publishing Ltd.
Vergara, J. (1974). Historia de la literatura en la Nueva Granada. Vol. III. Bogotá, D.C.: Biblioteca Banco Popular.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.