Research as a pedagogical strategy supported by tic in the Macondo departmental educational institution

Authors

  • Luz Marina Padilla Romero Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Alexander Gutiérrez–Vergel Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • América Ortega–Cantillo Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Ana Barrios–Cervantes Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Arnaldo Tilano–Marriaga Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Augusto Gutiérrez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Edwin Zúñiga–Vega Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Elizabeth Monsalvo–Martínez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Ernesto Urrea–Garrido nstitución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Inés Mercado–Meyer Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Ingri Escobar–Álvarez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Jairo Morales–Jiménez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Joaquín Coronel Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • José Espinoza–Hernández Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Karina Diazgranados–Sánchez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Katiana Pineda–Castillo Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Liseth Márquez Benítez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Liliana Galue–Bermúdez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Lucas Romero–Matos Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Ludys Barrios–Cervantes Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Luz Padilla–Romero Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Ninfa Salcedo–Algarin Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)
  • Priscila Pacheco–Martínez Institución educativa Macondo del municipio de la zona Bananera (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.92

Keywords:

research as pedagogy strategy, research, Technology of the information and communication.

Abstract

Research for many people may seem a tedious, boring and unimportant process because of the apparent complexity of the subject. But research allows the development of skills, abilities and abilities not developed by students with traditional education; when looking for alternatives for the development of critical, reflective and exploratory thinking about phenomena that happen in their daily life and how to associate it with theory. The purpose of the study was to implement research as a pedagogical strategy supported by ICT in the Macondo departmental educational institution. This was guided under the methodological guidelines of the IEP with a design based on the trajectories of inquiry. The population consisted of forty (40) elementary school students from the Macondo IED of the municipality of Zona Bananera, Magdalena. An improvement in the teaching-learning process was achieved with the implementation of the IEP supported by ICT, since aspects such as leadership, imagination, reflexive capacity, critical thinking, improvement of social skills and creation of hypotheses were potentiated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro Zuluaga, C., Uribe Cadavid, D., & Castro Urrego, J. (2014). Marco de referencia para el desarrollo de un sistema de apoyo para la toma de decisiones para la gestión de inventarios. INGE CUC, 10(1), 30-42. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/ingecuc/article/view/340

De souza, J. F. (2001). Atualidade de Paulo Freire. Contribuição debate sobre a educação na diversidade cultural. Recife: Edições Bagaço.

Gadotti, M. (2003). Perspectivas actuales de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Hernández, H. G., & Jiménez, A. M. (2015). Responsabilidad social empresarial, zona urbana del distrito de Barranquilla: estudio etnográfico. Económicas CUC, 36(2), 9-18.

Fals-Borda, O. (1984). Resistencia en el San Jorge. Historia doble de la Costa. Tomo III. Bogotá, D.C.: Carlos Valencia Editores.

Freire, P. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Conversaciones con Antonio Faúndez. Buenos Aires: La Aurora.

Maculan, A.-M., Jiménez , C., & Castellanos, O. (2015). Aprendizaje en el proceso de incubación de empresas de base tecnológica. Económicas CUC, 36(1), 15-48

Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En: El taller dialógico/la recuperación de experiencias laborales. Bogotá, D.C.: OEI.

Maturana, H. (1998). Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG.

Mejía, M. R. y Manjarrés M. H. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. +Revista Internacional Magisterio. 42(1). 16-26.

Mejía, M. R. (2011). Las escuelas de la globalización. El conflicto por su reconfiguración. Bogotá, D.C.: Desde Abajo.

Mendoza, D. L., & López, D. D. (2015). Pensamiento estratégico: centro neurálgico de la planificación estratégica que transforma la visión en acción. Económicas CUC, 36(1), 153-179.

Mendoza, D., López, D., & Salas, E. (2016). Planificación estratégica de recursos humanos: efectiva forma de identificar necesidades de personal. Económicas CUC, 37(1), 61-79.

Mignolo, W. (2003). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.

Ortega, P. P. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Bogotá, D.C.: El Búho.

Porlán, R. S. (1995). Constructivismo y escuela: hacia un modelo de enseñanza aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada.

Pozo, J. y. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

Torres, A. (2007). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá, D.C.: El Búho.

Published

2018-12-10

How to Cite

Padilla Romero, L. M., Gutiérrez–Vergel, A., Ortega–Cantillo, . A. ., Barrios–Cervantes, . A. ., Tilano–Marriaga, . A. ., Gutiérrez, . A. ., Zúñiga–Vega, . E. ., Monsalvo–Martínez, . E. ., Urrea–Garrido, E., Mercado–Meyer, I., Escobar–Álvarez, . I. ., Morales–Jiménez, J., Coronel, J., Espinoza–Hernández, J., Diazgranados–Sánchez, K., Pineda–Castillo, K., Márquez Benítez, L., Galue–Bermúdez, L., Romero–Matos, L., Barrios–Cervantes, L. ., Padilla–Romero, L. ., Salcedo–Algarin, N., & Pacheco–Martínez, . P. . (2018). Research as a pedagogical strategy supported by tic in the Macondo departmental educational institution. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 783–790. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.92