Strengthening the reading process through Information Technology of Communication

Authors

  • Neys Jose Esquea Valencia Institución educativa departamental Liceo Zapayan , sede #6 CEB Piedras Pintadas (Colombia)
  • Enel Pertuz Palmera Institución educativa departamental Liceo Zapayan , sede #6 CEB Piedras Pintadas (Colombia)
  • María Orozco Obredor Institución educativa departamental Liceo Zapayan , sede #6 CEB Piedras Pintadas (Colombia)
  • Neys Esquea Valencia Institución educativa departamental Liceo Zapayan , sede #6 CEB Piedras Pintadas (Colombia)
  • Nubeth Orozco Racinez Institución educativa departamental Liceo Zapayan , sede #6 CEB Piedras Pintadas (Colombia)
  • Patricia Guette Carrillo Institución educativa departamental Liceo Zapayan , sede #6 CEB Piedras Pintadas (Colombia)
  • Wilfrido Suarez Varela Institución educativa departamental Liceo Zapayan , sede #6 CEB Piedras Pintadas (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.99

Abstract

The purpose of the research lies in the strengthening of the reading process through the tools of Information Technologies of Communication (ICT). The unit of analysis was constituted by students of grade 5, between the ages of 10 and 11 years. The survey and observation were used as information collection tools. It was found that the strategies that most please students to read are through stories with 68%, followed by poetry with 25%, the last being the fable with 4% and magazine with 3%. Based on these results, the survey shows the prevailing need to boost the teaching process of reading, through technological tools that dynamize the exercise and adjust to the needs of students by reading difficulties period after period .

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bizquera, R. (1990). Definición de las técnicas (Tesis de Pregrado). Recuperado de: http://www.unerg.edu.ve/index.php?option =com_ docman& task=doc_view&gid=275.p. 28.

Cerda, H. (1991). Los elementos de la Investigación. Bogotá: El Buho.

Ferreiro, E., y Teberosky, A. (2005). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Editores Siglo XXI. 22

Ferreiro, E., y Teberosky, A. (1979). Os sistemas de escritura no desenvolvimento do niño. Madrid, España: Século XXI.

Gates, B. (2000). Los negocios en la era Digital. España: Plaza & James Editores, S.A.

Graells, P. (2000). Seguridad en redes sociales. Recuperado de:

http://tecnologymao92.weebly.com/concepto-de-las-tics.html

Manjarres, M. (2007). La investigación como estrategia pedagógica del programa ondas de Colciencias. Recuperado de: http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MariaManjarres.pdf

Mujica, M. (2000). Nuevas Estrategias para Gerenciar. Una Visión Epistemológica. Revista UNESR. Gerencia – Sociedad, 1 (1), 61-76.

Negroponte, N. (1996). Ser Digital. España: Ediciones B. S.A.

Núñez Flórez, E., Vergara Ortiz, R., & Bocanegra García, J. (2014). Sistema experto basado en lógica difusa tipo 1 para determinar el grado de riesgo de preeclampsia. INGE CUC, 10(1), 43-50. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/341

Patiño Builes, A. (2015). Tendencias tecnológicas que influyen en el aumento de la productividad empresarial. INGE CUC, 11(2), 84-96. https://doi.org/10.17981/ingecuc.11.2.2015.09

Smith, F. (1995). Comprensión de la lectura. México: Editorial Trillas.

Solé, I. (1998). Estratégias de Leitura. Trad: Cláudia Schilling (6ª ed). Porto Alegre: Artmed

Tamayo, M. (1999). Metodología formal de la investigación científica. Bogotá, Colombia: Editorial LIMUSA, S.A. De C.V.

Taylor, S.J., y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Teberosky, A. (2005). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño (22 Edición). México: Editores Siglo XXI.

Published

2018-12-10

How to Cite

Esquea Valencia, N. J., Pertuz Palmera, E., Orozco Obredor, M., Esquea Valencia, N., Orozco Racinez, N., Guette Carrillo, P., & Suarez Varela, W. (2018). Strengthening the reading process through Information Technology of Communication. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 835–840. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.99