Strengthening the understanding and production of texts, use of research as a pedagogical strategy, with support in information and communication technologies
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.27Keywords:
Reading comprehension, textual production, Information and Communication Technologies, Research as PedagogicalStrategyAbstract
This article presents results derived from the research on the development of reading comprehension and written production, as necessary skills in the integral formation of students, not only in the area of language, but in all their communicative and intellectual work, in favor of a significant learning. The purpose is to generate processes to strengthen a pedagogical practice that promotes the development of learning based on research as a pedagogical strategy and the incorporation of advances in information and communication technologies. The research was developed with students from the Agricultural Departmental Institution of Our Lady of Mercy, located in Magdalena, Pivijay, Colombia. Guidelines for the curricular integration of research and information and communication technologies were generated to guide innovations necessary to redefine the strategies adopted by teachers in their pedagogical work.
Downloads
References
Amézquita Zárate, P. (2014). Minería y petróleo en Colombia: maldición interna de los recursos. Económicas CUC, 35(1), 45-59.
Arteaga, I. (2001). Comprensión Lectora. Lima, Perú.
Bevans, B., Furnish, B., Ramsey, A. and Talsma, S. (2001), Effective strategies for homeschool partnerships in reading. Chicago: Saint Xavier University and SkyLight Professional Development Field-Based Masters Program.
Catalá, G.; Catalá, M.; Molina, E. y Monclús, R. (2008). Evaluación de la Comprensión Lectora. Prue-bas ACL (1. º. - 6. º de primaria). Barcelona. Editorial GRAÓ.
Clavijo, J.; Maldonado, A.; Sanjuanelo, M. (2011) Potenciar la comprensión lectora desde la tecnología de la información. Revista Escenarios. Vol. 9. No. 2, Jul. Dic. P.26 -36. Consultado en: URI: http://hdl.handle.net/11619/1619
Gómez, J. (2011). Comprensión lectora y rendimiento escolar: una ruta para mejorar la comunicación. COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 2(2), p. 27-36.
Franco, M. (2011). Intervención psico-educativa para la promoción de la comprensión lectora. “Cultura, Educación y Sociedad”. Volumen 2 - No. 1 Noviembre./ pp. 75 a 84 / Corporación Universitaria de la Costa CUC, Barranquilla, Colombia.
ICFES (2016). Guía de Interpretación y Uso de Resultados de las pruebas Saber 3°, 5° y 9°. Ministerio de Educación Nacional: Bogotá D.C
Kadi , O., & Acevedo, Á. E. (2014). Liderazgo ético frente a la diversidad cultural dentro de las organizaciones con régimen disciplinario. Económicas CUC, 35(2), 75-88.
Marqués, P. (2013). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 2(1), 2.
Mejía, M. R., &Manjarrés, M. E. (2011). La investigación como estrategia pedagógica. Una apuesta por construir pedagogías críticas en el S. XXI. Praxix& Saber, 2 (4), 127-177
MEN (2017). Ruta de apropiación de TIC en el Desarrollo Profesional Docente. Ministerio de Educación Nacional Colombia. Programa Nacional de uso de Medios y Nuevas Tecnologías. Recuperado de http://www.plandecenal.edu.co/cms/media/herramientas/PNDE%20FINAL_ISBN%20web.pdf.
Mendoza, D. L., & López, D. D. (2015). Pensamiento estratégico: centro neurálgico de la planificación estratégica que transforma la visión en acción. Económicas CUC, 36(1), 153-179.
Pacheco, C. M. (2013). Estrategias empresariales más utilizadas por las pymes en Sincelejo. Económicas CUC, 34(1), 183-202.
Reimers, F. y Jacobs, J. (2008), La lectura en la sociedad de la información. Leer (comprender y aprender) y escribir para comunicarse. Desafíos y oportunidades para los sistemas educativos. XXIII Semana Monográfica de la Educación. Documento Básico. OEI. P. 112. Consultado en: https://www.google.com.co/search?q=(Reimers+y+Jacobs%2C+2008).&rlz=1C1CHBF_esCO801CO801&oq=(Reimers+y+Jacobs%2C+2008).&aqs=chrome..69i57.4543j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Sánchez, Emilio. (2009) Ayudar a comprender y enseñar a comprender. Necesidades de los alumnos y necesidades de los profesores, Congreso Leer.es, Ministerio de Educación, Madrid.
Sánchez, V. &Borzone, A. (2010). Enseñar a escribir textos: desde los modelos de escritura práctica en el aula. Lectura y vida, 31(1).
SEP (2011). Manual de procedimiento para el fomento y la valoración de la competencia lectora en el Aula. México: Secretaría de Educación Pública
Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), (59), p. 43-61.
UNESCO (2008). Declaración mundial sobre educación para todos. Satisfacción de las Necesidades Básicas de Aprendizaje. Jomtien, Tailandia.
UNICEF (2010). Una Escuela Secundaria Obligatoria para todos - Cuaderno para profesores. Buenos Aires: Educación para todos
Valladares, O. (1998). Comunicación Integral. Bases Técnicas y Desarrollo de Competencias Comunicativas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.