Strengthening reading competence supported by the use of Information and Communication Technologies

Authors

  • María Pachecho Charris Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Cointa Coronado Gutiérrez Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Miryan Coronado Muñoz Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Oscar Fontalvo Ortega Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Oswaldo Torres Torregrosa Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Diocelina De La Cruz Pabón Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Gertrudis Pabón C. Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Ledys Pabón Cantillo Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Rosiris De La Hoz Coronado Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Yasmari Acosta Bonet Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Zunilda De La Cruz De La Cruz Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Elsa Pabón Cantillo Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Leiber García Peña Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Lucia Ortega Olivero Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Mirella Torres Vargas Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Onaima Movilla Salgado Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario
  • Fredy Vega Padilla Institución Educativa Departamental de Guáimaro (Magdalena), sedes Colegio Departamental de Bachillerato, Escuela Rural de Varones y Escuela Rural Nuestra Señora del Rosario

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.42

Keywords:

Reading, playfulcompetence, information and communication technologies, technological tools.

Abstract

The present investigation arises from the problematic that is evidenced, in terms of the acquisition and development of the reading competences in the students, taking into account the low results obtained in the internal and external tests that are applied to the students of the Institution. The objective of the research corresponds to strengthen the reading comprehension of the students of the Departmental Educational Institution of Guáimaro Magdalena, through the ludic supported on ICT. The research is based on a qualitative methodology, using techniques such as observation, the survey and the diagnostic test. The results show that the articulation of ICT within the educational context is vitally important not only from a didactic perspective but also as a catalyst for pedagogical work. Through the investigative process and responding to the general objective in which it seeks to promote understanding reader through the use of technological tools.

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Published

2018-12-04

How to Cite

Pachecho Charris, M. ., Coronado Gutiérrez, . C., Coronado Muñoz, . M., Fontalvo Ortega, O., Torres Torregrosa, O., De La Cruz Pabón, . D., Pabón C., . G., Pabón Cantillo, . L., De La Hoz Coronado, . R., Acosta Bonet, . Y., De La Cruz De La Cruz, Z., Pabón Cantillo, . E., García Peña, . L., Ortega Olivero, . L., Torres Vargas, . M., Movilla Salgado, . O., & Vega Padilla, . F. (2018). Strengthening reading competence supported by the use of Information and Communication Technologies. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 371–376. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.42